Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Silnější CAFE: Snižování flotilové spotřeby bude v USA rychlejší, emisní standardy přísnější

Diskuze (10)
Prezident Obama oznámil zpřísnění standardů CAFE, které v USA stanovují maximální průměrnou spotřebu celostátní automobilové flotily a nově zavádějí přísné kalifornské emisní limity pro celé území USA. Od roku 2016 bude platit limit 6,6 l/100 km.

Standardy CAFE (Corporate Average Fuel Economy) byly poprvé schváleny Kongresem v roce 1975 s úmyslem snížit spotřebu amerických aut během deseti let na polovinu. Průměr pro jednotlivé automobilky se stanovuje harmonickým průměrem hodnot jejich flotil a týká se vždy všech aut příslušného modelového roku.

Protože už od roku 1990 platí pro osobní auta limit 27,5 mpg (8,5 l/100 km) a automobilky se této povinnosti mohou vyhnout placením pokut, nebyly tyto předpisy dlouhou dobu příliš diskutovány. V březnu byl schválen přesný plán zpřísňování podmínek s maximem 30,2 mpg (7,8 l/100 km) pro osobní auta a 27,3 mpg (8,6 l/100 km) včetně lehkých užitkových aut pro rok 2011. Tyto podmínky splňovaly v celostátním průměru už auta modelového roku 2007, Kongres ovšem schválil postupný posun hranice na 35 mpg (6,7 l/100 km) v roce 2020.

Nový Obamův plán počítá s rychlejším posouváním limitů – konkrétně o 5 % ročně. Harmonický průměr osobních a lehkých užitkových aut tak musí být už v roce 2016 35,5 mpg (6,6 l/100 km). Osobní auta budou mít maximum 42 mpg (5,6 l/100 km), lehká užitková 26 mpg (9,0 l/100 km). Podle prohlášení amerického prezidenta se tak v nejbližších pěti letech uspoří 1,8 miliard barelů ropy, což odpovídá odstranění 58 milionů aut z amerických silnic.

Diskuze (10)
21. 5. 2009 16:05
Re: Konec automobiloveho prumyslu
V US asi ne. ;-)
21. 5. 2009 09:58
Re: Konec automobiloveho prumyslu
V dobe prosperity americke automobilky maximalizovaly zisky a na investovani do uspornych vozu kaslaly. V dobe krize ze dne na den, klesl o jejich zrava auta zajem o desitky procent. A co udelaly automobilky? Dosly si pro tezke miliardy ke statu. Vsichni americane zaplati z verejnych penez neskutecne castky za to, ze prioritou manazeru bylo maximalizovat zisk dneska a ignorovat rizika budoucnosti. Takto v realu (ne)funguje tvuj samoregulacni mechanizmus.

Emisni limity jsou jeden ze zpusobu, jak manazery automobilek a jejich akcionare donutit investovat vice do budoucnosti, kdyz sami evidentne dlouhodobe planovani ignorovaly. My vsichni diky tomu ziskame cistsi mesta, mene verejnych penez utracenych na pomoci krachujicim automobilkam a v neposledni rade i vyssi bezpecnost diky nizsi zavislosti na podivnych statech dodavajicich ropu. Automobilky se tak paradoxne stanou stabilnejsi a dlouhodobe nevyhnutelny rust ceny paliv je neohrozi tak jako dnesni krize. Bez techto emisnich limitu by po odezneni krize automobiky zase na uspornost dlabali a v prvni energeticke krizy by zase staty platily miliardy za zachranu automobilek.
Avatar - Ada je zase tady
21. 5. 2009 08:19
Re: Konec automobiloveho prumyslu
A pritom je reseni tak proste. Namontovat do novych aut diesel. ;-)
20. 5. 2009 22:08
Re: Konec automobiloveho prumyslu
Hezka teorie, ktera ovsem v praxi selhala. Jeden den zakaznici v USA dlabali na spotrebu a o tyden pozdeji to pro ne byla jedna z klicovych hodnot. Mimo jine i proto dopadly tak jak dopadly zminene automobilky.
Stacil jeden rok krize. To co se ted odehralo nebylo jen bezne snizeni limitu, ktere se "cas od casu" odehraje. Je to vyznamne urychleni a zprisneni. Puvodni plan postupnych kroku byl znacne mirnejsi.
20. 5. 2009 21:54
Re: Konec automobiloveho prumyslu
No prave. To je ten rozdil mezi mezi stavem pred rokem a dnes (pred krizi a uprostred krize). V podstate stejne omezeni spotreby bylo zavedeno v EU znamym emisnim limitem 130g CO2/km. Vsichni si jiste pamatujeme ty narky a apokalypticke clanky o konci autoprumyslu, zdrazeni aut a je nevim co jeste, ktere mocne automobilky tlacily do medii. O jak byly hloupe a kratkozrake. Dnes diky tomu maji 2 roky vyvoje naskok.