TEST Seat Arona 1.0 TSI – Stará známá s větším šmrncem
Malý španělský crossover ve verzi FR Limited Edition přináší o něco emotivnější design, ale také jisté prvky, které jinak příjemný charakter auta negativně ovlivňují.
Design, interiér
Seat Arona není na stránkách Auto.cz žádným nováčkem. Ostatně tenhle malý crossover se představil již v roce 2017, přičemž na jaře 2021 prodělal modernizaci. Tu poznáte především podle dvojice kulatých světlometů. Jako by se návrháři inspirovali u koncernově spřízněné Škody Yeti, která se tímhle designérským prvkem pyšnila naopak do faceliftu, v jehož rámci o pár kulatých „očí“ přišla.
V případě verze FR Limited Edition, která se představila letos v zimě, ve srovnání s klasickým výbavovým stupněm FR za příplatek 25.000 Kč dostanete nový šedý lak Graphene s možností černé, či bílé střechy, výdechy klimatizace v šedém odstínu, dekor palubní desky v šedém matném provedení Dark Aluminium a 18“ disky Performance VI v odstínu šedá Cosmo, které obouvají pneumatiky o rozměru 215/45. Za příplatek 8000 korun navíc můžete standardní sportovní sedadla vyměnit za skořepinová (v tom případě se ovšem musíte smířit s absencí paketu Winter s vyhříváním křesel). Ty ale testovaný exemplář nedostal.
Staré dobré časy
Konstrukční stáří Seatu Arona má několik nezpochybnitelných výhod. Jednou z největších je stará architektura palubní desky. Místo hloupého a nepraktického dotykového ovládání máte k dispozici klasický panel ventilace s fyzickými tlačítky. Teplotu si tudíž regulujete otočnými kolečky a další funkce obsluhujete vcelku rozměrnými tlačítky.
Cením také rychlost a jednoduchost, s jakou vypnete nesmírně otravné „europomocníky“ v čele s udržováním v jízdním pruhu a upozornění na překročení maximální povolené rychlosti. Stačí totiž jenom zmáčknout příslušný knoflík na volantu, který vyvolá nabídku asistentů, pak otočným „rolerem“ vybrat ty správné a kliknutím je vyřadit.
Arona zkrátka dává vzpomenout na staré dobré koncernové časy, kdy auta ze skupiny Volkswagen patřila mezi uživatelsky nejpříjemnější. Dnes tomu přitom často bývá naopak, byť situace se velmi rychle zlepšuje.
Typicky koncernový je také příplatek za vestavěnou navigaci, v tomhle případě ve výši 21.900 Kč. V jeho rámci dostanete také větší displej (9,2 místo 8,25“). Na druhou stranu Apple CarPlay a Android Auto máte ve standardu již od základního stupně Style, dávat tolik peněz za méně chytré mapové podklady od Seatu příliš smysl nedává. Stačí mít chytrý telefon (ten snad má 99,9 % z nás) a dostatečně vysoký limit dat (včetně balíčku do zahraničí) a mapy od Googlu nebo Waze vás hustým provozem provedou mnohem lépe.
Výběr materiálů v kabině je taková typická směs tvrdých plastů s měkčenými povrchy. Kabina vás ale rozhodně ničím neurazí. A pokud ano, běžte se podívat na novou Alfu Romeo Milano, pardon Junior. Ta sice s mild-hybridní dvanáctistovkou a šestistupňovou dvouspojkou začíná na akční částce 649 tisíc, tváří se ale prémiově. Přesto má uvnitř tolik tvrdých a laciných plastů.
Velmi dobře na tom arona je také v rámci prostoru. Ačkoliv na délku měří necelých 4200 milimetrů, uvnitř dokáže vykouzlit tolik místa, že to uspokojí i mladou rodinu s malými dětmi. Jediný problém je pouze zavazadelník o objemu 400 litrů, do kterého v lepším případě složíte pouze jeden sportovní kočárek.
Motor, jízdní vlastnosti
Verze FR Limited Edition na použité technice nic nezměnila. I v tomhle případě můžete vybírat mezi tříválcem 1.0 TSI (ovšem pouze v nejsilnější variantě s 85 kilowatty, 70kW dostupná není) a čtyřválcovou patnáctistovkou se 110 kilowatty, která je ovšem dostupná pouze se sedmistupňovou dvouspojkou DSG. Za tu u litrového agregátu připlácíte nemalých 45 tisíc korun. Vyplatí se to?
U primárně městského crossoveru bych se za automat přimlouval. Byť se jedná do docela velkou investici, z hlediska uživatelského komfortu znamená obrovský přínos.
Pokud se přesto rozhodnete pro šestistupňový manuál, chybu neuděláte. Spojkový pedál zabírá docela přesně a má docela lehký chod. Řazení nevyžaduje moc síly, jen páce chybí trochu více přesnosti. Dráhy by mohly být lépe vymezené, ale to u koncernu Volkswagen není žádná novinka.
Tříválec ne. Nebo snad ano?
