Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Seat zrenovoval polokabriolet 600 z roku 1965 k 60. výročí zahájení výroby

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Seat 600 se stal ve Španělsku sociálním fenoménem. Letos slavní šedesátiny a automobilka při té příležitosti zrestaurovala jeden exemplář.

Šestistovka, španělsky „seiscentos“ postavila tuto zemi na Pyrenejském poloostrově doslova na kola. Ani Čechům není neznámá, ale jako originál, automobilka přece začínala jako licenční výrobce italského Fiatu. Seat 600 se vyráběl šestnáct let (1957-1973). Hned v roce 1958 jeho produkce vzrostla šestinásobně, jistě, první sezóna byla rozjezdová, ale proč tento fakt nezdůraznit?

Nemohl si jej dovolit každý, původně stál 63 tisíc peset, nicméně středostavovské rodiny, které snily o vlastním automobilu, si čtyřkolové miláčky konečně dopřály. Že šestistovka nefungovala jako rodinné auto? Ale kdeže, to přece víme i od nás... Celkem vyjelo hlavně na domácí silnice takřka 795 tisíc vozů, avšak export probíhal rovněž, do severní i západní Evropy a Latinské Ameriky. Dochované exempláře jsou dnes klasiky a ikonami, pro Španěly určitě, pořád jde o jeden z nejprodávanějších modelů značky.

Právě k šedesátému výročí zahájení produkce zrenovovala samotná automobilka, konkrétně její technické centrum jeden exemplář. Jedná se o verzi s plátěnou shrnovací střechou, tedy tzv. polokabriolet. V roce 1965 si tento vůz jako nový koupil soukromník, ovšem poslední čtvrtinu století ležel ladem, netknutý a nepoužívaný, což se na něm samozřejmě podepsalo. O jeho vzkříšení se postarala více než třicítka lidí vedená Ángelem Lahozem a vše jim trvalo 1.500 hodin. Na starost dostala obnovení více než tisícovky původních dílů.

Renovace probíhala samozřejmě ručně a pečlivá práce se rozhodně vyplatila. Spoustu věcí samozřejmě nebylo už možné použít. Nový je lak, bylo potřeba 15 litrů modrošedé barvy. Její odstín odkazuje spíše na první ročníky výroby, jak podotkl šéf Seatu v oboru barev a čalounění Jordi Font. Černobílá tkanina také své 60 let staré vzory spíše připomíná, než aby je věrně kopírovala, čalounění jí spolykalo plných padesát metrů. Ale drobná modernizace, jak sama automobilka uvádí v tiskových materiálech, byla účelem. Volant a tlačítko zvukové signalizace jsou původní, obnovena musela být i ona ručně ovládaná posuvná černá střecha. Běloboké pneumatiky vypadají sexy a ke kulatému autíčku se hodí.

Konečný výsledek? Vůz vypadá, jako kdyby včera opustil výrobní linku, možná ještě o trochu lépe. Seat jej vystavuje aktuálně na domácím autosalonu. Automobile Barcelona probíhá od 11. do 21. května 2017. Původně se psalo o tom, že by to měl být „koncept“ se zkratkou BMS (Barcelona Motor Show) a spekulovalo se o „restomodu“. Nakonec vše dopadlo pro milovníky historických aut velmi dobře. Díkybohu.

Aleš Dragoun
Diskuze (7)
Avatar - Stejsn
17. 5. 2017 08:04
Re: Koukám,
Koukáš špatně. Seat stavěl licenční Fiaty od úplného začátku až do půlky 80. let, kdy se partnerství s Fiatem přerušilo po známém skandálu s ukradeným fiatem Ritmo, který Seat vydával za své auto a prodával jako Rondu. Až potom po Seatu skočil VW.
Avatar - Ada je zase tady
16. 5. 2017 21:02
Re: A co si redaktore...
Asi takhle... [odkaz]
Avatar - Joky
16. 5. 2017 19:58
Re: Koukám,
to bylo ještě pod taktovkou Fiatu a ne jako teď pod taktovkou těch emisních leváků
ze Lžihradu...
16. 5. 2017 16:58
Re: A co si redaktore...
A povedzte mi Kefalín, čo vy si predstavujete pod takým slovom absurdný?

Nevím co redaktor, ale já považuji za "polokabriolet" karosérii, která má pevné boční rámy oken a čelního okna, ale zadní okno pevné být nemůže. To na snímku pevné zadní okno zřejmě má, jedná tedy jen o shrnovací plátěnou střechu, plátěné střešní okno, chcete-li. (I když to z těch fotek není zcela zřetelné.)
Avatar - pelikoš
16. 5. 2017 16:42
jo
pěknej fiátek... :-!