9.4. 2017 Leoš Káňa

Vyzkoušeli jsme nový Seat Ibiza. Jak se povedl? A jaké je 1.5 TSI Evo?

 

Pro španělský Seat je kompaktní městský hatchback Ibiza nejdůležitějším modelem v nabídce. Novou, pátou generaci jsme exkluzivně otestovali v okolí Barcelony.

Seat prožívá šťastné období. Pátým rokem po sobě mu stoupají prodeje. Loni představil zmodernizovaný kompakt Leon a první SUV Ateca, letos je na řadě zcela nový model Ibiza a později ještě malé SUV Arona. Ale to bychom už hodně předbíhali. Soustřeďme se na ibizu, kterou jsme již mohli obdivovat při prvním odhalení i světové výstavní premiéře na ženevském autosalonu. Jenže to jsme kolem ní tiše našlapovali a maximálně obdivovali její vyvážené proporce či povedený design. Nyní se však posuneme o výrazný krok kupředu – poprvé se posadíme za volant a protáhneme ji po silničkách kolem Barcelony.

Jistý výraz

Prodej nové ibizy odstartuje v Česku začátkem dubna přičemž první vozy k zákazníkům dorazí v červnu. Nejdříve budou nabízeny litrové tříválce. Atmosférický agregát bude mít výkon 55 kW, přeplňované motory TSI potom 70 a 85 kW. Jenže k prvnímu svezení máme přichystaný čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW, který si zákazníci budou moci spolu se vznětovými šestnáctistovkami koupit až koncem roku.

Vybíráme si sportovnější provedení FR v nové červené barvě. Na přímém španělském slunci vyniká soustava ostrých hran, které oživují jednodušší základní tvary. Zajímavý je prolis linoucí se od předních sloupků přes kapotu k masce chladiče, pod níž se zlomí směrem do boků. Kopíruje tak kontury písmene X a dává ibize dynamický výraz. Na něm se podílejí také vystouplé lemy blatníků, tvar vnějších zrcátek nebo dvojice chromovaných koncovek výfuku. I když v posledním případě jde jen o zaslepené atrapy.

K tématu: Nový Seat Ibiza přijíždí na trh výhradně s tříválci. Kolik stojí?

Německý vzor

Sedáme si dovnitř, kde vládnou také čisté linie. Velmi jednoduchou palubní desku oživuje pouze okrasný panel, v našem případě leskle černý. Předchozí ibiza podle nás byla uvnitř plastičtější a designově propracovanější. Z novinky cítíme německou strohost. Perfektní je naopak ergonomické rozložení přístrojů a ovladačů nebo pozice za volantem. Chválíme tvarování sedadel s výborným bočním vedením – jsme zvědavi, zda i běžné verze budou mít tak dobrá křesla. A samozřejmě jsme nadšeni z velikosti kabiny. Okolo sebe máme tolik volného místa, že si připadáme jako v leonu, o třídu větším. Zde poprvé velebíme novou koncernovou modulární platformu MQB A0, kterou dostanou i příští generace Volkswagenu Polo nebo Škody Fabia. Aktuální ibiza je díky ní o 87 mm širší než předchůdkyně. Rozvor náprav se zvětšil o 95 na 2564 mm, což je uvnitř opravdu znát. Také vzadu se cítíme královsky, přitom za druhou řadou zůstal ještě zavazadelník o objemu 355 litrů, což znamená nárůst o 63 l. A pozor – bavíme se o voze, který mezigeneračně přišel o dva milimetry!

Radost z jízdy

Konečně vyrážíme. Čtyřválec 1.5 TSI je kultivovaný a příkladně odhlučněný. Víme o něm jen při plném sešlápnutí plynu. Výkonová křivka je pozvolná a zabírá už od tisíce otáček.

Na dálnici od letiště si užíváme pohodovou jízdu a slušný komfort podvozku i na 18palcových kolech. Spáry na vozovce podvozek zvládá s přehledem.

Krásně čitelná je i navigace na novém multimediálním systému s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, který se spojí s jakýmkoliv mobilním zařízením. Přitom si ponechal dva klasické otočné ovladače – hurá! Jenže máme dravější provedení FR, takže míříme na klikaté serpentiny. Už první zatáčky ukazují, jak jistě se ibiza drží silnice. Rozkročená do šířky – rozchod kol vpředu se proti předchůdci zvětšil o 60 mm, vzadu o 48 mm – se nenechá rozhodit ani hrubším zacházením. Ženeme motor do vyšších otáček, ibiza díky rychlému a přesnému řízení hbitě přechází z jednoho směru do druhého. A to není vše – u modelu FR můžete měnit nastavení jízdních režimů a tlumičů ve dvou krocích. Z komfortního přecházíme do sportovního. Podvozek přitvrdí, řízení lehce ztuhne a malinko se zrychlí odezva motoru. Kocháme se stabilitou vozu a minimálními náklony karoserie. Výjezdy ze zatáček pod plynem jsou plynulé a přední kola se neprotáčejí, ani netrhají volantem.

Ibiza umí být nejenom pohodlná, ale rozdává i spoustu zážitků a emocí. Platforma MQB A0 od nás dostává další palec nahoru.

První svezení novou ibizou splnilo očekávání. Díky osobitému vzhledu, výborným jízdním vlastnostem a prostorné kabině bude útočit na pozici nejlepšího městského hatchbacku na trhu.

