Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Silniční daň v ČR: Budou platit všichni?

Diskuze (64)
Ministerstvo financí uvažuje o rozšíření silniční daně na všechna auta registrovaná v ČR. Tuto informaci uvedly Hospodářské noviny na základě rozhovoru s náměstkem ministra Peterem Chrenkem pro připravované vydání týdeníku Ekonom.

Záměr rozšířit povinnost platit silniční daň je součástí tzv. Chrenkova balíčku, který náměstek ministra financí Janoty připravuje pro stabilizaci rozpočtových příjmů. V příštím roce by tento balíček měl do rozpočtu přinést několik desítek miliard korun, kterými by se měl snížit schodek pro rok 2011.

Zatím se jedná jen o předběžný plán, který bude nejprve podroben diskusi na ministerstvu a teprve poté se z něj případně stane legislativní návrh. Silniční daň je jen jednou z částí balíčku, dalšími jsou například sjednocení sazeb DPH na 18 %. Chrenko uvažuje, že silniční daň by byla odvozena od objemu motoru a pohybovala by se u soukromých osob v rozpětí 1000 až 1500 Kč.

Dodatečné prostředky ze silniční daně by měly směřovat do Státního fondu dopravní infrastruktury. Jeho rozpočet určeny na stavbu silnic a dálnic byl pro letošní rok seškrtán kvůli nedostatku prostředků pro povinné údaje, zejména v sociální oblasti.

Ministr dopravy Gustav Slamečka nechce do přípravy balíčku zasahovat, podle vyjádření pro Hospodářské noviny ale zvýšení příjmů fondu vítá. Předseda Českomoravské asociace odborových svazů naopak Chrenkův plán odmítá, ODS podle poslance Jaroslava Plachého k němu má spíše odmítavý postoj.

Jaký je současný stav?

V České republice mají dle aktuálně platné legislativy povinnost silniční daně podnikatelé, živnostníci a majitelé automobilů používaných k podnikání. Dle zdvihového objemu motoru je roční sazba 1200 až 4200 Kč, nejrozšířenější osobní automobily spadají do pásma 1250-1500 cm3 (2400 Kč), resp. 1500-2000 cm3 (3000 Kč). Nová auta do 3 let od první registrace mají slevu na dani 48 %, sleva se vzhledem ke stáří snižuje, plnou sazbu platí majitelé vozů starších 9 let.

Majitelé soukromě užívaných aut provozovaných v ČR v současné době odvádí státu peníze jen v podobě spotřební daně na palivo. Další platbou je také 1200 Kč za dálniční známku. Majitelům aut v českém registru zároveň zákon ukládá platit pojištění odpovědnosti z provozu vozidla, které je ale samozřejmě příjmem příslušné pojišťovny.

Zatímco u nás je silniční daň povinností jen pro podnikatele, například v sousedním Německu se vztahuje na všechna auta se spalovacím motorem. Majitelé benzinových vozů platí 2,00 Euro za každých 100 cm3 zdvihového objemu (diesely 9,50 Euro/100 cm3) a příplatek 2,00 Euro za každý gram CO2 nad 120 g/km. Zážehová 1,6 je proto zatížena daní řádově 120 Euro (zhruba 3200 Kč), dvoulitrový turbodiesel přibližně 250 Euro (zhruba 6500 Kč). Silniční daň každoročně platí majitelé soukromých aut také například ve Velké Británii.

Diskuze (64)
30. 12. 2019 21:47
auto
Doufám tedy, že všichni platit nebudou. Já si plánuji do firmy konečně pořídit auto a když jsem si přes https://ideaclub.cz/…-na-silnicni-dan počítal na kolik mě výjde záloha silniční daň, tak jsem se celkem zhrozil. Opravdu si nedovedu představit, že by ji museli platit všichni řidiči. Spousta lidí by si pak auto podle mě nemohlo dovolit.
21. 1. 2010 16:57
Re: Nemá cenu nadávat
Styl jakým se vydaly všechny státy ve střední Evropě vede do stejných sr***. I když byl hospodářský růst, stejně byly schodkové rozpočty. Proč šetřit když si můžeme půjčit, že? Za chvíli nám úroky z dluhů přerostou přes hlavu, ekonomiky se zpomalí kvůli extrémnímu zdanění a už nebude cesty z5. Státy si budou půjčovat na splácení úroků z dluhu a může to dopadnout jen jedním způsobem a ten se nám líbit nebude...
Avatar - Blue Sun
21. 1. 2010 11:31
Re: D_E_M_E_N_C_E
Nemohu s tebou souhlasit. U nás státní aparát a různé instituce rostou jak za levice, tak za pravice. Ty názvy jsou už jen umělé, víc k popuzení lidí, než ke skutečnému rozlišení stran. Pro levičáka je slovo pravičák nadávkou a opačně totéž.
Avatar - Blue Sun
21. 1. 2010 11:29
Re: D_E_M_E_N_C_E
Není. Pokud úsek není označený a bude tam v jinak dobré silnici díra, jsou za to odpovědní oni. Nedávno se právě takový případ v ČR řešil. Pokud tam dají značky, padá vina na mou hlavu.
Ta formulace o přizpůsobení rychlosti jízdy stavu a povaze vozovky a dopravní situaci atd. je sice hezká, ale kdybych ji měl vzít opravdu doslovně, nemůže mě nikdo pokutovat za bezdůvodně pomalou jízdu. Jedu přeci tak, abych byl schopen reagovat na nenadálé změny v kvalitě silnice.
21. 1. 2010 09:35
Re: Nemá cenu nadávat
Teraz tu neriešime Slovensko, to by bolo na inú debatu...