Renault Twingo se stane levným elektromobilem. Koncept představil zajímavé detaily
Současné twingo bude muset vydržet na trhu ještě zhruba tři roky, než ho nahradí nový, na platformě CMF-BEV založený elektromobil s retro designem. Automobilka Renault u něj bude cílit na „demokratizaci elektromobilů“ cenovkou do půl milionu.
Úspěšná kariéra městského supermini Renault Twingo bude pokračovat návratem ke kořenům, alespoň po designové stránce. Automobilka Renault představila koncept twinga, jehož vzhled je víc než odkazem na první generaci – s tím rozdílem, že se jedná o pětidveřový, nikoliv už třídveřový vůz.
Twingo přešlo k pětidveřové karoserii v roce 2014 s příchodem třetí generace na trh. Ta se prodává dodnes, byť jen na některých trzích, mezi kterými ten český není, a od roku 2020 je k mání i v elektrickém provedení. Bude muset vydržet ještě nejméně tři roky, než ho nahradí novinka.
Ta bude „stříbrnou střelou pro udržitelnou mobilitu“, řekl Luca de Meo, šéf skupiny Renault. Také bude klíčovým prvkem snahou skupiny o přinesení dostupného elektromobilu – má totiž stát do 20 tisíc eur (490 tisíc korun) a jeho leasing má stát méně než 100 eur (2.450 korun) za měsíc. Zda ovšem v těchto částkách Renault počítá s francouzskou dotací na pořízení elektromobilu ve výši 5 tisíc eur (123 tisíc korun), či nikoliv, je zatím otázkou.
Twingo tak bude podle de Mea „jednou z věcí, která umožní demokratizaci elektromobilů, což má potenciál zvýšit objem“. Naznačil tak, že vůz má pomoci rozšířit adopci elektrických aut masami. Patrně to ale nebude auto, které dokáže zastat funkci jediného vozu v rodině – má to být „účelově postavené městské vozidlo bez kompromisů“.
Navzdory orientaci na nízkou cenu, která bude s největší pravděpodobností vidět v každém detailu produkčního vozu, koncept nešetří zajímavostmi. Tou největší je trojice displejů, trčících z kapoty – ukazuje stav nabití baterie s designem inspirovaným trojicí nasávacích otvorů na původním twingu. Fakt, že vůz dokáže přesně, v procentech, ukázat stav nabití baterie zvenčí, naznačuje, že Renault myslí na jeho použití ve flotilách sdílených aut.
Inspirací pro něj byla japonská třída mikroaut keidžidóša, známá jako „kei cars“. Ta totiž v Japonsku v loňském roce tvořila více než třetinu nově prodaných aut. Nutno ovšem dodat, že je tam silně zvýhodněna zdaněním a předpisy.
Skupina Renault už dnes prodává nejlevnější nový elektromobil na evropském trhu – Dacii Spring. Ta se ve Francii prodává od 15.800 eur (390 tisíc korun), ovšem po odečtení zmíněné pětitisícové dotace. V Česku, kde dotace na pořízení elektromobilů pro fyzické osoby neexistují, je spring k mání od 576.400 korun (v ceníku je jen s plnou výbavou Extreme, která ve Francii stojí od 17.300 eur, tedy 427 tisíc korun, po odečtení pětitisícové dotace).
Spring však má starý technický základ, pocházející z rozvojových asijských zemí. Je přeznačkovaným čínským Renaultem City K-ZE, který je zase elektrickou verzí modelu Kwid, vyvinutého v polovině 10. let pro indický trh.
Jakou techniku bude mít twingo, je zatím brzy spekulovat; při odhalení konceptu se o ní automobilka nerozhovořila. Uvedla jen, že cílí na spotřebu elektřiny 10 kWh/100 km, což je dnešní optikou úžasně nízká hodnota. Díky tomu by vůz i s malou baterií mohl dokázat dojet relativně daleko; otázkou je, jak rychle se baterie bude moci nabíjet.
Také mají jeho emise CO2 za celý životní cyklus, tedy od těžby materiálů k výrobě po sešrotování a recyklaci, být o 75 % nižší než u průměrného nového konvenčního auta, prodaného v Evropě v roce 2023.
O elektromobily se bude starat nová divize
Renault při odhalení konceptu twinga také ohlásil svou novou dceřinou organizaci s názvem Ampere. Ta oficiálně vznikla 1. listopadu letošního roku a má se starat o navrhování, vývoj, výrobu a prodej elektromobilů v Evropě; vozy však stále ponesou loga Renault, příp. Dacia.
Klíčovým cílem Ampere bude dosáhnout cenové rovnosti elektromobilů a konvenčních aut. Bude se soustředit na segmenty B a C; v tom prvním bude figurovat platforma Ampr Small, dosud nazývaná CMF-BEV, na níž budou stát renaulty 4, 5 a právě Twingo. V tom druhém bude technickým základem platforma Ampr Medium, dosud zvaná CMF-EV, která podpírá již současný mégane E-Tech Electric.
Druhá generace elektromobilů segmentu C, která má přijít v letech 2027/2028, má pod taktovkou Ampere mít o polovinu nižší výrobní náklady na baterii, o čtvrtinu nižší výrobní náklady na platformu a pohon a o 15 % nižší náklady na horní část karoserie vozu. Na půlku mají také klesnout náklady na výrobní proces a logistiku díky optimalizaci procesů.
Kromě zmíněných třech malých aut a již prodávaného Mégane E-Tech Electric má na trh dorazit také elektrický scénic jako větší veze Méganu a dvě další auta. Do roku 2031 tak má mít Renault v nabídce sedm elektromobilů a chce tehdy prodávat milion elektrických aut ročně. V současnosti je na zhruba 300 tisících.