Silniční daň v ČR: Budou platit všichni?
Záměr rozšířit povinnost platit silniční daň je součástí tzv. Chrenkova balíčku, který náměstek ministra financí Janoty připravuje pro stabilizaci rozpočtových příjmů. V příštím roce by tento balíček měl do rozpočtu přinést několik desítek miliard korun, kterými by se měl snížit schodek pro rok 2011.
Zatím se jedná jen o předběžný plán, který bude nejprve podroben diskusi na ministerstvu a teprve poté se z něj případně stane legislativní návrh. Silniční daň je jen jednou z částí balíčku, dalšími jsou například sjednocení sazeb DPH na 18 %. Chrenko uvažuje, že silniční daň by byla odvozena od objemu motoru a pohybovala by se u soukromých osob v rozpětí 1000 až 1500 Kč.
Dodatečné prostředky ze silniční daně by měly směřovat do Státního fondu dopravní infrastruktury. Jeho rozpočet určeny na stavbu silnic a dálnic byl pro letošní rok seškrtán kvůli nedostatku prostředků pro povinné údaje, zejména v sociální oblasti.
Ministr dopravy Gustav Slamečka nechce do přípravy balíčku zasahovat, podle vyjádření pro Hospodářské noviny ale zvýšení příjmů fondu vítá. Předseda Českomoravské asociace odborových svazů naopak Chrenkův plán odmítá, ODS podle poslance Jaroslava Plachého k němu má spíše odmítavý postoj.
Jaký je současný stav?
V České republice mají dle aktuálně platné legislativy povinnost silniční daně podnikatelé, živnostníci a majitelé automobilů používaných k podnikání. Dle zdvihového objemu motoru je roční sazba 1200 až 4200 Kč, nejrozšířenější osobní automobily spadají do pásma 1250-1500 cm3 (2400 Kč), resp. 1500-2000 cm3 (3000 Kč). Nová auta do 3 let od první registrace mají slevu na dani 48 %, sleva se vzhledem ke stáří snižuje, plnou sazbu platí majitelé vozů starších 9 let.
Majitelé soukromě užívaných aut provozovaných v ČR v současné době odvádí státu peníze jen v podobě spotřební daně na palivo. Další platbou je také 1200 Kč za dálniční známku. Majitelům aut v českém registru zároveň zákon ukládá platit pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, které je ale samozřejmě příjmem příslušné pojišťovny.
Zatímco u nás je silniční daň povinností jen pro podnikatele, například v sousedním Německu se vztahuje na všechna auta se spalovacím motorem. Majitelé benzinových vozů platí 2,00 Euro za každých 100 cm3 zdvihového objemu (diesely 9,50 Euro/100 cm3) a příplatek 2,00 Euro za každý gram CO2 nad 120 g/km. Zážehová 1,6 je proto zatížena daní řádově 120 Euro (zhruba 3200 Kč), dvoulitrový turbodiesel přibližně 250 Euro (zhruba 6500 Kč). Silniční daň každoročně platí majitelé soukromých aut také například ve Velké Británii.