Segment miniaut může v Evropě vymřít. Konec svých nejmenších modelů zvažují VW i PSA
Segment miniaut nemá v Evropě na růžích ustláno. Kdysi oblíbený segment hlavně v evropských velkoměstech ztrácí na významu, zájem o nejmenší auta na trhu na starém kontinentu klesá, a tak není vyloučeno, že v následujících letech tato kategorie zcela vymře.
Konec svých zástupců v segmentu A totiž zvažují dva silní hráči na tomto poli, francouzská Skupina PSA a německý koncern Volkswagen Group. První v kolínské továrně TPCA vyrábí po boku Toyoty Aygo Citroën C1 a Peugeot 108, druhý v Bratislavě trio Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Up!. Následovat tak mohou Opel, který se letos zbaví hned dvou miniaut, stylového Adama a u nás neprodávaného Karla.
O konci C1 a 108 se spekuluje od loňského roku, kdy Toyota oznámila, že společný podnik TPCA převezme pod sebe. Zatím tam nadále hodlá vyrábět miniauta i pro PSA, je ale otázkou, jak se situace vyvine v příštích letech. Oba partneři totiž zřejmě mají jiné představy o tom, jak by jejich nejmenší auta mohla v budoucnu vypadat. Zatímco Citroën by rád nabídl miniauturní elektromobil, Toyota zvažuje spíše miniaturní crossover. Takovým směrem by mohl jít i Peugeot, u něhož se hovoří o nabídnutí maličkého crossoveru 1008.
Největší trhy v Evropě s miniauty | |||
Poř. | Země | Prodeje 1-11 (ks) | Meziroční rozdíl (%) |
1. | Itálie | 284.633 | -10 |
2. | Německo | 231.526 | +6 |
3. | Francie | 171.104 | +22 |
4. | Velká Británie | 152.680 | -11 |
5. | Nizozemí | 76.513 | +3 |
Podobná situace je to také v případě koncernu VW Group. Škoda a Seat sice letos začnou nabízet elektrickou variantu svého miniauta, jejich další budoucnost je ale ve hvězdách. U Škody se už dokonce nahlas mluví o tom, že se Citigo nástupce už podle všeho nedočká.
Právě vedení obou těchto výrobců vysvětluje, proč zvažují konec svých miniaut. Klesající prodeje v tomto segmentu totiž nejsou jediný důvod.
„Schopnost výrobců dosáhnout zisku v této třídě je pod tlakem kvůli nutné technice,“ tvrdí provozní ředitel evropské divize PSA Maxime Picat a odkazuje na to, že dnes už miniauta nejsou o tolik levnější než o segment větší malá auta. Miniauta totiž prodražují všechny ty potřebné elektronické asistenty a moderní technika v pohonném ústrojí, aby splnila všechny náležitosti ohledně bezpečnostních a emisních norem.
Právě kvůli nízkým vypouštěným emisím byla miniauta v minulosti pro výrobce výhodná, protože nízkými normovanými údaji kompenzovala hodnoty větších modelů, jenže s nástupem elektromobilů tato výhoda odpadá. Automobilka raději postaví nějaký elektrovůz s nulovými normovanými emisemi než miniauto se sice nízkými, ale stále nějakými normovanými emitovanými částicemi. Právě na tento problém upozorňuje generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess, který uvádí i stejný důvod jako Picat. Kvůli připravovaným přísnějším normám se miniauta můžou výrazně prodražit, aby se jejich výroba nadále vyplatila, a tak se podle Diesse už nevyplatí je zákazníkům kupovat.
Právě tento výhled znamená, že se v Evropě očekává další pokles zájmu o miniauta. Jestliže v roce 2017 se na starém kontinentu prodalo asi 1,14 milionu aut segmentu A, v roce 2021 to podle analytické společnosti LMC Automotive může být méně než milion.
Na druhou stranu někteří analytici to s budoucností miniaut tak černě nevidí. „V Evropě vždy zůstane trh pro levná, jednoduchá auta,“ tvrdí Felipe Munoz z analytické společnosti JATO Dynamics s tím, že miniauta jsou hlavně na západě Evropě důležitým prostředkem, jak mladé přilákat k automobilům. To ostatně přiznává i šéf evropské divize Toyoty Johan van Zyl, který tvrdí, že Aygo přináší značce nové mladé klienty, kteří třeba postupně přesedají na větší modely.
I proto Toyota s nástupcem Ayga počítá, přestože by se kvůli dnešním trendům mohlo přeměnit v miniaturní crossover. Loni totiž společně s Kiou Picanto nebo Renaultem Twingo patřil mezi nemnoho minimodelů, kterým evropské prodeje výrazněji rostly, a to o 9,4 %. Podle analytiků to bylo hlavně novými stylovými verzemi těchto modelů.
Nejprodávanější miniauta v Evropě v období leden-listopad 2018 | |||
Poř. | Model | Prodeje 1-11 (ks) | Meziroční rozdíl (%) |
1. | Fiat 500 | 177.978 | -0,7 |
2. | Fiat Panda | 154.867 | -12,0 |
3. | VW Up! | 91.579 | -1,4 |
4. | Toyota Aygo | 86.772 | +9,4 |
5. | Renault Twingo | 79.035 | +11,0 |
6. | Hyundai i10 | 78.008 | -8,1 |
7. | Kia Picanto | 70.695 | +20,0 |
8. | Smart ForTwo | 58.748 | -2,3 |
9. | Peugeot 108 | 53.796 | +2,5 |
10. | Citroën C1 | 49.346 | -1,9 |
Zdroj: JATO Dynamics |
V segmentu zůstává i další klíčový hráč na tomto poli, Fiat, který chystá novou generaci nadmíru populární pětistovky. Kvůli emisním normám dorazí i jako mildhybrid a elektromobil, což pomůže se snížením flotilových emisí. Nechme se tak překvapit, jak to s miniauty dopadne. Třeba nepřijde jejich konec, jen jejich úprava podle dnešních trendů.