Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Šílený Ford SuperVan 4.2 je F1 mezi dodávkami. Jede za nimi do Melbourne

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Elektrické monstrum s kastlí se představilo již před dvěma roky na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Aktuálně zamířilo do Austrálie, kde se představí v rámci Velké ceny F1 v Melbourne.

První Ford SuperVan se představil v roce 1971. Na první pohled sice připomínal tehdejší Ford Transit, podvozek a pětilitrový osmiválec s výkonem 298 kilowattů ovšem pocházely z legendárního sportovního modelu GT40. Další evoluce přišla až v roce 1984, kdy Ford ukázal Supervan 2. Ten dostal sklolaminátovou karoserii odkazující na druhou generaci modelu Transit, přičemž pod ní se skrýval podvozek okruhového speciálu Ford C100 skupiny C a osmiválec Cosworth DFL.

Třetí supervan byl postaven jako promo vůz na facelift třetí generace transitu. Technicky vycházel ze dvojky, nový byl ovšem vedle karoserie také motor v podobě agregátu Cosworth HB o objemu 3,5 litru. Ten byl v roce 2004 nahrazen praktičtějším vidlicovým šestiválcem Cosworth Pro Sports 3000.

Na rozdíl od minulosti SuperVan 4 nepoužívá k pohonu benzin, nýbrž elektřinu. Původní verze, jež se v roce 2022 ukázala na Festivalu rychlosti v Goodwoodu, měla hned čtyři elektrické jednotky o systémovém výkonu až 2000 koní, díky nimž stovku pokořil už za méně než dvě sekundy a rozjel se až na 320 km/h.

Loňský speciál pro závody do vrchu Pikes Peak měl o jeden trakční elektromotor méně (dva vpředu zůstávají, vzadu je pouze jeden), výkon tudíž spadl na 1400 koní. A právě v téhle podobě se Ford SuperVan, už s označením 4.2, postaví na trať okruhu Albert Park v Melbourne, kde se 22. až 24. března pojede Velká cena Austrálie F1.

Video se připravuje ...

Sportovní speciál nemá nepřehlédnutelné zadní křídlo jen tak pro legraci. Jeho plocha se totiž stará o přítlak zadních kol, který při rychlosti 242 km/h dosahuje masivních 1995 kilogramů. Taková síla byla nutná především na zmíněném Pikes Peak, na jehož vrchol vede slavný vrchařský závod. Ten se jede na trati o délce 19,99 kilometrů, kterou zdobí 156 zatáček a převýšení 1440 metrů.

V Austrálii si to Ford SuperVan 4.2 sice s formulemi 1 napřímo nerozdá, minimálně na rovinkách by ovšem placatým monopostům s přeplňovanými šestiválci o objemu 1,6 litru pravděpodobně ujel.

Ondřej Šámal
Diskuze (0)

Doporučujeme