Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šéfdesignér BMW zveřejnil původní skici Z3, proměna je ohromující

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Původní skici roadsteru, které šéfdesignér značky vytáhl z archivu, vypadaly dost divoce.

Archivy automobilek ukrývají poklady, které se bohužel velmi často nedostanou na veřejnost. Obzvlášť to platí o různých skicách vytvořených při vývoji nového modelu, které nakonec s finálním produktem nemusí mít téměř nic společného. To ostatně nyní ukuje i Domogaj Dukec, šéfdesignér značky BMW.

Na svém instagramovém profilu totiž zveřejnil několik skic, které se staly základem roadsteru BMW Z3. Jak je přitom ze skic patrné, vůz prošel během vývoje obrovský kus cesty – a to v čase pouhých 39 měsíců před zahájením výroby. Pod skicami je podepsán autor exteriéru Joji Nagashima, přičemž první skica červeného vozu vznikla v roce 1991, skica šedého vozu následovala v roce 1992.

V obou případech stojí za povšimnutí „plovoucí“ maska chladiče ve tvaru ikonických ledvinek nebo vystouplé blatníky. Červený vůz přitom počítal s jednoduchými světly v nárazníku, zatímco u šedé skici jsou doplněny o mrkačky. Červený vůz navíc zaujme i zvláštním „oplastováním“ ve spodní části, které může vzdáleně připomínat devadesátkový styl plážových vozítek.

Jako třetí zřejmě následoval žlutý koncept, který se mohl stát základem pro hliněný model, vytvořený začátkem devadesátých let. U něj už můžeme vidět vyhlazené, elegantní a oblé tvary, které vzdáleně připomínají produkční Z3.

Vypíchnout můžeme vertikálně protažené ledvinky, výrazně elegantněji navazující na historii značky než dnešní monstrózní ledvinky, nebo téměř produkční světla. Zajímavostí je pak umístění zpětného zrcátka, které působí jako připevněné k tenkému rámu čelního skla.

"Těžko si představit BMW bez sportovního konceptu. Žádný jiný koncept nevyjadřuje čistou radost z jízdy jako roadster. Od samého počátku definovaly roadstery u BMW zcela výjimečný zážitek radosti. Každý z nich byl ikonou své doby. Úplně první 328, 507 nebo inovativní Z1," uvedl k příspěvku Dukec.

Video se připravuje ...

Připomeňme, že produkční vůz byl představen v červnu roku 1995 a jeho výroba probíhala až do roku 2002 v americkém závodu BMW Spartanburg. Pod kapotou se objevilo několik pohonných jednotek, od 1,8litrového čtyřválce o výkonu 85 kW až po 3,2litrový řadový šestiválec o výkonu 236 kW ve verzi Z3 M.

BMW Z3 se objevilo v bondovce Goldeneye a stalo se také základem pro výstřední BMW Z3 M Coupé, kterému se pro jeho zvláštní tvary přezdívalo „Klauní bota“. Navzdory neobvyklým tvarům se dnes jedná o sběrateli i řidiči oceňovaný vůz. Jako perličku pak můžeme zmínit koncept s motorem V12 v kombinaci s šestistupňovým manuálem, který vznikl jako jedinečný plně funkční exemplář.

Ondřej Mára
Diskuze (3)

Doporučujeme

Avatar - Stejsn
1. 7. 2023 23:25
Re: Pravopis
Asi tě zklamu, ale slovo skici se může psát i s měkkým "i" na konci. Příště prosím radši nezapínej počítač, ať se zas neztrapníš.
30. 6. 2023 15:23
Oprav si tu hrubku v titulku
Nebo se dnes cítí být žurnalistou každý kdo dokáže zapnout počítač?
30. 6. 2023 15:22
Pravopis
Oprav si tu hrubku v titulku.....nebo snad se dnes cítí být "žurnalistou" každý kdo dokáže zapnout počítač? :-[]