Jestliže kompaktní modely po nedávné modernizaci o tříválec 1.0 TSI přišly, u menších zástupců koncernu Volkswagen se tenhle motor drží zuby nehty. A je to dobře. Škarohlídi sice maloobjemové agregáty předem odsuzují, minimálně v poslední dekádě ovšem tahle koncepce v mnoha případech dokazuje, že dokáže trumfnout i starší atmosférické jednotky o výrazně vyšším objemu. A 1.0 TSI je jasným důkazem.
Motor o objemu odpovídajícím dvěma pivním půllitrům má totiž dostatek elánu. V nižších a středních otáčkách je dokonce pocitově temperamentnější než 1.5 TSI. Snadněji jde do otáček, takže minimálně ve městě nebudete mít s dynamikou žádný problém. A nedostatky nebudete pociťovat ani na okreskách a dálnicích.
Výkon 85 kilowattů (o čtyři více než v posledních letech) a točivý moment 200 Nm totiž zhruba na 1150 kilogramů lehký seat stačí naprosto s přehledem. Zrychlení z nuly na 100 km/h za 10 sekund není sice ničím výjimečné, jakmile se ale arona dostane do tempa, nedělá jí problémy ani akcelerace z vyšších rychlostí. Stačí podřadit, vyhnat litrový tříválec minimálně ke třem tisícům otáček a nechat pracovat sílu jinak malého motoru.
Spotřebu vcelku hladce udržíte pod šesti litry, mně se i kvůli častému cestování po ucpané Praze a svižnější jízdě po dálnici nakonec podařilo dostat na 6,6 litru. Nutno ovšem dodat, že zmíněná patnáctistovka, zvlášť se sedmistupňovým DSG, by na tom byla podobně.
Seat Arona vs. konkurence | ||||
Seat Arona | Škoda Kamiq | Peugeot 2008 | Toyota Yaris Cross | |
Zdvihový objem [cm3] | 999 | 999 | 1199 | 1490 |
Výkon [kW] | 85 | 85 | 74 | 85 (systémový) |
Točivý moment [N.m] | 200 | 200 | 205 | 120 |
Převodovka | 6 MT | 6 MT | 6 MT | e-CVT |
Max. rychlost [km/h] | 193 | 196 | 183 | 170 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10 | 9,7 | 10,8 | 11,2 |
Kombinovaná spotřeba dle WLTP [l/100 km] | 5,6 | 5,4-5,8 | 5,7 | 4,5-5,1 |
Vnější rozměry [mm] | 4153 x 1780 x 1537 | 4241 x 1793 x 1531 | 4304 x 1775 x 1523 | 4180 x 1765 x 1595 |
Rozvor [mm] | 2566 | 2651 | 2605 | 2560 |
Zavazadlový prostor [l] | 400-1280 | 400-1395 | 434-1467 | 397 |
Základní cena [Kč] | 524.900 (Style) | 489.900 (130 let) | 495.000 (Style) | 569.900 (Active) |
Menší jsou lepší
Pomalu se dostáváte asi k největší bolístce testovaného španělského crossoveru. Velká kola sice pomáhají designu, u levnějších aut s méně tuhou karoserií ovšem představují problém z hlediska cestovního komfortu.
Větší a těžší disky s pneumatikami s nižším bočním profilem totiž nemají dostatečnou oporu v uložení tlumičů pérování a pružin, místo utlumení nerovností se proto v kabině na nepříliš hladké silnici (a že jich v republice máme více než dost) ozvou ostřejší rázy. Osobně bych proto volil menší a lehčí ráfky, osmnáctky jsou u takového auta na platformě MQB A0 obecně příliš velké.
Závěr
Co chtít a co nechtít verzi FR Limited Edition? Osobně bych si vystačil s klasickým stupněm FR, který ve ve standardu sedmnáctipalcová kola a stojí o 25 tisíc méně. Těch několik prvků navíc bych s klidem obětoval ve prospěch lepšího komfortu. Ušetřené peníze bych raději investoval do samočinné převodovky DSG. Uděláte lépe.
Arona jako taková na druhou stranu i po sedmi letech potvrdila své kvality. Po faceliftu z roku 2021 má mnohem hezčí interiér, který si navíc zachoval fyzické ovladače. Jízdní vlastnosti jsou v rámci rodiny malých koncernových crossoverů velmi příjemné.
Nad litrovým tříválcem už dnes neohrnuje nos ani ten největší skeptik. Minimálně v menších autech tohle TSI funguje skvěle. Navíc s převodovkou DSG vyjde o citelných 45 tisíc levněji, což už je dostatečně silný argument. A pokud ne, vězte, že dynamika v běžných situacích není o tolik horší. Rozdíly se totiž projevují až při vyšším zatížení, přičemž nejsou zase až tak zásadní.
Nejlevnější verze modelu | 499.900 Kč (1.0 TSI/70 kW 6MT Style) |
Základ s testovaným motorem | 524.900 Kč (1.0 TSI/85 kW 6MT Style) |
Testovaný vůz bez příplatků | 579.900 Kč (1.0 TSI/85 kW 6MT FR Limited Edition) |
Testovaný vůz s výbavou | 646.800 Kč (1.0 TSI/85 kW 6MT FR Limited Edition) |