Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda 1100 OHC Coupé: Český E-Type přišel dva roky před Jaguarem

Tomáš Dusil Tomáš Dusil 2. 11. 2017 • 22:43
25
13
Zobrazit náhledy (25)
Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958) Škoda 1100 OHC (1958)
Škoda 1100 Coupé vznikla v počtu pouhých dvou kusů v roce 1959. Při pohledu na její příď se nemůžeme ubránit dojmu, že nám připomíná jedno slavné britské auto, představené ale až o dva roky později.

Padesátá léta byla v naší zemi obdobím temna. Komunistická strana upevňovala svoji nabytou moc způsobem, sobě vlastním. Bez nadsázky se tak jedná o nejhorší období novodobí českých dějin. Mnozí lidé však navzdory tomu dokázali takřka nemožné. A sice i přes tvrdě potlačovanou invenci tvořit nově, čehož výsledkem byla celá řada artefaktů, z nichž se však do sériové výroby dostala jen malá část. Pokud zůstaneme u aut a konkrétně Škody, tak naprostá většina strojů, které v té době vznikaly, byla motivována účastí v automobilovém sportu. A to je přesně případ krásného vozu Škoda 1100 OHC.

85 koní na litr

Auto se představilo v roce 1957, tedy před 60 lety. „Při vývoji tohoto dvoumístného vozu měli konstruktéři volné ruce, čehož výsledkem se stal opravdu mimořádný vůz,“ říká k 1100 OHC Andrea Frydlová, vedoucí Škoda muzea.

Už jen ten motor. Vždyť i v samotném označení auta je řečeno, jaký rozvod používá. A aby toho nebylo málo, tak v hlavě čtyřválcového motoru o objemu 1089 cm3 rotovaly vačkové hřídele hned dva. Maximální výkon udávala automobilka 92 koní, což mimo jiné znamená měrný nebo také litrový výkon 85 koní. Na druhou polovinu 50. let šlo o vynikající hodnoty, za něž by se nemuseli konstruktéři stydět dokonce ani dnes.

Cílem konstruktérů bylo dosažení příznivé hmotnosti, která činí pouhých 550 kg. Stála za tím také karoserie vyrobená ze sklolaminátu, který je lehký a tuhý zároveň. Usazena byla na rámovém podvozku. Vůz se dokázal rozjet na rychlost až 200 km/h a poprvé si v závodech odnesl vítězství v roce 1958 na městském okruhu v Mladé Boleslavi. Za volantem seděl Miroslav Fousek.

Opisování? Na první pohled běžná praxe.

Dva roky po prezentaci roadsteru vznikla odvozená karosářská verze kupé. Šlo o typ označený 968 (tedy stejně jako poslední čtyřválcový transaxle Porsche z 90. let). Údajně se udělala dvě auta. A zatímco technika byla v zásadě shodná s roadsterem, tvary karoserie prodělaly některé změny. Asi nejmarkantnější to bylo na přední části. Při bližším pohledu si nelze nevšimnout až nápadné podobnosti se známým anglickým vozem Jaguar E-Type. Ten však vyjel v roce 1961, tedy o dva roky později. Nejde jen o oválnou masku chladiče, ale také o chromovanou lištu, která ji přetíná po celé délce. Naproti tomu řešení světlometů s plastovými překryty sice jaguára rovněž připomíná, avšak to bychom mohli říci o celé řadě jiných sporťáků nejen té doby.

Zda Angličané vedené specialistou na aerodynamiku Malcolmem Sayerem od Škody při navrhování E-Typu opisovali, ale nelze s jistotou potvrdit, ba ani vyvrátit. Průmyslová špionáž byla v té době mezi západem a východem vcelku běžná. Odehrávala se ale spíše na poli vývoje letadel, kosmické techniky a zbraní. Mnohdy ale nešlo o špionáž či opisování jak se nám snaží někteří rádoby znalci namluvit, ale prostě jen a pouze o to, že Američané, západní Evropa či Rusové došli postupně ke stejnému cíli, který být ani jiný nemohl. A to vzhledem k někdejší úrovni technologie výroby, konstrukčních možnostech a vůbec celkového stavu techniky. Proto letadla Concorde a TU-144 vypadají podobně (ale opravdu jen na první pohled), stejně jako americký raketoplán STS a ruský kosmoplán Buran. A zrovna u těch raketoplánů (kosmoplánů) byly tvary to jediné, čím se podobaly. Ve všem ostatním byly úplně odlišné.

V případě Škody 1100 OHC Coupé je také třeba dodat, že při pohledu z boku vůz údajně vypadá jako pro změnu britský roadster Daimler SP250 Dart, představený ve stejném roce jako kupé Škody. Jde zejména o tvarové řešení boků v zadní části karoserie s typickými „ploutvičkami“. Ty však byly na sklonku 50. let u designérů aut populární.

Související články

Témata
5. 11. 2017 22:05
Re: Jaguar?! Koho to napadlo?! Neználka!
Smeješ sa vlastnej nechápavosti.
Pojem "východoeurópske Porsche" je výstižný a úplne v poriadku. Východoeurópske, nie Porsche, ale východoeurópske Porsche. Čiže auto, ktoré malo z produkcie východnej Európy najbližšie k Porsche. Teraz už možno pochopíš pojem východoeurópsky Mercedes, ktorým bola občas označovaná Lada 1600.
5. 11. 2017 11:22
S.ačkozní článek důležitější než nová M5?
Redakce se z chlebíčků z Bolky uprůjmuje... :-!
Avatar - lordlord
3. 11. 2017 09:34
.
u concordu došlo na průmyslovou špionáž
3. 11. 2017 07:49
Re: Čichám
>:D
3. 11. 2017 07:49
Re: Autoforum dostiženo!
>:-[] >:-[] >:-[] Pokud to bereš jako zábavnou sci-fi, pak ano. Zřejmě jsem nepřešaltroval >:D

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerátZobrazit nabídku