Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Segment miniaut může v Evropě vymřít. Konec svých nejmenších modelů zvažují VW i PSA

David Bureš
Diskuze (87)
Už letos se hned s dvojicí svých miniaut rozloučí Opel. Další výrobci mohou následovat v příštích letech.

Segment miniaut nemá v Evropě na růžích ustláno. Kdysi oblíbený segment hlavně v evropských velkoměstech ztrácí na významu, zájem o nejmenší auta na trhu na starém kontinentu klesá, a tak není vyloučeno, že v následujících letech tato kategorie zcela vymře.

Konec svých zástupců v segmentu A totiž zvažují dva silní hráči na tomto poli, francouzská Skupina PSA a německý koncern Volkswagen Group. První v kolínské továrně TPCA vyrábí po boku Toyoty Aygo Citroën C1 a Peugeot 108, druhý v Bratislavě trio Seat Mii, Škoda Citigo a Volkswagen Up!. Následovat tak mohou Opel, který se letos zbaví hned dvou miniaut, stylového Adama a u nás neprodávaného Karla.

O konci C1 a 108 se spekuluje od loňského roku, kdy Toyota oznámila, že společný podnik TPCA převezme pod sebe. Zatím tam nadále hodlá vyrábět miniauta i pro PSA, je ale otázkou, jak se situace vyvine v příštích letech. Oba partneři totiž zřejmě mají jiné představy o tom, jak by jejich nejmenší auta mohla v budoucnu vypadat. Zatímco Citroën by rád nabídl miniauturní elektromobil, Toyota zvažuje spíše miniaturní crossover. Takovým směrem by mohl jít i Peugeot, u něhož se hovoří o nabídnutí maličkého crossoveru 1008.

Největší trhy v Evropě s miniauty
Poř.ZeměProdeje 1-11 (ks)Meziroční rozdíl (%)
1.Itálie284.633-10
2.Německo231.526+6
3.Francie171.104+22
4.Velká Británie152.680-11
5.Nizozemí76.513+3

Podobná situace je to také v případě koncernu VW Group. Škoda a Seat sice letos začnou nabízet elektrickou variantu svého miniauta, jejich další budoucnost je ale ve hvězdách. U Škody se už dokonce nahlas mluví o tom, že se Citigo nástupce už podle všeho nedočká.

Právě vedení obou těchto výrobců vysvětluje, proč zvažují konec svých miniaut. Klesající prodeje v tomto segmentu totiž nejsou jediný důvod.

„Schopnost výrobců dosáhnout zisku v této třídě je pod tlakem kvůli nutné technice,“ tvrdí provozní ředitel evropské divize PSA Maxime Picat a odkazuje na to, že dnes už miniauta nejsou o tolik levnější než o segment větší malá auta. Miniauta totiž prodražují všechny ty potřebné elektronické asistenty a moderní technika v pohonném ústrojí, aby splnila všechny náležitosti ohledně bezpečnostních a emisních norem.

Právě kvůli nízkým vypouštěným emisím byla miniauta v minulosti pro výrobce výhodná, protože nízkými normovanými údaji kompenzovala hodnoty větších modelů, jenže s nástupem elektromobilů tato výhoda odpadá. Automobilka raději postaví nějaký elektrovůz s nulovými normovanými emisemi než miniauto se sice nízkými, ale stále nějakými normovanými emitovanými částicemi. Právě na tento problém upozorňuje generální ředitel Volkswagenu Herbert Diess, který uvádí i stejný důvod jako Picat. Kvůli připravovaným přísnějším normám se miniauta můžou výrazně prodražit, aby se jejich výroba nadále vyplatila, a tak se podle Diesse už nevyplatí je zákazníkům kupovat.

Právě tento výhled znamená, že se v Evropě očekává další pokles zájmu o miniauta. Jestliže v roce 2017 se na starém kontinentu prodalo asi 1,14 milionu aut segmentu A, v roce 2021 to podle analytické společnosti LMC Automotive může být méně než milion.

Na druhou stranu někteří analytici to s budoucností miniaut tak černě nevidí. „V Evropě vždy zůstane trh pro levná, jednoduchá auta,“ tvrdí Felipe Munoz z analytické společnosti JATO Dynamics s tím, že miniauta jsou hlavně na západě Evropě důležitým prostředkem, jak mladé přilákat k automobilům. To ostatně přiznává i šéf evropské divize Toyoty Johan van Zyl, který tvrdí, že Aygo přináší značce nové mladé klienty, kteří třeba postupně přesedají na větší modely.

I proto Toyota s nástupcem Ayga počítá, přestože by se kvůli dnešním trendům mohlo přeměnit v miniaturní crossover. Loni totiž společně s Kiou Picanto nebo Renaultem Twingo patřil mezi nemnoho minimodelů, kterým evropské prodeje výrazněji rostly, a to o 9,4 %. Podle analytiků to bylo hlavně novými stylovými verzemi těchto modelů.

Video se připravuje ...

