Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Shelby 260 Cobra „CSX 2000:“ První kobra na světě je na prodej

David Bureš David Bureš 30. 6. 2016 • 12:27
59
1
Zobrazit náhledy (59)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Konstruktér Carroll Shelby se v 60. letech rozhodl dát do lehounkého sporťáku AC Ace velký osmiválec. Výsledkem se stala kobra.

Na srpnové aukci společnosti RM Sotheby’s při příležitosti již tradiční přehlídky automobilové krásy Pebble Beach Concours d’Elegance se bude dražit i jedna lahůdka, kterou ocení hlavně milovníci amerických vozů. Do prodeje totiž půjde vůbec první „kobra,“ Shelby 260 Cobra „CSX 2000.“

Historie „kobry“ je dobře známým příběhem, nebýt však auta s číslem CSX 2000, měli bychom dodnes kobru spojenou jen s druhem hada. Na začátku šedesátých let se bývalý americký závodník Carroll Shelby rozhodl se svým týmem namontovat do lehoučkého britského sporťáku AC Ace silný osmiválec o objemu 4,2 litru od Fordu. Vůbec prvním autem, který tímto způsobem vznikl, je v srpnu dražený kousek s číslem šasi CSX 2000. Ten byl Shelbyho týmem postaven v roce 1962 v malé garáži v kalifornském Santa Fe Springs.

Cobra s číslem šasi CSX 2000 byla pro další budoucnost ostrého auta nadmíru důležitá. Právě na ní se myšlenka lehoučkého sporťáku se silným americkým agregátem testovala. Vedle vývojářů si tento vůz postavený proti Chevroletu Corvette vyzkoušeli i novináři, třeba redaktoři magazínu Road & Track zjistili, že cobra zrychlí z 0-96 km/h za 4,2 sekundy a jede nejvyšší rychlostí 246 km/h, což na začátku šedesátých let byla opravdu úctyhodná čísla.

Auto bylo navíc byl používáno pro prezentaci Shelbyho po celých Spojených státech. Při propagaci přitom tehdy nová společnost Shelby American, Inc. trochu podváděla. Aby navodila dojem, že je výroba sporťáku v plném proudu, nechávala auto pravidelně přelakovávat. Roadster tak postupně byl žlutý, bílý, červený nebo modrý. Díky tomu se zdálo, že má firma k dispozici několik exemplářů, přestože na světě byl jediný hotový kousek.

První postavená cobra zůstávala v Shelbyho majetku i poté, co se už výroba AC Cobry (v USA Shelby Cobra) plně rozjela. Historicky cenné auto bylo dokonce používáno v Shelbyho škole vysokorychlostní jízdy, v roce 2012 se při příležitosti 50 let od vzniku ukazovala na nejvýznamnějších automobilových přehlídkách světa. Po Shelbyho smrti v témže roce byla vystavena v Shelby Heritage Center v americkém Las Vegas. Právě nadace Carroll Hall Shelby Trust provozující toto muzeum nyní vůz prodává. Automobil dodnes zůstal v originálním stavu, proto třeba čalounění má už hodně za sebou.

Aukční síň RM Sotheby’s zatím neuvedla, za jakou částku by se nabízená Cobra CSX 2000 mohla vydražit. Je však jasné, že tento historický unikát nebude zadarmo. Vždyť v květnu byly draženy dvě cobry, které byly prodány za milion a 1.100.000 dolarů, což je v přepočtu 24, respektive 26 milionů korun. Jejich historická hodnota přitom nebyla taková jako u nyní nabízeného kousku. Jak auto dopadne se dozvíme 19. nebo 20. srpna, kdy se dvoudenní aukce RM Sotheby’s v kalifornském Monterey koná.

Související články

Témata
30. 6. 2016 20:02
Lituju
Tak teď poprvé lituju, že nejsem dolarový multimilionář...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku