9.4. 2017 Leoš Káňa

Vyzkoušeli jsme nový Seat Ibiza. Jak se povedl? A jaké je 1.5 TSI Evo?

 

Pro španělský Seat je kompaktní městský hatchback Ibiza nejdůležitějším modelem v nabídce. Novou, pátou generaci jsme exkluzivně otestovali v okolí Barcelony.

Seat prožívá šťastné období. Pátým rokem po sobě mu stoupají prodeje. Loni představil zmodernizovaný kompakt Leon a první SUV Ateca, letos je na řadě zcela nový model Ibiza a později ještě malé SUV Arona. Ale to bychom už hodně předbíhali. Soustřeďme se na ibizu, kterou jsme již mohli obdivovat při prvním odhalení i světové výstavní premiéře na ženevském autosalonu. Jenže to jsme kolem ní tiše našlapovali a maximálně obdivovali její vyvážené proporce či povedený design. Nyní se však posuneme o výrazný krok kupředu – poprvé se posadíme za volant a protáhneme ji po silničkách kolem Barcelony.

Jistý výraz

Prodej nové ibizy odstartuje v Česku začátkem dubna přičemž první vozy k zákazníkům dorazí v červnu. Nejdříve budou nabízeny litrové tříválce. Atmosférický agregát bude mít výkon 55 kW, přeplňované motory TSI potom 70 a 85 kW. Jenže k prvnímu svezení máme přichystaný čtyřválec 1.5 TSI s výkonem 110 kW, který si zákazníci budou moci spolu se vznětovými šestnáctistovkami koupit až koncem roku.

Vybíráme si sportovnější provedení FR v nové červené barvě. Na přímém španělském slunci vyniká soustava ostrých hran, které oživují jednodušší základní tvary. Zajímavý je prolis linoucí se od předních sloupků přes kapotu k masce chladiče, pod níž se zlomí směrem do boků. Kopíruje tak kontury písmene X a dává ibize dynamický výraz. Na něm se podílejí také vystouplé lemy blatníků, tvar vnějších zrcátek nebo dvojice chromovaných koncovek výfuku. I když v posledním případě jde jen o zaslepené atrapy.

K tématu: Nový Seat Ibiza přijíždí na trh výhradně s tříválci. Kolik stojí?

Německý vzor

Sedáme si dovnitř, kde vládnou také čisté linie. Velmi jednoduchou palubní desku oživuje pouze okrasný panel, v našem případě leskle černý. Předchozí ibiza podle nás byla uvnitř plastičtější a designově propracovanější. Z novinky cítíme německou strohost. Perfektní je naopak ergonomické rozložení přístrojů a ovladačů nebo pozice za volantem. Chválíme tvarování sedadel s výborným bočním vedením – jsme zvědavi, zda i běžné verze budou mít tak dobrá křesla. A samozřejmě jsme nadšeni z velikosti kabiny. Okolo sebe máme tolik volného místa, že si připadáme jako v leonu, o třídu větším. Zde poprvé velebíme novou koncernovou modulární platformu MQB A0, kterou dostanou i příští generace Volkswagenu Polo nebo Škody Fabia. Aktuální ibiza je díky ní o 87 mm širší než předchůdkyně. Rozvor náprav se zvětšil o 95 na 2564 mm, což je uvnitř opravdu znát. Také vzadu se cítíme královsky, přitom za druhou řadou zůstal ještě zavazadelník o objemu 355 litrů, což znamená nárůst o 63 l. A pozor – bavíme se o voze, který mezigeneračně přišel o dva milimetry!

Radost z jízdy

Konečně vyrážíme. Čtyřválec 1.5 TSI je kultivovaný a příkladně odhlučněný. Víme o něm jen při plném sešlápnutí plynu. Výkonová křivka je pozvolná a zabírá už od tisíce otáček.

Na dálnici od letiště si užíváme pohodovou jízdu a slušný komfort podvozku i na 18palcových kolech. Spáry na vozovce podvozek zvládá s přehledem.

Krásně čitelná je i navigace na novém multimediálním systému s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, který se spojí s jakýmkoliv mobilním zařízením. Přitom si ponechal dva klasické otočné ovladače – hurá! Jenže máme dravější provedení FR, takže míříme na klikaté serpentiny. Už první zatáčky ukazují, jak jistě se ibiza drží silnice. Rozkročená do šířky – rozchod kol vpředu se proti předchůdci zvětšil o 60 mm, vzadu o 48 mm – se nenechá rozhodit ani hrubším zacházením. Ženeme motor do vyšších otáček, ibiza díky rychlému a přesnému řízení hbitě přechází z jednoho směru do druhého. A to není vše – u modelu FR můžete měnit nastavení jízdních režimů a tlumičů ve dvou krocích. Z komfortního přecházíme do sportovního. Podvozek přitvrdí, řízení lehce ztuhne a malinko se zrychlí odezva motoru. Kocháme se stabilitou vozu a minimálními náklony karoserie. Výjezdy ze zatáček pod plynem jsou plynulé a přední kola se neprotáčejí, ani netrhají volantem.

Ibiza umí být nejenom pohodlná, ale rozdává i spoustu zážitků a emocí. Platforma MQB A0 od nás dostává další palec nahoru.

První svezení novou ibizou splnilo očekávání. Díky osobitému vzhledu, výborným jízdním vlastnostem a prostorné kabině bude útočit na pozici nejlepšího městského hatchbacku na trhu.