Nejprodávanější miniauta v Evropě v období leden-listopad 2018
Poř.ModelProdeje 1-11 (ks)Meziroční rozdíl (%)
1.Fiat 500177.978-0,7
2.Fiat Panda154.867-12,0
3.VW Up!91.579-1,4
4.Toyota Aygo86.772+9,4
5.Renault Twingo79.035+11,0
6.Hyundai i1078.008-8,1
7.Kia Picanto70.695+20,0
8.Smart ForTwo58.748-2,3
9.Peugeot 10853.796+2,5
10.Citroën C149.346-1,9
Zdroj: JATO Dynamics

V segmentu zůstává i další klíčový hráč na tomto poli, Fiat, který chystá novou generaci nadmíru populární pětistovky. Kvůli emisním normám dorazí i jako mildhybrid a elektromobil, což pomůže se snížením flotilových emisí. Nechme se tak překvapit, jak to s miniauty dopadne. Třeba nepřijde jejich konec, jen jejich úprava podle dnešních trendů.

David Bureš
Diskuze (87)

Doporučujeme

Avatar - Beefcake
17. 2. 2019 20:26
To je jasne
Z tych prtavych auticiek sa im zle vyrabaju "SUV". Na to ani marketing nestaci.
Avatar - Ja Prvni 123
15. 2. 2019 22:11
Evropa chude...
a čím dál tím méně lidí si může dovolit druhé, třetí auto... tak to prostě je.

To mi asi ani tak moc nevadí.

Mně vadí ty herky dvoutunový, za to plný rádoby eko serepetiček.

Pořád trvám na tom, že nejekologičtější je rozumě velké auto s rozumným motorem - a zejména s dlouhou životností. Aby se nemuselo vyrábět jiné a to původní nějak likvidovat.

Ale s hubou plnou keců o ekologii si prosazují jen zajištění budoucích tržeb, i za cenu, že automobilismus úplně zlikvidují.
Jako bakterie... sežerou napadanou věc i za cenu, že pak sami chcípnou.
12. 2. 2019 12:20
Re: Absurdistán....
no lenze ked to prezenies tak mas na krku "rozvasnenu" populaciu, musia to nejako rozumne korigovat inak skoncia zle

otazka je akej miery si to uvedomuju :-)
12. 2. 2019 12:16
Re: Absurdistán....
ekologia je pre zákazníka rovnako dolezita asi ako to ako daleko je showroom, cize niekde na konci rebricka :-)

blaboly o trhu, ktory ma celosvetovo nejakých 14 firiem a vsetky z nich sa spravaju takmer identicky? zakaznik sa chova trhovo asi tak, ze ako pises 300 tisíc je moc vela cize si kupi len nieco z toho low-endu kde ma na vyber tak 5 aut...to uz potom aj za socíku tu bol mega trh s autami :-)

ak popieras suvislost medzi politickými zasahmi do vyroby/predaja aut a s cenou, ktoru konecny spotrebitel cvaka tak je dost tazke brat ta vazne...ekologia ludi zaujima najma vo finálnej cene, ochrana planéty je im ukradnuta

to, ze Renault nasadzuje nove motory a dviha ceny minimalne o 500€ v lacnejsich modeloch nie je výsledkom nicoho iného ako diktatu Bruselu, keby sme tu nemali nezmyselne eko normy tak by ten trh vyzeral uplne inac

tiez zakon v USA v povinnou parkovacou kamerou, k tej asi treba nejaky "infotainment" (rozumej tablet, displej,...) vsakze, cena minimalne +1000 dolarov za auto, uz nech to schvali aj Brusel aby to nikoho nemuselo zaujimat a aby sa zase vsetci mohli spravat trhovo
12. 2. 2019 11:21
Re: Cena
to nie je celkom pravda...nie vsetko cenou rastie, podstatny je aj narast ceny umerne k nejakému vykonu...1GB USB disku cenou rozhodne klesa a rychlost sa zvysuje, tiez pevne disky do PC, mobilne telefony atd., tych prikladov je celkom dost (prevazne v tych menej regulovaných odvetviach)

u aut rastie cena a zaroven rastu urcite parametre auta ako bezpecnost (co je dost viditelny posun oproti 15-20 rokov dozadu), komfort, rastie aj ekologia, ktoru zákazníci ale nie su ochotni zaplatit a predrazuje výrobok, spotreba sa mierne zlepsila (co ale treba vnimat v kontexte doby a ake boli ceny)

zavisi od toho kto co povazuje za hodne investicie, narast cien aut ako presuvadiel z bodu A do bodu B rozhodne sposobil vacsiu nedostupnost ako v minulosti, nove auto je proste prilis drahe pre bezneho obcana a je to viditelne v celom zapadnom svete, najma v USA je trh na pokraji zrutenia, studentske pozicky, do toho hypoteky...statisticky uz par rokov stupa trh s jazdenkami v USA lebo ludia na to jednoducho nemaju peniaze

ked chcem co najjednoduchsie auto s par (pre mna) zakladnymi vecami ako parkovacie senzory, kamera, klimatizacia a radio tak v podstate vsetky znacky okrem Dacie mi tam nanucuju milion dalsich blbosti, ktore nechcem/nepotrebujem ale bez nich si auto nekupim...ak sa takto spravaju vsetky automobilky okrem jedinej znacky tak to tazko mozno oznacit za "obecny rast cien tak, ako rastie ekonomika"