Test 2015: Seat Ibiza 1.2 TSI – Stále na výsluní

První v řadě

Seat Ibiza se stal prvním vozem koncernu Volkswagen postaveným na nové modulární platformě MQB A0 pro malé automobily s motorem uloženým vpředu napříč. Na stejné základní platformě lze zkonstruovat různé modely s různými druhy karoserie a rozličnými rozvory v rámci stejného segmentu. Na zvýšené tuhosti skeletu se výrazně podílí také vyšší počet dílů tvářených zatepla včetně tvrzení nebo nasazení 900 robotů při výrobě a použití více než 4000 bodových svarů.

O třídu výš

Ibiza se bude nabízet ve čtyřech výbavových liniích: Reference, Style, FR a Xcellence. Seznam všech prvků pro jednotlivé stupně ještě není známý, ale o několika zajímavostech už víme. První je kompletní osvětlení diodami LED: dekorace interiéru, světlomety, přístrojová deska, ukazatele směru a zadní mlhová světla. Komfort může zvýšit bezklíčové odemykání a startování, vyšší bezpečnost zajišťují systém Front Assist s rozpoznáváním chodců, asistent pro jízdu v dopravní koloně nebo adaptivní tempomat. Poprvé ibiza dostane multimediální systém s velkou, osmipalcovou obrazovkou nebo bezdrátovou nabíječkou mobilů se zesilovačem signálu GSM. Kvalitní poslech muziky může zajistit audiosystém Beats se sedmi reproduktory a výkonem 300 W.

Víte, že…

… na vývoji první generace Seatu Ibiza se podílelo také Porsche?

… za třicet tři let vyrobil Seat 5,4 milionu vozů Ibiza?

… z toho téměř tři miliony jsou stále v provozu?

… osmdesát procent modelu Ibiza jde na export do 75 zemí světa?

Plusy

  • Svižný a kultivovaný motor 1.5 TSI
  • Přesné řízení a řazení
  • Prostorná kabina a kufr
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Komfort odpružení
  • Dva otočné ovladače na displeji

Minusy

  • Jednoduché tvarování interiéru
  • Absence madel pod stropem
Spolupracujeme s TipCars.com
Českou tiskovou kancelář povede dál Jiří Majstr Českou tiskovou kancelář povede dál Jiří Majstr

Českou tiskovou kancelář povede i v dalších šesti letech…

Staronovým šéfem České televize se stal Petr Dvořák Staronovým šéfem České televize se stal Petr Dvořák

Rada České televize dnes zvolila generálním ředitelem…

Trh s novými byty v Praze ovládají spekulanti Trh s novými byty v Praze ovládají spekulanti

Nové byty se v Praze prodávají jako o život. Více než…

 
 

Přidat názorDiskuse: Vyzkoušeli jsme nový Seat Ibiza. Jak se…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům 12 úžasných aut, která dokazují, že 90. léta patřila japonským výrobcům

Devadesátá léta minulého století platí za nejlepší, ale…

Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely Rychlá jízda ve Velké Británii teď přijde na desetitisíce. Také omezují diesely

Lidem cestujícím do Velké Británie lze doporučit, aby…

 




Nový Seat Ibiza přijíždí na trh výhradně s tříválci. Kolik stojí? Nový Seat Ibiza přijíždí na trh výhradně s tříválci. Kolik stojí?

Pátá generace Seatu Ibiza je zatím dostupná pouze s…

Seat Ibiza Cupra a X-Perience: Jak by se vám líbily tyto deriváty? Seat Ibiza Cupra a X-Perience: Jak by se vám líbily tyto deriváty?

Seat zatím představil pouze standardní provedení nové…

 



 
Dlouhodobý test Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Roční fuška začíná!

Dlouhodobý test Seat Ateca 2.0 TDI DSG – Roční fuška začíná!

Dnes 11:54

Máme tady další dlouhodobý test a znovu se do Auto.cz nastěhovalo SUV, tentokrát Seat Ateca s dvoulitrovým TDI a převodovkou DSG.




Blesk.cz

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Módní policie z Fashion Weeku: Živá voda nebo jed nevkusu?

Milují módu, následují trendy, vyznávají minimalismus, disco cirkus, vintage, punk revoltu. Snaží nesplynout s…

Chlapec (13) zvracel na náměstí OSN: Byl opilý, nadýchal 1,26 promile

Chlapec (13) zvracel na náměstí OSN: Byl opilý,…

Třináctiletý chlapec, který zvracel na náměstí Organizace spojených národů, upoutal pozornost kolemjdoucích…

 

iSport.cz

Holoubek už zase trénuje. Na Spartě mu svěřili tým do šestnácti let

Holoubek už zase trénuje. Na Spartě mu svěřili tým…

Trenér David Holoubek se vrací ke sparťanské mládeži. 36letý kouč, který byl na začátku jarní sezony odvolaný od…

LIGA NARUBY: Deliho opakovačka, sólo po čtyřech a konflikt v Hradci

LIGA NARUBY: Deliho opakovačka, sólo po čtyřech a…

Přestože Simon Deli se výrazně podepsal pod prohru Slavie se Zlínem, je hlavní postavou nového dílu pořadu Liga…

 

Reflex.cz

Zastaví kulku a ještě vám bude slušet. Podívejte se na neprůstřelné oblečení podle poslední módy

Zastaví kulku a ještě vám bude slušet. Podívejte se…

Neprůstřelné vesty už dávno nemají podobu velkých a těžkých kusů oblečení. Dnes mohou vypadat jako obyčejná…

Ekonom Vladimír Pikora pro Reflex: Politici a český rozpočet? Povídali, že mu hráli…

Ekonom Vladimír Pikora pro Reflex: Politici a český…

Vzpomínáte si na film Pelíšky? Nápadně často, když sleduju české politiky, vrací se mi slavná scéna: „Rozmohl se…