Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Shell uvádí na český trh nové palivo V-Power Diesel se syntetickou složkou GTL

Aleš Dragoun
Diskuze (52)
Společnost Shell uvádí na český trh nově vyvinuté palivo V-Power Diesel se syntetickou složkou GTL.

Novinářská prezentace proběhla v pondělí 5. října 2009 v laboratořích firmy Shell v Hamburku, kde bylo možné nahlédnout i přímo do kuchyně. Prémiová motorová nafta V-Power Diesel se nabízí již od roku 2002. Tehdy se také poprvé objevila syntetická složka GTL, byť v jiném druhu paliva, které bylo určeno pro jihovýchodní Asii.

Co je GTL?

GTL (zkratka znamená Gas-to-Liquids, tedy zkapalněný plyn) je souhrnným termínem pro různé technologie, které přeměňují zemní plyn na tekuté uhlovodíky, tedy paliva a maziva. Výsledný produkt, který je označován také touto zkratkou, má vysoké cetanové číslo a takřka nulový obsah síry, zajišťuje tedy ve srovnání s běžnou naftou čistší a efektivnější spalování. Vstřikovače moderních vznětových motorů (ať již systému common-rail, nebo výběhového Pumpe-Düse koncernu VW) se tak méně zanášejí a agregáty poskytují lepší výkon. Syntetická složka má také antikorozní účinky.

Její výrobní proces je patentován a je pochopitelně držen v tajemství, stejně jako procentní poměr v motorové naftě, která je k dispozici i běžným zákazníkům a jsou do ní přimíchávána také další aditiva. Chování motorů při provozu pouze na GTL nebylo nikdy testováno, ač by teoreticky možný byl. Tato složka se vyrábí v malajském Bintulu již od roku 1993 a v současnosti se staví další továrna v Kataru, která bude určena k její produkci.

Palivo Shell s GTL má na svém kontě také významné sportovní úspěchy. V roce 2006 zvítězil v Le Mans poprvé sportovní automobil s přeplňovaným vznětovým motorem. Šlo o Audi R10 TDI s posádkou Frank Biela/Emanuele Pirro/Marco Werner. Prototyp používal právě palivo Shell s GTL, jednalo se o variantu V-Power Diesel LM24. Audi typu R10 s motory TDI V12 o objemu 5,5 litru triumfovaly na slavném okruhu La Sarthe i v následujících dvou letech.

Shell Technology Centre Hamburg

Technologické centrum Shellu v německém Hamburku existuje již od roku 1956 a v současnosti zaměstnává 180 lidí – převážně inženýrů, techniků a vědců. Ti mají k dispozici speciální laboratoře, testovací dílny, servisní středisko a závod pro míchání směsí, kde se připravují paliva pro testy.

K těm slouží řada vozů v areálu, a to jak pro zkoušky v běžném provozu, tak i pro simulace. V jedné z garáží je například naprosto běžné Audi A4 řady B7 s dvoulitrovým motorem TDI-PD, které je pouze upravené pro spalování dvou druhů paliv. Je napojené na dynamometry a velkoplošnou obrazovku, která slouží jako simulátor provozu včetně zrychlení a řazení jednotlivých rychlostních stupňů. Operátor sedící ve voze poté může změnit přívod paliva na druhý zkoušený vzorek s odlišnými vlastnostmi. Veškerá data se samozřejmě zaznamenávají, ať už vizuálně, nebo jako výkonové křivky v grafech a analyzují se rozdíly. Podobný zkušební sál je k dispozici i pro motory nákladních vozů.

Pro závodní účely je určena Shell Track Lab, tedy mobilní laboratoř na podvozku Volvo FH12. Uvnitř návěsu jsou například přístroje k analýze vzorků paliv při a po závodech a též během testování. Nepoužívá se pouze ve Formuli 1, kde sedí personál přímo v kamionech stáje Scuderia Ferrari.

GTL v České republice

Prodej prémiové nafty s GTL byl zahájen na čerpacích stanicích Shellu v České republice 6. října tohoto roku, zatím je k dostání na celkem 75 místech, o měsíc později budou následovat i ostatní v celé síti této společnosti u nás.

Aleš Dragoun
Diskuze (52)
7. 11. 2009 17:40
Re: Vyhrali sme ...
No já tedy na Slovensko tankovat nepojedu, ale spoustu Slováků v čechách by mohlo >:D >:D Pokaždé, když jsem tam jel za příbuznými tak se chovali jako zloději. Proto na Slovensko s plnou nádrží a tankovat opět až za hranicemi a jedno za jakými.Krajina pěkná, není to lidmi??
10. 10. 2009 21:29
Re: Vyhrali sme ...
Pane, děláte dobře, byla to od Shellu zlodějna a židovina, takhle nás okrádat a jidne do té nafty ty přísady z Malajska dávali ( viz jedno číslo časopisu Auto Diesel). Nás jen, jako vždy okrádali!
10. 10. 2009 19:18
Re: Vyhrali sme ...
No tak jo :*)
Avatar - Rysguf.
10. 10. 2009 17:32
Re: Priatelia zo Slovenska...
okej, bude to tak ze sa vam vysmieval za to ze AZ TERAZ MATE VPD, pricom ste ho uz mali. Tak teda sorry, ja som to zobral trocha technicky...

:-)
10. 10. 2009 15:48
Re: Vyhrali sme ...
Zkus napsat do Mercedesu co dávají v současnosti za diesely do svých modelů... poslední model MB C-Klasse CDI 220:-)