Seat Toledo II se mohl vyrábět jako kombi. Nedostal ale šanci
Seat sice vynaložil prostředky na vývoj Seatu Toledo Vario na základech druhé generace 1M, ale nakonec jej neuvedl do prodeje. Zřejmě očekával neúspěch.
Už od roku 2019 je Seat Toledo pouhou minulostí, ale před čtvrtstoletím byl sourozencem i velkým konkurentem první novodobé české Škody Octavia. Tehdejší druhá generace modelu 1M se oficiálně odhalila na Pařížském autosalonu 1998 a vyrazila do světa s jedinou karoserií pětidveřového liftbacku, stejně jako tomu je u moderní octavie.
Z dnešního pohledu to tedy vypadá, že se Seat rozhodl uvést druhou generaci toleda bez velkých očekávání. Původně se totiž mělo vyrábět se třemi různými karoseriemi – jako pětidveřový liftback, třídveřové kupé a pětidveřové kombi. V průběhu vývoje se však automobilka rozhodla budoucí modelové portfolio výrazně ořezat a dokončila toledo v jediné verzi, kterou uvedla na trh.
To je hlavní důvod, proč se toledo stalo autem, co nám dnes připadá jako stylovější alternativa zapadající mezi soudobou octavii a golf. Pro značku typický emotivní design přitom automobilka podpořila i tím, že se šéfdesignérem druhého toleda stal Giorgetto Giugiaro, italský návrhář a zakladatel designového studia Italdesign.
A jak by Seat Toledo vypadal, kdyby nakonec skutečně vznikl jako kombi? Na internetu se nám povedlo nalézt několik fotografií údajně jediného vyrobeného prototypu verze Vario, jak se tehdy kombíkům od Seatu říkalo. Dochované informace také uvádějí, že měla poskytnout zavazadlový prostor o základním objemu 600 litrů.
O technice kombíku se toho veřejně moc neví, ale na oficiálních fotografiích je vidět znak V5 odkazující na atmosférický benzinový pětiválec VR5 se zdvihovým objemem 2324 kubických centimetrů a maximálním výkonem 110 kW (150 koní) při 5700 otáčkách za minutu.
Kdyby se vyrábělo, praktičtější toledo by mohlo být velkým konkurentem Škody Octavia Combi. Zřejmě jediný vyrobený prototyp, zaregistrovaný k provozu na veřejných silnicích, je však už jen vzpomínkou na předčasně ukončený vývoj kombíku. Seat zřejmě očekával, že se nebude dobře prodávat. Tehdejší kombi Seat Cordoba Vario totiž zastalo jen pětinu produkce celého modelu – kombi bylo každý pátý prodaný kus.
