Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Ford SuperVan 4.2
Ford SuperVan 4.2
Ford SuperVan 4.2
Ford SuperVan 4.2
68 Fotogalerie

Šílený Ford SuperVan 4.2 je F1 mezi dodávkami. Jede za nimi do Melbourne

Ondřej Šámal

Elektrické monstrum s kastlí se představilo již před dvěma roky na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Aktuálně zamířilo do Austrálie, kde se představí v rámci Velké ceny F1 v Melbourne.

První Ford SuperVan se představil v roce 1971. Na první pohled sice připomínal tehdejší Ford Transit, podvozek a pětilitrový osmiválec s výkonem 298 kilowattů ovšem pocházely z legendárního sportovního modelu GT40. Další evoluce přišla až v roce 1984, kdy Ford ukázal Supervan 2. Ten dostal sklolaminátovou karoserii odkazující na druhou generaci modelu Transit, přičemž pod ní se skrýval podvozek okruhového speciálu Ford C100 skupiny C a osmiválec Cosworth DFL.

Třetí supervan byl postaven jako promo vůz na facelift třetí generace transitu. Technicky vycházel ze dvojky, nový byl ovšem vedle karoserie také motor v podobě agregátu Cosworth HB o objemu 3,5 litru. Ten byl v roce 2004 nahrazen praktičtějším vidlicovým šestiválcem Cosworth Pro Sports 3000.

Na rozdíl od minulosti SuperVan 4 nepoužívá k pohonu benzin, nýbrž elektřinu. Původní verze, jež se v roce 2022 ukázala na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, měla hned čtyři elektrické jednotky o systémovém výkonu až 2000 koní, díky nimž stovku pokořil už za méně než dvě sekundy a rozjel se až na 320 km/h.

Loňský speciál pro závody do vrchu Pikes Peak měl o jeden trakční elektromotor méně (dva vpředu zůstávají, vzadu je pouze jeden), výkon tudíž spadl na 1400 koní. A právě v téhle podobě se Ford SuperVan, už s označením 4.2, postaví na trať okruhu Albert Park v Melbourne, kde se 22. až 24. března pojede Velká cena Austrálie F1.

Video placeholder
Red Bull zjišťoval, který z jeho strojů bude nejrychlejší ve sprintu na 400 metrů • Red Bull

Sportovní speciál nemá nepřehlédnutelné zadní křídlo jen tak pro legraci. Jeho plocha se totiž stará o přítlak zadních kol, který při rychlosti 242 km/h dosahuje masivních 1995 kilogramů. Taková síla byla nutná především na zmíněném Pikes Peak, na jehož vrchol vede slavný vrchařský závod. Ten se jede na trati o délce 19,99 kilometrů, kterou zdobí 156 zatáček a převýšení 1440 metrů.

V Austrálii si to Ford SuperVan 4.2 sice s formulemi 1 napřímo nerozdá, minimálně na rovinkách by ovšem placatým monopostům s přeplňovanými šestiválci o objemu 1,6 litru pravděpodobně ujel.