Shell uvádí na český trh nové palivo V-Power Diesel se syntetickou složkou GTL
Novinářská prezentace proběhla v pondělí 5. října 2009 v laboratořích firmy Shell v Hamburku, kde bylo možné nahlédnout i přímo do kuchyně. Prémiová motorová nafta V-Power Diesel se nabízí již od roku 2002. Tehdy se také poprvé objevila syntetická složka GTL, byť v jiném druhu paliva, které bylo určeno pro jihovýchodní Asii.
Co je GTL?
GTL (zkratka znamená Gas-to-Liquids, tedy zkapalněný plyn) je souhrnným termínem pro různé technologie, které přeměňují zemní plyn na tekuté uhlovodíky, tedy paliva a maziva. Výsledný produkt, který je označován také touto zkratkou, má vysoké cetanové číslo a takřka nulový obsah síry, zajišťuje tedy ve srovnání s běžnou naftou čistší a efektivnější spalování. Vstřikovače moderních vznětových motorů (ať již systému common-rail, nebo výběhového Pumpe-Düse koncernu VW) se tak méně zanášejí a agregáty poskytují lepší výkon. Syntetická složka má také antikorozní účinky.
Její výrobní proces je patentován a je pochopitelně držen v tajemství, stejně jako procentní poměr v motorové naftě, která je k dispozici i běžným zákazníkům a jsou do ní přimíchávána také další aditiva. Chování motorů při provozu pouze na GTL nebylo nikdy testováno, ač by teoreticky možný byl. Tato složka se vyrábí v malajském Bintulu již od roku 1993 a v současnosti se staví další továrna v Kataru, která bude určena k její produkci.
Palivo Shell s GTL má na svém kontě také významné sportovní úspěchy. V roce 2006 zvítězil v Le Mans poprvé sportovní automobil s přeplňovaným vznětovým motorem. Šlo o Audi R10 TDI s posádkou Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner. Prototyp používal právě palivo Shell s GTL, jednalo se o variantu V-Power Diesel LM24. Audi typu R10 s motory TDI V12 o objemu 5,5 litru triumfovaly na slavném okruhu La Sarthe i v následujících dvou letech.
Shell Technology Centre Hamburg
Technologické centrum Shellu v německém Hamburku existuje již od roku 1956 a v současnosti zaměstnává 180 lidí – převážně inženýrů, techniků a vědců. Ti mají k dispozici speciální laboratoře, testovací dílny, servisní středisko a závod pro míchání směsí, kde se připravují paliva pro testy.
K těm slouží řada vozů v areálu, a to jak pro zkoušky v běžném provozu, tak i pro simulace. V jedné z garáží je například naprosto běžné Audi A4 řady B7 s dvoulitrovým motorem TDI-PD, které je pouze upravené pro spalování dvou druhů paliv. Je napojené na dynamometry a velkoplošnou obrazovku, která slouží jako simulátor provozu včetně zrychlení a řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Operátor sedící ve voze poté může změnit přívod paliva na druhý zkoušený vzorek s odlišnými vlastnostmi. Veškerá data se samozřejmě zaznamenávají, ať už vizuálně, nebo jako výkonové křivky v grafech a analyzují se rozdíly. Podobný zkušební sál je k dispozici i pro motory nákladních vozů.
Pro závodní účely je určena Shell Track Lab, tedy mobilní laboratoř na podvozku Volvo FH12. Uvnitř návěsu jsou například přístroje k analýze vzorků paliv při a po závodech a též během testování. Nepoužívá se pouze ve Formuli 1, kde sedí personál přímo v kamionech stáje Scuderia Ferrari.
GTL v České republice
Prodej prémiové nafty s GTL byl zahájen na čerpacích stanicích Shellu v České republice 6. října tohoto roku, zatím je k dostání na celkem 75 místech, o měsíc později budou následovat i ostatní v celé síti této společnosti u nás.