Seat Tarraco poprvé naživo: Sportovnější medvěd s větším kufrem
Seat po letech strádání jede. Jeho prodeje stabilně rostou, od roku 2013 dokonce o rapidních 46 %, a tak může čile rozšiřovat svoji nabídku. Populární jsou dnes hlavně SUV, a tak není divu, že se španělská značka zaměřila hlavně na tuto oblast. V roce 2016 přišla kompaktní Ateca, o rok později malá Arona a letos nastal čas na až sedmimístný model Tarraco. Ten jsme si poprvé prohlédli během jeho premiéry, ve městě Tarragona.
Tarraco se stává jakýmsi vyvrcholením růstu Seatu. S délkou 4,74 metru se stává největším vozem v nabídce značky, a tak není divu, že o něm automobilka hovoří jako o své nové vlajkové lodi, která má pozvednout její image. Navíc s ním Seat míří do vyšší cenové kategorie, mezi auta s cenovkou 30.000 až 40.000 eur (cca 770.000-1.020.000 korun), v nichž dosud nebyl zastoupen.
Koncern VW Group už dvě taková SUV na evropském trhu prodává, Škodu Kodiaq a Volkswagen Tiguan Allspace, a tak může překvapit, proč přichází s dalším podobně koncipovaným modelem. Navíc v mnoha ohledech podobným s již prodávaným Tiguanem Allspace (platforma, část interiéru). Prezident Seatu Luca de Meo ale zdůrazňuje, že koláč trhu je velký – v kategorii středně velkých SUV se má do roku 2025 v Evropě prodávat na 2,8 milionu aut ročně, a tak výrobce v tak důležitém segmentu nechce chybět. Seat je navíc v rámci VW Group značkou, která přináší nejvíce nových zákazníků (výjimečných 70 % klientů je nových), a tak je chce oslovit i v dnes tak populární kategorii.
Seat Tarraco – srovnání rozměrů s dalšími koncernovými SUV | |||
Model | Seat Tarraco | Škoda Kodiaq | VW Tiguan Allspace |
Délka (mm) | 4735 | 4697 | 4701 |
Šířka (mm) | 1839 | 1882 | 1839 |
Výška (mm) | 1658 | 1655 | 1674 |
Rozvor (mm) | 2790 | 2791 | 2790 |
Objem zavazadelníku 5M/7M (l) | 760/700 | 720/630 | 760/700 |
Výrazná vizáž
Seat svým sportovním stylem oslovuje hlavně mladou klientelu, jeho zákazníci jsou zhruba o deset let mladší, než je průměr, což je něco, čím bude chtít zaujmout také Tarraco. Z koncernového tria sedmimístných SUV s platformou MQB je tak Seat ten jasně nejsportovněji koncipován.
Přední partie jsou hodně maskulinní, agresivitu zdůrazňuje nově řešená, šestiúhelníková maska chladiče, kterou mají převzít další modely Seat – Tarraco je první model nového designového směru značky. Doplňují ji ostře řezané světlomety s charakteristickým světelným podpisem s trojúhelníkovým motivem tvořeným diodovými světlomety (za příplatek full-LED). Právě ten se má stát jednotícím prvkem s ostatními modely Seat, zatímco celek má být svébytný. A opravdu tomu tak je, Tarraco si s Atecou nebo snad Aronou rozhodně nespletete. To bylo podle výkonného viceprezidenta značky pro výzkum a vývoj Matthiase Rabeho cílem, Seat chce od každého svého SUV vlastní charakter, zároveň však má být jasně patrné, že se jedná o členy jedné rodiny. A to se povedlo...
Odlišné proti ostatním Seatům je Tarraco také zezadu. Na rozdíl od menších SUV španělské značky využívá propojené koncové svítilny vodorovným pásem, které se v dnešním automobilovém světě stávají stále častějším řešením detailem. To samé platí o atrapách koncovek výfuku v nárazníku. Celkově tak musím říci, že mě více oslovuje přední část španělské novinky, která působí vyváženěji.
Jestliže zvenku dává Tarraco najevo příbuznost s Volkswagenem Tiguan Allspace shodnou siluetou, včetně obdobné linky táhnoucí se od předních blatníků po koncová světla, uvnitř jsou oba sourozenci svébytnější.
Čistý a prostorný interiér
Tarraco dostalo tvarově čisté řešení s „plovoucí“ obrazovkou multimediálního systému. Má úhlopříčku osm palců, díky vysokému umístění je dobře na očích, potěší i detailní rozlišení nebo přehledná grafika. A navíc se nespoléhá jen na dotyková tlačítka, stále si zachovává otočná kolečka, což pokaždé kvitujeme. Líbí se nám také imitace dřevěného dekoru, byť jednotlivé materiály a jejich zpracování jsou v rámci koncernu spíše levnější, Tiguan Allspace je na tom v tomto směru lépe.
Jak je v segmentu zvykem, sedí se vysoko, přístrojový štít byl ve vystavených vozech digitální, s úhlopříčkou 10,25“, se zajímavou grafikou s možností výběru mezi třemi různými rychloměry. Potěší poskytovaný prostor i velké kapsy v předních dveřích. Právě při pohledu na dveře si přece jen všimnete příbuznosti s Tiguanem Allspace, stejná je i dolní část palubní desky. Rozhodně to ale není něco, co bychom měli kritizovat, ovládání je přehledné a cílová klientela to řešit nebude.