Test 2015: Seat Ibiza 1.2 TSI – Stále na výsluní

První v řadě

Seat Ibiza se stal prvním vozem koncernu Volkswagen postaveným na nové modulární platformě MQB A0 pro malé automobily s motorem uloženým vpředu napříč. Na stejné základní platformě lze zkonstruovat různé modely s různými druhy karoserie a rozličnými rozvory v rámci stejného segmentu. Na zvýšené tuhosti skeletu se výrazně podílí také vyšší počet dílů tvářených zatepla včetně tvrzení nebo nasazení 900 robotů při výrobě a použití více než 4000 bodových svarů.

O třídu výš

Ibiza se bude nabízet ve čtyřech výbavových liniích: Reference, Style, FR a Xcellence. Seznam všech prvků pro jednotlivé stupně ještě není známý, ale o několika zajímavostech už víme. První je kompletní osvětlení diodami LED: dekorace interiéru, světlomety, přístrojová deska, ukazatele směru a zadní mlhová světla. Komfort může zvýšit bezklíčové odemykání a startování, vyšší bezpečnost zajišťují systém Front Assist s rozpoznáváním chodců, asistent pro jízdu v dopravní koloně nebo adaptivní tempomat. Poprvé ibiza dostane multimediální systém s velkou, osmipalcovou obrazovkou nebo bezdrátovou nabíječkou mobilů se zesilovačem signálu GSM. Kvalitní poslech muziky může zajistit audiosystém Beats se sedmi reproduktory a výkonem 300 W.

Víte, že…

… na vývoji první generace Seatu Ibiza se podílelo také Porsche?

… za třicet tři let vyrobil Seat 5,4 milionu vozů Ibiza?

… z toho téměř tři miliony jsou stále v provozu?

… osmdesát procent modelu Ibiza jde na export do 75 zemí světa?

Plusy

  • Svižný a kultivovaný motor 1.5 TSI
  • Přesné řízení a řazení
  • Prostorná kabina a kufr
  • Jisté jízdní vlastnosti
  • Komfort odpružení
  • Dva otočné ovladače na displeji

Minusy

  • Jednoduché tvarování interiéru
  • Absence madel pod stropem
Spolupracujeme s TipCars.com
Evropské dotace z minulého období jsou dočerpány. Je to úspěch, řekl Sobotka Evropské dotace z minulého období jsou dočerpány. Je to úspěch, řekl Sobotka

Největším úspěchem ministerstva pro místní rozvoj (MMR) v…

Americká firma Alcentra podala stížnost evropské komisi. Důvodem je OKD Americká firma Alcentra podala stížnost evropské komisi. Důvodem je OKD

Evropská komise začala vyhodnocovat stížnost americké…

 
 

Přidat názorDiskuse: Vyzkoušeli jsme nový Seat Ibiza. Jak se…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo Test ojetiny Škoda Octavia I RS: První „ereso“ má dosud své kouzlo

Škoda Octavia RS byla po dlouhých letech první Škodovkou…

Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled Porsche začíná nabízet karbonová kola. I jejich výroba je úžasná na pohled

K exkluzivním automobilkám patří také vlastní studio…

 



Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním Euro NCAP 2017: Seat Ibiza – Pět hvězd, i když se zaváháním

Seat Ibiza ve své nejnovější podobě v testech Euro NCAP…

Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI. Zapomeňte na tříválec? Jízdní dojmy: Seat Ibiza 1.5 TSI. Zapomeňte na tříválec?

V ceníku nové ibizy zatím najdete jen samé litrové…

 



 
XDS, Torsen, VAQ, TVC… Co všechno nám dnes pomáhá zatáčet?

XDS, Torsen, VAQ, TVC… Co všechno nám dnes pomáhá zatáčet?

Dnes 08:00

Zkratky či pojmy, jimiž se to hemží snad v každém testu současného auta. Všechny mají vylepšovat jízdní vlastnosti vozidla v zatáčkách, ale každý na to jde jinak.




Blesk.cz

Nová Výměna manželek: Můj muž je „dominantní despotant“! Podle něj neumím ani vyluxovat!

Nová Výměna manželek: Můj muž je „dominantní…

Už ve středu se můžete na Nově těšit na premiérové díly reality show Výměna manželek! V prvním díle nové série…

Hvězda Ordinace a Národního řídila opilá! Nadýchala 2,4 promile

Hvězda Ordinace a Národního řídila opilá! Nadýchala…

Hvězda seriálů Ordinace v růžové zahradě nebo Bouřlivé víno řídila opilá! Slovenská herečka Petra Vajdová (32)…

 

iSport.cz

Aby hráči nechtěli domů! Takhle by měla vypadat unikátní šatna Nashvillu

Aby hráči nechtěli domů! Takhle by měla vypadat…

Hokejisté Nashvillu se sice ve finále Stanley Cupu museli sklonit před Pittsburghem, šatnu teď ale mají jako…

Vybučený Rooney? City zmrazil 200. gólem. Gratuloval mu Shearer

Vybučený Rooney? City zmrazil 200. gólem. Gratuloval…

Král, legenda a zachránce. Taková přízviska si definitivě uzmul Wayne Rooney. Útočník Evertonu v pondělní…

 

Reflex.cz

Taháme z moře magory, kteří věří blbostem, říká cestovatel Přibáň

Taháme z moře magory, kteří věří blbostem, říká…

Sny ekonomických migrantů o lepším životě na západě Evropy nemají podle cestovatele Dana Přibáně s realitou moc…

Dánského korunního prince Frederika nechtěli v Austrálii pustit do baru

Dánského korunního prince Frederika nechtěli v…

Dánského korunního prince Frederika nechtěli na návštěvě Austrálie vpustit do baru, protože u sebe neměl doklad…