Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Vzácná sedmilitrová Shelby Cobra po třech pilotech F1 bude na prodej

Marek Bednář
Diskuze (1)

Tato Shelby 427 Competition Cobra závodila v USA i v Evropě a řídili ji i piloti formule 1, kteří  ji dovedli k vítězství ve vytrvalostním závodě na Brands Hatch. V roce 2019 se na aukci neprodala, od té doby ale prošla renovací do původní specifikace včetně barvy.

Už když firma Carrolla Shelbyho v 60. letech minulého století začala do Ameriky importovat britské sporťáky AC Ace a pod jejich kapoty montovat 4,3l a 4,7l osmiválce, stvořila legendu. Později však pod kapotu vecpala i mnohem větší motor – v letech 1965–1967 vznikala 427 Cobra, kde ono číslo znamenalo objem motoru v kubických palcích. V metrických mírách to je téměř přesně 7 litrů objemu.

Těchto variant vzniklo 260, což je samo o sobě dost málo, ale oproti verzi, která bude k mání v lednové aukci Kissimmee 2024, pořádané domem Mecum, je to tuctovka. Vůz, který si můžeme prohlédnout na fotkách a máme-li dostatečně hluboké kapsy, za necelý měsíc i koupit, je totiž Shelby 427 Competition Cobra. Takových vzniklo jen 23 kusů.

Verze S/C a Competition byly původně zamýšleny jako homologační speciály pro závodění, kterých bylo potřeba postavit dohromady nejméně 100 kusů. Celkem jich ale vzniklo jen 56 včetně dvou prototypů, takže se automobilka nakonec neúčastnila. Místo toho upravila 31 kusů do verze S/C – „Semi-Competition“ – a prodala je zákazníkům. Dalších 23 kusů prodala v původní závodní specifikaci soukromým týmům s označením Competition.

Video se připravuje ...

Tohle je jeden z nich, kousek s číslem šasi CSX3006. Původně ho koupil William Freeman z Indiany; vůz dostal v roce 1965 a ještě v tom roce se s ním zúčastnil dvou závodů Klubu sportovních aut Ameriky (SCCA). Přes důstojníka americké armády, působícího ve Francii, se auto dostalo k britskému týmu jménem Šachovnicová vlajka.

Právě tam se za jeho volant dostali tři jezdci formule 1 – Chris Irwin, David Piper a Bob Bondurant. Druzí dva jmenovaní to s touhle cobrou dotáhli v květnu 1966 k vítězství ve vytrvalostním závodě Ilford Films 500 na okruhu Brands Hatch, kde s průměrnou rychlostí 124,1 km/h obkroužili 175 kol.

Tohle vítězství je zároveň jediný významnější evropský triumf, který produkční verze 427 Cobry kdy získaly v Evropě. Mnohem později, v roce 2012, se vůz ukázal na Pebble Beach Concours d’Elegance, o dva roky později na Concorso d’Eleganza Villa d’Este, v roce 2015 na Festivalu rychlosti v Goodwoodu a konečně v roce 2022 na přehlídce na americkém ostrově Amelia.

V roce 2019 se tamtéž měla prodat v aukci s odhadovanou cenou 3–4 miliony dolarů (tehdejším kurzem 68,5–91,4 milionu korun). Tehdy ještě měla krémový lak a černou kapotu; později se o renovaci do původní specifikace v modrém laku, který vidíme na čerstvých fotkách, postarala firma Legendary Motorcar.

Aukční dům Mecum k vozu nezveřejnil odhad ceny, za kterou se má prodat. Tip někam k 3 milionům dolarů (cca 67,5 milionu korun) by však nemusel být nereálný, za takové ceny se 427 Cobry nabízejí relativně běžně a kousek ze soukromé sbírky Carrolla Shelbyho dokonce před dvěma lety změnil majitele za 5,94 milionu dolarů (tehdy cca 129 milionů korun).

Marek Bednář
Diskuze (1)

Doporučujeme

Avatar - Barrichello
20. 12. 2023 15:28
Krásný auto a pořádný motor
a ještě limitka se zajímavou historií :yes: :yes: :yes: