Šéfa Renaultu zastřelili na ulici. Georges Besse tehdy pomohl automobilce z krize
Francouzský byznysmen Georges Besse byl v polovině osmdesátých let povolán do čela Renaultu, aby prodělávající společnosti pomohl z finančních těžkostí. S drastickým propouštěním ji udělal znovu ziskovou, ale znelíbil se militantním anarchistům. Zastřelili jej na ulici před zraky jeho dcery. Bylo mu 58 let.
Brutální vražda šéfa automobilky je v dnešním světě až absurdní představou, jenže v minulosti se opravdu stala. Letos v listopadu tomu bylo už 37 let od zdrcujícího okamžiku, kdy francouzští ozbrojenci zavraždili byznysmena jménem Georges Besse, generálního ředitele Renaultu. Ve vedení jedné z nejvýznamnějších francouzských automobilek byl necelé dva roky.
Georges Besse byl jmenován šéfem státní automobilky Renault v lednu 1985, když vykazovala obrovskou finanční ztrátu – každým měsícem prodělávala až miliardu franků. Francouzská vláda tak zasáhla jmenováním nového ředitele. Georges Besse okamžitě začal s razantním snižováním nákladů a prodal mnoho vedlejších aktiv, zejména podíly ve společnostech Volvo, Gitane, Eurocar nebo Renix.
Renault současně ukončil aktivity v motoristickém sportu, začal šetřit, uzavírat továrny a propouštět – celkem se zbavil až 21 tisíc zaměstnanců. Byl to jeden z hlavních důvodů kritiky Besseho stylu vedení a odborové svazy kritizovaly i nové investice do americké automobilky AMC. Bessemu se však sázka na nejistotu vyplatila, protože pomohla k vzestupu značky Jeep. Sám předpověděl, že bude jednou z nejziskovějších značek v Americe.
Už v roce 1986 se Renault po dlouhých letech stal ziskovou společností, k čemuž došlo pouhé dva měsíce před připravovanou vraždou. Georges Besse byl zastřelen 17. listopadu ve 20:25 před svou vilou z 18. století v pařížské ulici Boulevard Edgar Quinet. Svědkem vraždy byla i jedna z jeho dcer, která jej vyhlížela z okna, když se vracel k rodině v pravidelném čase okolo půl deváté.
Svědci později vypověděli, že vrazi se k němu přiblížili, když vystupoval ze svého vozu s řidičem před domem. Uvedli, že byl čtyřikrát až šestkrát střelen do hlavy a hrudníku a zemřel okamžitě, když spadl na chodník. Útočníkům se povedlo uniknout a o tři měsíce později se k vraždě přihlásila militantní anarchistická organizace Action Directe. Hlavním důvodem k vraždě byly Besseho reformy v Renaultu a velké propouštění zaměstnanců.
Členové organizace Action Directe během soudního procesu odmítli jakoukoli odpovědnost, ale už v březnu 1987 byly z útoku obviněny dvě ženy Nathalie Ménigon a Joëlle Aubron. O dva roky později byly odsouzeny k doživotnímu vězení, stejně jako další členové skupiny a spolupachatelé Jean-Marc Rouillan a Georges Cipriani.
Renault na počest Georgese Besseho pojmenoval továrnu Douai v severní Francii. V minulosti se tam vyráběly zásadní automobily jako Renault 5, Renault 19, Renault Mégane, Renault Scénic, Renault Talisman nebo Renault Espace. V dnešních dnech je zejména rodištěm elektromobilů Megane E-Tech – v loňském roce 2022 odtamtud odjelo 46.722 kusů. Továrna z roku 1970 aktuálně zaměstnává více než 3300 lidí.