Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat Ibiza 1.4 TDI - nejlevnější TDI

Ondřej Láník Ondřej Láník 17. 4. 2006 • 05:51
31
Zobrazit náhledy (31)
Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza Seat Ibiza
Momentálně nejmenší model španělské automobilky se k testu dostavil v základním vznětovém provedení, s výbavou Reference a s akční sadou Advantage.

Momentálně nejmenší model španělské automobilky se k testu dostavil v základním vznětovém provedení, s výbavou Reference a s akční sadou Advantage.

Aktuální koncernové modely Volkswagenu, Škody i Seatu ve třídě malých vozů jsou již v závěrečné fázi modelového cyklu. S tím jsou spojeny obvykle jen mírné stylistické změny, rozšíření výbavy nebo dokonce výraznější slevy ve srovnání s obdobím náběhu výroby. Ibiza prodělala poslední změny nedávno a to byl i důvod proč jsme se o španělskou sestru Fabie zajímali.

Temperament ve třídě malých

Ibiza 2006 se svým letošním faceliftem má přiblížit k jednotné stylistické řeči, kterou Seat použil u nových modelů Altea, Toledo a León. Vzhledem k tomu, že se Ibiza již pět let prodává, nebylo toto sjednocení příliš snadné. Design přídě je nyní agresivnější díky novému standardnímu přednímu nárazníku a patří tak stále k nejzdařilejším partiím Ibizy. I naše základní provedení dostalo dvojité přední světlomety umístěné pod společným krycím sklem.Vnitřní reflektory jsou vyhrazeny dálkovými světlometům, vnější pak zastávají funkci potkávacích světel.

seat testy malevozy seat testy malevozy
Vzadu jsou lehce inovovaná koncová světla stejného tvaru, ale s jiným barevným uspořádáním, nápis Ibiza je, podobně jako u větších sourozenců, přemístěn doprostřed zadního výklopného víka. Všechny Ibizy 2006 jezdí na patnáctipalcových kolech (pneu 195/55), sportovní verze mají průměr kol ještě o další palec větší a Ibizy FR a Cupra obouvají pneumatiky na sedmnáctipalcová kola.

Ze tří koncernových příbuzných hraje Ibiza roli sportovnějšího modelu, čemuž odpovídá především nabídka silných verzí, ale také designové změny, které jsou zavedeny pro celou modelovou řadu, včetně nejlevnějších provedení.

Jednoduchý interiér

Uspořádání přístrojové desky je od počátku výroby odlišné od Fabií i Pol. Před řidičem je přístrojový panel vytvarovaný ve velkém dílu z tvrdého plastu, který pokračuje až na středovou konzoli, natočenou mírně směrem k řidiči. Přístrojovou desku zdobí čtyři kruhové tvary výdechů ventilace, které dodávají spolu s tříramenným volantem interiéru Španělky sportovní image. Designéři upřednostnili velikost rychloměru a otáčkoměru před ukazateli stavu palivové nádrže a teploměru chladící kapaliny, které mají jen titěrné rozměry. Technické písmo použité na všech přístrojích je dobře čitelné a příjemně doplňuje sportovní nádech, který designéři Ibize vetknuli s minimálními náklady. Použité materiály jsou kvalitní, ale ve srovnání s konkurenty působí příliš lacině.

V interiéru jsou provedeny změny na dveřních výplních, středová konzola a rámečky výdechů ventilace jsou nyní temně stříbrné.

seat testy malevozy seat testy malevozy
Pohodlná sedadla mají osvědčenou konstrukci z tvrdšího pěnového materiálu. Při nastupování jsme se jako opět neubránili dotyku s pákou výškového nastavení sedadla. Na zadních sedadlech je jen průměrná nabídka místa, noví zástupci malých vozů (Grande Punto, Clio) jsou již v tomto směru o kus dále.

Auto pro řidiče

Jízdní vlastnosti Ibizy patří k hlavním argumentům, které by měli prodejci při přesvědčování zákazníků používat. Jednoznačná odezva od všech ovládacích prvků dělá z malého vozu dopravní prostředek s vysokou mírou aktivní bezpečnosti. Vhodně naladěný elektrohydraulický posilovač, dobré brzdy, přesně vymezené dráhy a snadná manipulace s pětistupňovou převodovkou, to vše jsou prvky, díky nimž si řidič může auta dosytosti užít. Odpružení Ibizy je sice tužší, ale přitom dostatečně komfortní. Španělka je snad dokonce o něco pohodlnější než mladoboleslavská rivalka se stejnou motorizací.

