Sedmnáctiletí řidiči se osvědčili. Bourají méně, ještě ale nemají vyhráno
Sedmnáctiletí řidiči, kteří jezdí pod dohledem mentora, bourají méně než jejich osmnáctiletí kolegové. Po prvním roce fungování systému L17 přinášíme shrnutí prvních zkušeností a návod, jak se stát mentorem.
Šest nehod se čtyřmi lehkými zraněními způsobili za minulý rok šoféři v režimu L17. Těžká zranění nula, mrtví nula. Osmnáctiletí naproti tomu zavinili 1106 nehod, při kterých zemřelo 6 lidí, 31 se zranilo těžce a 457 lehce. Argument, že „el sedmnáctek“ je jen pár, neobstojí. Řidičák v sedmnácti si v roce 2024 udělalo 24.048 žadatelů. Osmnáctiletých absolventů autoškol, kteří si udělali skupinu B, bylo 53.464. Bylo jich více než dvojnásobně, nehod způsobili mnohonásobně víc než sedmnáctiletí.
Ovšem pozor! Úplně vyhráno ještě není. Svou reputaci si mladí řidiči vzešlí z projektu L17 můžou zkazit během letošního roku. „Oni rok jezdili pod dozorem a jezdili slušně. Jsme zvědaví, jestli jim to vydrží i ve chvíli, kdy už vedle sebe nebudou mít toho rodiče či jiného mentora,“ tlumí nadšení ministr dopravy Martin Kupka. Jak si povedou loňské „el sedmnáctky“ coby samostatní řidiči, ukáže statistika za rok.
Předávání zkušeností
Zatímco do konce roku 2023 bylo možné dělat zkoušku, tedy psát testy a odjet jízdu s komisařem, na skupinu B až v 18 letech, teď to jde už v 17. Do osmnáctých narozenin ale musí mladý řidič jezdit s mentorem. Ten má mladému šoférovi předávat své zkušenosti. Musí tedy jezdit například střízlivý. Takže z dcery či syna si odvoz z hospody neuděláte.