Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

SEAT v Ženevě 2010

Španělský SEAT staví svůj další rozvoj především na modelové řadě Ibiza. Na jejím základě připravil kombi Ibiza ST a ostrá verze Ibiza FR nově dostane opět i vznětový motor. Koncept IBE je vizí malého elektromobilu SEAT a ukazuje firemní design z...

Španělský SEAT staví svůj další rozvoj především na modelové řadě Ibiza. Na jejím základě připravil kombi Ibiza ST a ostrá verze Ibiza FR nově dostane opět i vznětový motor. Koncept IBE je vizí malého elektromobilu SEAT a ukazuje firemní design z blízké budoucnosti.

Ibiza ST

Po přestávce v délce celé jedné generace se do nabídky SEATu vrací malé kombi. Nová Ibiza ST bude v portfoliu značky druhým zástupcem tohoto typu karoserie, doplní větší Exeo ST. Design se v porovnání s konceptem IBZ příliš nezměnil, došlo jen k obvyklé adaptaci do podoby produkčního modelu, kdy se několik detailů uchýlilo ke konvenčnějším řešením.

Malé kombi má délku 4227 mm, výšku 1445 mm a šířku 1693 mm. Rozvor měří 2469 mm a je tedy shodný jako u španělského hatchbacku. Šířka ani výška se nezměnily, Ibiza ST je však o 175 mm delší než výchozí model. Expresivně ostré rysy krátké Ibizy designéři rozvinuli a aplikovali na karoserii, která má aspirovat na titul nejkrásnější kombi ve třídě.

Ibiza ST je o 20 mm kratší než Fabia Combi po faceliftu, SEAT stojící na modernější podvozkové platformě je však o celých 51 mm širší. Jeho zavazadlový prostor pojme 430 litrů.

Šestice motorů kombinuje starší techniku s tím nejnovějším z koncernu VW Group. Základem bude tříválec 1,2 12V (51 kW), následovaný 1,4 16V (63 kW). Zážehový vrchol představuje 1,2 TSI se 77 kW. Mezi turbodiesely nalezneme nové common-raily 1,6 TDI (66 nebo 77 kW) a nový tříválec 1,2 TDI (55 kW), který v Ibize nahradí dosud používaný 1,4 TDI.

Ibiza FR TDI

Zkratka FR u SEATu tradičně značí slabší ze sportovně orientovaných provedení, které zpravidla nabízí volbu mezi zážehovým a vznětovým motorem. Nejinak tomu je u nové Ibizy, která má nyní vedle 1,4 TSI o výkonu 110 kW alternativně 2,0 TDI se 105 kW.

Nejvyšší rychlost 105kilowattové Ibizy FR je 210 km/h, akcelerace z 0 na 100 km/h trvá 8,3 sekundy (u třídveřové Ibizy SC 8,2 s). Ve spojení se šestistupňovou manuální převodovkou zvládne kilometr s pevným startem za 29,6 sekundy a kombinovaná spotřeba je 4,6 l/100 km.

Brzdová soustava má vpředu vnitřně chlazené kotouče 288 x 25 mm a vzadu plné 232 x 9 mm, stejně jako u Ibizy FR s motorem 1,4 TSI. Krotit přenos točivého momentu motoru (320 Nm mezi 1750 a 2500 min-1) na kola přední nápravy pomáhá systém XDS, tedy přibrzďování vnitřního kola v zatáčce. Standardem jsou pneumatiky 215/40 R17.

Na rozdíl od Ibizy FR a Ibizy Cupra s motorem 1,4 TSI se dieselová varianta vyrábí jen se šestistupňovou manuální převodovkou. Přeplňovaný benzinový agregát je naopak výhradně spojen s dvouspojkovou převodovkou DSG se sedmi převodovými stupni.

IBE

Koncept IBE je poháněn elektřinou. Pohonná jednotka je umístěna v přídi a poskytuje největší výkon 75 kW (102 k), trvalý pak činí 50 kW (68 k). Pokud vám tyto hodnoty připadají nízké, je nutné se zmínit o točivém momentu 200 Nm, který automobilu zajišťuje dostatečnou dynamiku. Lithium-iontové akumulátory s kapacitou 18 kWh se naopak nacházejí v zadní části.

IBE je dlouhý 3,78 m, tedy o čtvrt metru kratší než současná Ibiza. Šířka činí 1,80 m, výška 1,22 mm koresponduje s agresivními hranatými liniemi stříbřitého exponátu a dává mu ještě sportovnější nádech. Kapota je až extrémně nízká a plochá, střecha je natažena dozadu proto, aby se na zadní nouzová sedadla vešla dvojice dětí. Na voze zaujmou nejen úzké šípovité pásy předních a zadních diodových světlometů, ale také zeleně zářící loga automobilky.

Koncept má na dnešní poměry nízkou hmotnost 1000 kg, jezdí na devatenáctipalcových kolech a dle továrních údajů zrychlí z 0 na 100 km/h za 9,4 s. Automobilka udává také sprint z 0 na 50 km/h za 3,4 s, za 6,3 s dokáže IBE z klidu uhánět osmdesátkou. Jeho největší rychlost je ale elektronicky omezena na 160 km/h.

Studie IBE však neslouží ani tak jako výstavní skříň techniky, jako především koncept, který naznačuje směr designu nejbližších modelů značky.

Lukáš Vaverka