Šéfdesignér Jeepu vysvětluje, proč má Cherokee kontroverzní design
Letos představený Jeep Cherokee nepatří mezi automobily, které by byly označovány za krásné. Šéfdesignér značky Mark Allen nicméně tvrdí, že jeho design má přilákat nové zákazníky k této značce.
„Muselo vstoupit na trh čerstvé, mít dlouhou životnost a přilákat zákazníka, který nekupoval vozy kategorie SUV v dobách původního Cherokee,“ řekl Allen na adresu tvarů auta v rozhovoru pro americký server TruckTrend, který se zaměřuje na SUV a trucky.
Křivky vedle toho ovlivnil fakt, že nové Cherokee na rozdíl od předchůdce dostalo pohon předních kol. Allen tvrdí, že by hranaté tvary u nového auta s ohledem na koncepci nefungovaly, navíc by nepomáhaly snížit spotřebu paliva.
Vedle úzkých světlometů je netradičním prvkem designu ohnutá maska chladiče. „Vypadá to o něco drsněji a umožnilo nám to lepší aerodynamiku,“ tvrdí šéfdesignér Jeepu.
Allen v rozhovoru pro TruckTrend dále prohlásil, že nekontroverznějším prvkem auta není jeho design, ale jeho jméno. Vedení automobilky podle Allena řešilo, zda opět použít slavné jméno, které je v USA spojováno hlavně s Cherokee představeným v roce 1984. Auto vydrželo ve výrobě až do roku 2001 a dnes je považováno za první americké kompaktní SUV se samonosnou karoserií.
K tomu je nutné dodat, že předchůdce dnešního Cherokee se prodával na americkém trhu pod označením Liberty, zatímco v jiných částech světa, například v Evropě, používal jméno Cherokee.
Mark Allen si práci designéra podle svých slov vysnil už v pěti letech, na běžných osobních autech ale nikdy nepracoval, vždy se zaměřoval na SUV a trucky.
Svoji kariéru Allen začínal v roce 1992 u Fordu, o rok později se přesunul do koncernu Chrysler. Na designu vozů Jeep pracuje už od roku 1994, vedle Jeepu Cherokee se Allen podepsal pod křivkami Jeepu Grand Cherokee nebo Dodge Durango.