Seat otočí ztrátu 3,3 miliardy korun do zisku
Seat je dnes jedinou značkou koncernu Volkswagen, která dlouhodobě táhne celé uskupení ke dnu. Nebo možná lépe řečeno je firmou, která se nechá táhnout, protože ačkoli jsou výsledky Seatu neradostné, silné uskupení VW je asi příliš bolestně nepociťuje, byť z nich určitě nemá radost. Seat už to měl mnohokrát nahnuté a párkrát už dostal "poslední šanci", poslední z posledních by ale měla probíhat právě nyní. Do čela automobilky byl posazen Jürgen Stackmann, jenž má o budoucnosti Seatu dost jasné představy - z loňské ztráty skoro 3,3 miliardy korun (při produkci 321 tisíc aut) chce za pár let vykřesat zisk. Teď je ovšem nutné to celé zrealizovat. Co tedy lze od Seatu očekávat?
Tak v první řadě chce Seat přestat být "tou značkou, vyrábějící Ibizu". Z malého auta jsou malé zisky a cílem automobilky je posílit image a prodeje kompaktu Leon, jenž by se měl dotáhnout a prodejní čísla Ibizy a důraz se bude klást také na podporu od Leonu odvozených kompaktních velkoprostorových modelů Altea a Altea XL nové generace.
Co se směřování značky týče, Seat je hrdý na to, že jeho kupci jsou v průměru o 10 let mladší, než v případě Škody a směřování značky se má ubírat směrem, jakým se vydal pětidveřový model Leon FR - půjde tedy o mladistvě vypadající auta se sportovním nábojem, která budou přiměřeně dynamická. Seat se nechce stát okrajovou značkou a nemáme tedy očekávat v oblasti sportovnosti žádné extrémy.
Nový Leon značce pomáhá už letos, prodeje šly nahoru o 40 % a to i díky kombíku ST, jenž zabodoval ve fleetových prodejích. Roli imagemakeru bude i nadále plnit model Leon Cupra, pokud byste ale raději něco z opačného konce spektra, pak vězte, že hybridy u Seatu nejsou prioritou, jejich absenci budou zatím kompenzovat CNG verze.
Evropský trh však není nafukovací a navíc se zmítá v recesi, Seat tedy již brzy expanduje do Číny, kde už funguje ve zkušebním provozu osm dealerství, stále více se mu ale daří také v Mexiku, Turecku a na dalších rozvojových trzích. Seat je ovšem jednou z mála evropských značek, které letos rostou i tomto regionu, což je ovšem dáno tím, že horší už to snad ani být nemohlo.