Dostatek prostoru je i na zadních sedadlech, s výškou 182 centimetrů tu mám habaděj prostoru jak před koleny, tak nad hlavou. Pomáhá tomu každopádně v podélném směru posuvná lavice.
Mezi pěti vystavenými kousky na premiéře byly také ty s příplatkovou třetí řadou sedadel. S ohledem na dřívější zkušenosti s Tiguanem Allspace a Kodiaqem není omezený prostor zcela vzadu takovým překvapením. Je to řešení pro děti, i tak je však potřeba počítat s nízko ukotveným sedákem a krátkou opěrkou zad. V daném segmentu ale nic neobvyklého. Na rozdíl od sourozenců Tarraca se tu ale budou pasažéři cítit více stísněně, a to kvůli maličkému zadnímu bočnímu okénku. Zkrátka daň za sportovnější vizáž.
Velký je zavazadelník, jehož udávaný objem je shodný s bratrským Tiguanem Allspace. V pětimístné konfiguraci nabízí 760 litrů prostoru, třetí řada sedadel toto číslo zmenší na stále slušných 700 litrů. Kufr Tarraca je tak objemově větší než u Kodiaqu, který nabízí 720, respektive 630 litrů. Mohou za to i nepravidelné tvary zavazadelníku Seatu, kolem podběhů zůstává dost nepravidelného prostoru, který se bude hůře vyplňovat. Máte tu každopádně k dispozici dvojitou podlahu, pod níž se vejde rezervní kolo. Ta vyrovnává schod po sklopení druhé řady sedadel, vytvořená plocha však není zcela rovná. Víko zavazadelníku se pak otevírá hezky vysoko, což ocení i zákazníci vyšších postav.
Seat Tarraco – srovnání vnitřních rozměrů se Škodou Kodiaq | ||
Model | Seat Tarraco | Škoda Kodiaq |
Podélný prostor vpředu min/max (mm): | 830/1060 | 830/1060 |
Podélný prostor vzadu min/max (mm): | 710/960 | 400/890 |
Podélný prostor v třetí řadě min/max (mm) | 510/670 | 510/680 |
Výška nad sedadlem - vpředu (mm): | 1010 | 960 |
Výška nad sedadlem - vzadu (mm): | 960 | 940 |
Výška nad sedadlem v třetí řadě (mm) | 850 | 870 |
Šířka vpředu (mm): | 1520 | 1540 |
Šířka vzadu (mm): | 1500 | 1510 |
Šířka v třetí řadě sedadel (mm) | 1360 | 1290 |
Délka sedáku vpředu (mm): | 460 | 480 |
Délka sedáku vzadu (mm): | 450 | 450 |
Délka sedáku v třetí řadě (mm) | 320 | 360 |
Výška opěradla vpředu (mm): | 630 | 650 |
Výška opěradla vzadu (mm): | 630 | 640 |
Výška opěradla v třetí řadě (mm) | 530 | 530 |
Objem zavazadelníku 5M/7M (l) | 760/700 | 720/630 |
Délka kufru (mm) | 1000 | 1090 |
Šířka kufru (mm) | 990 | 1020 |
Výška kufru (mm) | 460-520 | 450-580 |
Nákladová hrana (mm) | 750 | 660 |
Kdy dorazí?
Prodej Seatu Tarraco odstartuje na českém trhu v lednu 2019, konfigurátor ale bude spuštěn ještě před koncem letošního roku. Tehdy se dozvíme i ceny, které se s největší pravděpodobností budou v základu pohybovat okolo hranice 700.000 korun.
Auto bude dostupné ve dvou liniích výbav, Style a Excellence, později dorazí také sportovně laděné provedení FR. Motory budou v nabídce čtyři. Benzinovou jedna pětku o výkonu 110 kW doplní dvoulitr se 140 kW, na straně turbodieselů půjde o dvě výkonové varianty 2.0 TDI, rovněž se 110 kW a 140 kW. Slabší jednotky budou standardně spárovány s pohonem předních kol a šestistupňovým manuálem, pro silnější bude standardem čtyřkolka a sedmistupňová dvouspojková převodovka DSG. Takovou kombinaci bude možné pořídit také pro slabší 2.0 TDI.
Do dvou let obohatí nabídku také plug-in hybrid. Blíže nespecifikovaná technika v útrobách poskytne výkon 154 kW a točivý moment 400 N.m. V čistě elektrickém režimu plug-in hybridní Tarraco ujede přes 50 kilometrů.
Seat Tarraco – předběžné technické údaje nabízených motorů | |||||
Motor | 1.5 TSI | 2.0 TSI 4Drive | 2.0 TDI | 2.0 TDI 4Drive | 2.0 TDI 4Drive |
Pohon | 4x2 | 4x4 | 4x2 | 4x4 | 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1498 | 1984 | 1968 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min] | 110/5000-6000 | 140/1500-4100 | 110/3500-4000 | 110/3500-4000 | 140/3500-4000 |
Točivý moment [N.m/min] | 250/1500-3500 | 320/4200-6000 | 340/1750-3000 | 340/1750-3000 | 400/1750-3250 |
Převodovka | 6M | 7DS | 6M | 7DS | 7DS |
Max. rychlost [km/h] | 201 | 211 | 202 | 198 | 210 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 9,7 | 8,0 | 9,8 | 9,8 | 8,0 |