Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Shell Eco-Marathon Europe 2010: Absolutní rekord ve spotřebě paliva padl

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 12. 5. 2010 • 16:50
72
5
Zobrazit náhledy (72)
Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth Abarth
Letošní ročník tradičního evropského Shell Eco-Marathonu na německém okruhu Lausitzring viděl překonání absolutního rekordu ve spotřebě paliva.

Dosud jej držel švýcarský tým ETH Zürich, který před pěti lety dosáhl hodnoty 3.836 km ujetých na 1 litr paliva. Letos jej překonali Francouzi z polytechniky v Nantes, a to dosti výrazně: o 1.060 km. Nový nejlepší výkon tedy činí 4.896 km/1 l. Tato vzdálenost zhruba odpovídá cestě ze severu Norska na nejjižnější cíp italské boty.

Tým Polytech’ Nantes se svým prototypem překonal stávající nejlepší výkon již první den, druhý jej ještě vylepšil na zmíněný údaj. Není bez zajímavosti, že jej vedla žena: Pauline Tranchard. Ta k úspěchu svých svěřenců řekla: Věříme, že je zde stále možnost pro zlepšení. Při závodě foukal silnější vítr a v poslední jízdě jsme měli defekt. Meta 5000 km/l tedy není nereálná. Vítězné vozítko je poháněno elektromotorem napájeným palivovými články. Mladé ženy ale v těchto závodech nejsou žádnou výjimkou, vzhledem ke své hmotnosti a drobnější postavě vozy většinou pilotují ony.

Vysoké školy z Nantes jsou vůbec v Shell Eco-Marathonu velmi úspěšné. Loni totiž překonali studenti lycea La Joliverie stávající rekord ve třídě prototypů s konvenčním spalovacím motorem. Tu vyhráli i letos a celkově svůj Project Microjule dovezli do cíle na druhém místě s výkonem 2964,7 km/l. Spotřeba je vždy přepočítávána u všech vozidel dle koeficientů.

Připomeňme ještě vítěze druhé hlavní kategorie UrbanConcept, jejíž pojetí se blíží více sériové produkci malých městských automobilů. Nejúspěšnější byla nizozemská De Haagse Hogeschool. Její stroj využíval k pohonu, respektive k napájení elektromotoru také palivové články a dosáhl 747,2 km/l.

Součástí letošního ročníku byla i demonstrační jízda bateriemi poháněných elektromobilů, které se zúčastnilo celkem 12 týmů. V příštích letech by měla mít tato kategorie samostatnou klasifikaci. Vzhledem k tomu, že i velké automobilky chystají elektromobily do sériové výroby, není divu.

Evropský Shell Eco-Marathon 2010 probíhal oficiálně od čtvrtka 6. do pátku 7. května 2010. Vzhledem k nepříznivé předpovědi počasí, která slibovala bouřky a déšť, ovšem organizátoři posunuli start závodu již na středu 5. května.

Témata
Autorizovaný prodej Servis osobních aut Autobazary Pneuservisy Náhradní díly
13. 5. 2010 01:57
Re: Jestli nám tohle jednou nacpou zelený místo auta, tak to
Preco? Ved niektore tie vozitka vyzeraju ako spermia 8-s
12. 5. 2010 21:31
Re: rychlost
Priemerku vitazneho vozitka neuvadzaju, ale pravidla urcuju min. 30 km/h pre prototypy a 25 km/h pre urban concept. Mrkni sa na primu, niektore auticka tam ficia dost rychlo, takmer do mestskych 50.
Avatar - blowik
12. 5. 2010 18:19
Jestli nám tohle jednou nacpou zelený místo auta, tak to bud
sexu v autě :-(
12. 5. 2010 18:17
rychlost
Já vím že je to závod o minimální spotřebě, ale nevíte jakou rychlostí se vítězné vozítko řítilo po okruhu?
12. 5. 2010 13:35
Rakev
Diskvalifikoval bych je za design :-)

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku