TEST Vyzkoušeli jsme nový Seat Ibiza. Jak se povedl? A jaké je 1.5 TSI Evo?
Seat prožívá šťastné období. Pátým rokem po sobě mu stoupají prodeje. Loni představil zmodernizovaný kompakt Leon a první SUV Ateca, letos je na řadě zcela nový model Ibiza a později ještě malé SUV Arona. Ale to bychom už hodně předbíhali. Soustřeďme se na ibizu, kterou jsme již mohli obdivovat při prvním odhalení i světové výstavní premiéře na ženevském autosalonu. Jenže to jsme kolem ní tiše našlapovali a maximálně obdivovali její vyvážené proporce či povedený design. Nyní se však posuneme o výrazný krok kupředu – poprvé se posadíme za volant a protáhneme ji po silničkách kolem Barcelony.
Jistý výraz
Prodej nové ibizy odstartuje v Česku začátkem dubna přičemž první vozy k zákazníkům dorazí v červnu. Nejdříve budou nabízeny litrové tříválce. Atmosférický agregát bude mít výkon 55 kW, přeplňované motory TSI potom 70 a 85 kW. Jenže k prvnímu svezení máme přichystaný čtyřválec
1.5 TSI s výkonem 110 kW, který si zákazníci budou moci spolu se vznětovými šestnáctistovkami koupit až koncem roku.
Vybíráme si sportovnější provedení FR v nové červené barvě. Na přímém španělském slunci vyniká soustava ostrých hran, které oživují jednodušší základní tvary. Zajímavý je prolis linoucí se od předních sloupků přes kapotu k masce chladiče, pod níž se zlomí směrem do boků. Kopíruje tak kontury písmene X a dává ibize dynamický výraz. Na něm se podílejí také vystouplé lemy blatníků, tvar vnějších zrcátek nebo dvojice chromovaných koncovek výfuku. I když v posledním případě jde jen o zaslepené atrapy.
Německý vzor
Sedáme si dovnitř, kde vládnou také čisté linie. Velmi jednoduchou palubní desku oživuje pouze okrasný panel, v našem případě leskle černý. Předchozí ibiza podle nás byla uvnitř plastičtější a designově propracovanější. Z novinky cítíme německou strohost. Perfektní je naopak ergonomické rozložení přístrojů a ovladačů nebo pozice za volantem. Chválíme tvarování sedadel s výborným bočním vedením – jsme zvědavi, zda i běžné verze budou mít tak dobrá křesla. A samozřejmě jsme nadšeni z velikosti kabiny. Okolo sebe máme tolik volného místa, že si připadáme jako v leonu, o třídu větším. Zde poprvé velebíme novou koncernovou modulární platformu MQB A0, kterou dostanou i příští generace Volkswagenu Polo nebo Škody Fabia. Aktuální ibiza je díky ní o 87 mm širší než předchůdkyně. Rozvor náprav se zvětšil o 95 na 2564 mm, což je uvnitř opravdu znát. Také vzadu se cítíme královsky, přitom za druhou řadou zůstal ještě zavazadelník o objemu 355 litrů, což znamená nárůst o 63 l. A pozor – bavíme se o voze, který mezigeneračně přišel o dva milimetry!
Radost z jízdy
Konečně vyrážíme. Čtyřválec 1.5 TSI je kultivovaný a příkladně odhlučněný. Víme o něm jen při plném sešlápnutí plynu. Výkonová křivka je pozvolná a zabírá už od tisíce otáček.
Na dálnici od letiště si užíváme pohodovou jízdu a slušný komfort podvozku i na 18palcových kolech. Spáry na vozovce podvozek zvládá s přehledem.
Krásně čitelná je i navigace na novém multimediálním systému s osmipalcovou dotykovou obrazovkou, který se spojí s jakýmkoliv mobilním zařízením. Přitom si ponechal dva klasické otočné ovladače – hurá! Jenže máme dravější provedení FR, takže míříme na klikaté serpentiny. Už první zatáčky ukazují, jak jistě se ibiza drží silnice. Rozkročená do šířky – rozchod kol vpředu se proti předchůdci zvětšil o 60 mm, vzadu o 48 mm – se nenechá rozhodit ani hrubším zacházením. Ženeme motor do vyšších otáček, ibiza díky rychlému a přesnému řízení hbitě přechází z jednoho směru do druhého. A to není vše – u modelu FR můžete měnit nastavení jízdních režimů a tlumičů ve dvou krocích. Z komfortního přecházíme do sportovního. Podvozek přitvrdí, řízení lehce ztuhne a malinko se zrychlí odezva motoru. Kocháme se stabilitou vozu a minimálními náklony karoserie. Výjezdy ze zatáček pod plynem jsou plynulé a přední kola se neprotáčejí, ani netrhají volantem.
Ibiza umí být nejenom pohodlná, ale rozdává i spoustu zážitků a emocí. Platforma MQB A0 od nás dostává další palec nahoru.
První svezení novou ibizou splnilo očekávání. Díky osobitému vzhledu, výborným jízdním vlastnostem a prostorné kabině bude útočit na pozici nejlepšího městského hatchbacku na trhu.
První v řadě
Seat Ibiza se stal prvním vozem koncernu Volkswagen postaveným na nové modulární platformě MQB A0 pro malé automobily s motorem uloženým vpředu napříč. Na stejné základní platformě lze zkonstruovat různé modely s různými druhy karoserie a rozličnými rozvory v rámci stejného segmentu. Na zvýšené tuhosti skeletu se výrazně podílí také vyšší počet dílů tvářených zatepla včetně tvrzení nebo nasazení 900 robotů při výrobě a použití více než 4000 bodových svarů.
O třídu výš
Ibiza se bude nabízet ve čtyřech výbavových liniích: Reference, Style, FR a Xcellence. Seznam všech prvků pro jednotlivé stupně ještě není známý, ale o několika zajímavostech už víme. První je kompletní osvětlení diodami LED: dekorace interiéru, světlomety, přístrojová deska, ukazatele směru a zadní mlhová světla. Komfort může zvýšit bezklíčové odemykání a startování, vyšší bezpečnost zajišťují systém Front Assist s rozpoznáváním chodců, asistent pro jízdu v dopravní koloně nebo adaptivní tempomat. Poprvé ibiza dostane multimediální systém s velkou, osmipalcovou obrazovkou nebo bezdrátovou nabíječkou mobilů se zesilovačem signálu GSM. Kvalitní poslech muziky může zajistit audiosystém Beats se sedmi reproduktory a výkonem 300 W.
Víte, že…
… na vývoji první generace Seatu Ibiza se podílelo také Porsche?
… za třicet tři let vyrobil Seat 5,4 milionu vozů Ibiza?
… z toho téměř tři miliony jsou stále v provozu?
… osmdesát procent modelu Ibiza jde na export do 75 zemí světa?
Plusy
- Svižný a kultivovaný motor 1.5 TSI
- Přesné řízení a řazení
- Prostorná kabina a kufr
- Jisté jízdní vlastnosti
- Komfort odpružení
- Dva otočné ovladače na displeji
Minusy
- Jednoduché tvarování interiéru
- Absence madel pod stropem