Příjemné a v segmentu stále nezvyklé je jednodotykové ovládání ukazatelů směru s jednoznačnou odezvou.

seat testy malevozy seat testy malevozy

Tříválcové TDI

V útrobách přídě je umístěn tříválcový motor 1.4 TDI o výkonu 51 kW, který je podobně jako mnoho dalších komponent dodáván i do podobně velkých Volkswagenů a Škodovek. Motor s minimální zvukovou izolací postrádá dokonce i ozdobný plastový kryt motoru, pravděpodobně kvůli minimalizaci výrobních nákladů.

Po startu se celý motor otřese jako málokterý soudobý agregát a ani po dosažení provozní teploty není vibroakustický komfort uvnitř silnou stránkou tohoto Seatu. Nejvíce si charakteristického zvuku užijete při nízkých otáčkách a na volnoběh. Vibrace se přenášejí při určitých otáčkách také do podlahy a pedálů. S rostoucími otáčkami se frekvence otřesů zvětšuje a přestává být na obtíž, avšak ruku v ruce s tím dochází malé Ibize dech. Pro městské a příměstské jízdy kombinace Ibiza+TDI bez problému splní svůj účel, delší jízda přes polovinu Evropy bude možná relativně levná díky nízké spotřebě, ale nízký výkon motoru omezuje řidiče v předjíždění na dálnici i mimo ni.

seat testy malevozy seat testy malevozy
Spotřeba paliva nejlevnější vznětové verze se v městském režimu, který jsme během testu provozovali, pohybovala kolem 7 l / 100 km, mimo město při snaze o minimální spotřebu se snížila pod 5 l / 100 km. Silnější verze stejného motoru má díky dokonalejší regulaci turbodmychadla a jiné řídicí jednotce o desetinu litru nižší kombinovanou spotřebu.

Ach ta cena…

Nejlevnější TDI v Seatu se nyní prodává za 337.900,- Kč, což je o mohutných 46 tisíc korun více, než kolik dáte v současné době za výkonnější čtyřválcovou Ibizu 1.4 (55 kW) se stejnou výbavou Reference. Importér naladil ceny tak, že tyto dva modely budou patřit mezi nejoblíbenější, avšak ten kdo zaplatí za TDI sedminu ceny navíc je buď omámen obrovským jménem, které u nás zkratka TDI má, nebo ročně najede opravdu hodně kilometrů, aby se mu asi dvoulitrový rozdíl ve spotřebě skutečně vrátil.

Zajímavé je také srovnání aktuálních cen pětidveřových malých vozů s motorem 1.4 TDI, které je shrnuto v následující tabulce.

Pětidveřové malé vozy Seat Ibiza Škoda Fabia Volkswagen Polo
Výbava Reference Classic Trendline
Cena [Kč] 350.200,-Kč 347.900,-Kč 381.700,-Kč
ABS Ano + 17.900,-Kč Ano
ASR + 5.200,-Kč + 3.000,-Kč + 7.800,-Kč
ESP + 17.350,-Kč + 17.900,-Kč + 19.900,-Kč
Přední airbagy Ano + 7.500,-Kč Ano
Boční airbagy + 8.900,-Kč + 8.900,-Kč + 10.900,-Kč
Hlavové airbagy + 7.200,-Kč nelze + 14.800,-Kč
Klimatizace + 34.500,-Kč + 35.000,-Kč nelze
Rádio s CD přehrávačem + 14.000,-Kč + 11.000,-Kč + 14.100,-Kč
Tempomat + 8.000,-Kč + 7.000,-Kč + 10.900,-Kč
Metalický lak + 11.500,-Kč + 8.500,-Kč +11.000,-Kč
Centrální zamykání + 6.500,-Kč + 5.000,-Kč + 30.200,-Kč**
El. ovl. okna vpředu + 26.500,-Kč* + 7.000,-Kč **
* v ceně je i dálkově ovl. centr. zamykání

** součást paketu "Elektrika": dálkově ovl. centr. zam., alarm,
elektrické ovl.všech oken, el. ovl. a vyhř. zrcátek atd.
seat testy malevozy seat testy malevozy
Seat Ibiza je momentálně podle ceníkových cen nejvýhodnější z celé trojice Ibiza-Fabia-Polo. Rozhodnete-li se mít lépe vybavenou Fabii 1.4 TDI je možné, že se volbou jednotlivých prvků výbavy dostanete na nižší částku než v případě Seatu, Škoda nabízí vybrané položky za nižší ceny. Ceník nejdražšího Pola je nastaven tak, aby zákazníci nakonec skončili u výbavy Comfortline nebo Sportline, kde již je mnoho prvků z příplatkových výbav Trendline v ceně.

