Elektrický Ford SuperVan představen, má 2000 koní a stovku dá pod 2 sekundy
Čtyři elektromotory a stovka pod dvě vteřiny? Ford opět postavil dodávku s parametry supersportu.
Automobilka Ford dnes na Festivalu rychlosti v Goodwoodu oficiálně představila dříve avizovanou sportovní dodávku Ford Pro Electric SuperVan, která nabízí rekordní výkon, sofistikované technologie a zaujme také výrazným designem. Začněme ale od toho nezajímavějšího.
Nový SuperVan je osazen vodou chlazenou baterií s kapacitou 50 kWh, která napájí čtveřici elektromotorů. Systémový výkon by měl dosahovat až 2.000 koní, díky čemuž by měla být dodávka schopna akcelerovat z 0 na 100 km/h pod dvě sekundy.
Vůz používá některé komponenty, jako například podlahovou platformu, z nedávno představeného elektrického Fordu E-Transit Custom. Karoserie je pak tvořena ocelovým prostorovým rámem, na kterém jsou lehké karosářské panely. Baterie je tradičně uložena v podlaze, což přispívá k lepšímu těžišti.
V kabině je použit systém Ford Sync, převzatý ze silničních vozů, přes jehož dotykovou obrazovkou lze například otevřít dvířka dobíjecí zásuvky. Plné nabití vozu, za využití běžné rychlonabíječky, by mělo být otázkou 45 minut.
Jako každá správná dodávka ovšem i elektrický SuperVan naízí nákladový prostor, který je přístupný bočními posuvnými dveřmi. Jejich ovládání se přitom technici rozhodli vyřešit opět přes obrazovku SYNC systému za použití elektromagnetického systému.
Za vývojem vozu, který probíhal v tajnosti, stojí divize Ford Performance, která spolupracovala se specialisty na stavbu elektrifikovaných rallye vozů, rakouskou společností STARD. Design je pak dílem designového oddělení německé pobočky Ford Design z Kolína nad Rýnem.
Vůz tak zaujme nízkou siluetou, výrazným předním splitterem, nástavci prahů nebo zadním difuzorem ve stylu závodních vozů. Design vozu je samozřejmě funkční, takže pomáhá vytvářet přítlak a zlepšuje tak grip vozu. Podvozek nabízí dvojitá lichoběžníková ramena ve všech rozích, rámy na úrovni závodních vozidel a nechybí ani výkonné brzdy.
Kabina je vybavena bezpečnostní klecí odpovídající parametrům FIA a již zmiňovaným dotykovým displejem SYNC, který byl převzat z Fordu Mustang Mach-E. Prostřednictvím systému pak může být vůz přepnut do systémů Road, Track, Drag, Drift nebo Rally.
Elektronika vozu je nastavena tak, aby v nízkých rychlostech fungoval v režimu Eco, kdy pracuje s maximální efektivitou. Kromě toho ale vůz nabízí tlačítko E-Boost, které po načtení otisku řidiče dočasně nabídne maximální výkon, a nechybí režim Tyre Cleaning, pro stylové burnouty a pálení pneumatik.
Automobilka navíc novým SuperVanem prezentuje také pokročilé možnosti konektivity. Jako správný závoďák tak SuperVan dokáže živě přenášet jízdní data do vzdáleného počítače k analýze. Navíc je vybaven kamerami, které mohou živě přenášet obraz do různých zařízení.