Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Shelby Series 2 hlásí návrat. S osmiválcem, ale i do zásuvky

Marek Bednář
Diskuze (0)

Reinkarnace jediného vlastního sporťáku Carrolla Shelbyho se dočká desetikusového znovuzrození. Vznikne jen hrstka kusů a 10 milionů korun vám na jeho pořízení stačit nebude.

Vzpomínáte si na zakulacený sporťák Shelby Series 1, který se představil v roce 1997 a následně objevil v pár závodních počítačových hrách? Nestál za ním nikdo jiný než proslulý Carroll Shelby; vůz byl ztělesněním ideje na duchovního nástupce legendární Shelby Cobry.

Shelby tehdy hovořil o výrobě ve vlastní režii, ovšem velká část výrobního procesu probíhala pod dohledem koncernu General Motors, který dodal i řadu dílů včetně 320k čtyřlitrového osmiválce L47 Aurora z nechvalně známé rodiny Northstar.

Přesto vůz nebyl na papíře mizerný – s kompresorem, který byl položkou oficiálního katalogu příplatků, dával 547 koní (403 kW), karoserie měla hliníkové šasi a vnější panely z karbonu či laminátu a zavěšení kol bylo lichoběžníkové. Díky hmotnosti jen okolo 1,2 tuny zvládl bez kompresoru zrychlit na „americkou stovku“ 60 mph (97 km/h) za 4,4 sekundy, s kompresorem za dodnes úctyhodných 3,2 sekundy.

Po konci výroby Series 1 se záhy – na přehlídce Concorso Italiano v kalifornském Monterey v roce 2006 – objevila nová generace, nazvaná jednoduše Series 2. Tehdy vznikly tři prototypy a Shelby prodal většinu plánovaných výrobních slotů, jenže než stihl dokončit vývoj, změnila se pravidla emisí a bezpečnosti. Změny byly tak drahé, že projektu došly peníze a zastavil se.  

V roce 2018 ovšem práva odkoupila firma Wingard Motorsports z Marylandu a brzy prodala čtyři auta bez motoru zákazníkům. Nyní ta stejná společnost přichází s třetím pokusem o oživení Series 2, tentokrát ve formě kupé. Je to poprvé, co tenhle shelby nebude kabrioletem.

Design je, řekněme, mírnou evolucí vzhledu z 90. let minulého století, alespoň kromě nové pevné střechy. Technika však je moderní – brzdy, odpružení i šasi mají zvládnout až 1.100 koní (809 kW).

Video se připravuje ...

K jakému výkonu se zákazníci dostanou a jakým způsobem, bude v podstatě na nich – vůz se bude prodávat bez motoru a převodovky. Wingard ale má tři návrhy – ve vlastní režii poskládanou sedmilitrovou V8 Windsor původem od Fordu, 7,3l osmiválec Godzilla od téhož koncernu, který ale pohání větší pick-up trucky a vznikl s cílem na neprůstřelnou spolehlivost spíš než na výkony ve sportovním autě, anebo elektrické ústrojí, jehož detaily zatím nebyly zveřejněny.

Ve všech případech bude samozřejmě potřeba sáhnout velmi hluboko do kapsy. Series 2 začíná na 385.600 dolarech (9,01 milionu korun) bez motoru a převodovky a s karbonovou karoserií; takto vznikne sedm kusů. Zbylé tři budou mít hliníkovou karoserii a budou stát 498.200 dolarů (11,64 milionu korun). K tomu je třeba připočíst motor a převodovku, které – pokud se zákazník rozhodne využít nabídky od Wingardu – začínají na 83.500 dolarech (1,95 milionu korun) bez práce na montáži a zprovoznění.

Marek Bednář
Diskuze (0)