Seat momentálně nabízí akční sadu Advantage, která za 20.500,-Kč zákazníkovi přinese praktické položky výbavy, za které jinak připlácí celkem 60.500,-Kč. Konkrétně jde o klimatizaci Climatic, pětidveřové provedení, centrální zamykání s dálkovým ovládáním a elektrické ovládání oken vpředu.

Závěr

Seat Ibiza má sice v rodné listě španělský původ, ale jinak od tohoto vozu čekejte německé způsoby. Bezezbytku to platí o precizních jízdních vlastnostech, účinných brzdách se sériovým protiblokovacím systémem, přesné převodovce, ale také o nekultivovaném tříválcovém motoru TDI. Cena je výrazně vyšší než v případě výkonnějších zážehových čtyřválců, ale asi 2 uspořené litry paliva na každých 100 kilometrů jízdy by mohly v některých případech vyšší pořizovací cenu ospravedlnit. Srovnáním s koncernovými konkurenty se dospějeme k závěru, že Seat nyní dokáže nabídnout diesel za nejlepší cenu.

Související články:

První cena vozu 289.900,-Kč (1.2 12V (47 kW), Reference 3D)
První cena vozu s testovanou
motorizací
337.900,-Kč (1.4 TDI (51 kW), Reference 3D)
Základní cena testovaného
vozu
358.400,-Kč (1.4 TDI (51 kW), Reference 5D Advantage)
Cena testovaného vozu
vč. příplatků
400.000,-Kč (1.4 TDI (51 kW), Reference 5D Advantage)

Plusy:

  • velmi dobré jízdní vlastnosti
  • úsporný motor
  • přesné řazení, optimální nastavení posilovače řízení

Minusy

  • přenos hluku a vibrací od motoru do interiéru
  • vyšší cena ve srovnání se zážehovými verzemi

Související články

Témata
Seat Ibiza 1.4 TDI
Cena základní sestavy 358 400 Kč
Výbava základní sestavy ABS, airbag řidiče a spolujezdce, světlomety s dvojitou optikou, třetí brzdové světlo, tónovaná determální skla, nárazníky v barvě vozu, boční ochranné lišty, zadní spoiler v barvě vozu, výškově a podélně nastavitelný volant, 3paprskový sportovní volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, dělená a sklopná zadní sedadla, make-up zrcátka u řidiče a spolujezdce, osvětlení zavazadlového prostoru, elektrohydraulický posilovač řízení, imobilizér, tři tříbodové bezp. pásy na zadních sedadlech, systém ISOfix, plnohodnotné rezervní kolo, SEAT Service Mobility Kč
Cena testované sestavy 400 000 Kč
Výbava testované sestavy ADVANTAGE - výbava v hodnotě 60.500 Kč za 20.500,-Kč - obsahuje: Klimatizace Climatic + 5 dveří + elektrické ovládání oken vpředu + centrální zamykání s dálkovým ovládáním, metalický lak (+11.500,-) , rádio s CD přehrávačem „Alana“ + 6 repro (+ 14.000,-), 15palcová kola z lehkých slitin (+ 16.100,-) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 3 / 2
Zdvihový objem (ccm): 1422
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 51 / 4000
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 155 / 2200 - 2200
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 166
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 14.8
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 5.9 / 4.1 / 4.7
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 267 / 900
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1106 / 514
Rozměr pneu: 195/55 R15
Seat Ibiza 1.4 TDI
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 3953
b) šířka (mm): 1698
c) výška (mm): 1441
d) rozvor (mm): 2460
e) rozchod vpředu (mm): 1435
f) rozchod vzadu (mm): 1424
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 740 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 560 / 910
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 950
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1370
l) šířka vzadu (mm): 1350
délka sedáku vpředu (mm): 500
délka sedáku vzadu (mm): 490
výška opěradla vpředu (mm): 600
výška opěradla vzadu (mm): 610
místo vzadu pod předním sedadlem: ano

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku