Škoda Auto o crash-testu Fabie: Výsledky testu zklamáním nejsou
Minulý týden zveřejnila organizace Euro NCAP výsledky crash-testu nové Škody Fabia. Jak se na čtyřhvězdičkový výsledek dívá výrobce?
Na dotazy Světa motorů odpovídal Evžen Krauskopf z podnikové komunikace automobilky Škoda Auto.
SM: Očekávala Škoda Auto díky interním nárazovým zkouškám nové Fabie „pouze" čtyřhvězdičkový výsledek za čelní a boční náraz, nebo je těsný únik páté hvězdy o jediný bod zklamáním?
Škoda: Výsledky testu jako takové zklamáním nejsou. Z našeho pohledu a zejména z pohledu uživatele je nejdůležitější, že karoserie vozu prokázala dostatečnou tuhost a odolnost. Hodnoty naměřeného biomechanického zatížení figurín jsou ve všech směrech hluboko pod kritickými hodnotami a například u bočního crash testu jsme v tomto ohledu získali maximálně možný počet bodů. Na druhé straně nutno podotknout, že jsme očekávali zisk pěti hvězdiček, který nám bohužel unikl pouze o jediný bod.
SM: O opakovaném testu Fabie tedy neuvažujete?
Škoda: Ne. V současnosti není kvůli prokázané dobré ochraně posádky k opakování testu žádný důvod.
SM: Nová Fabia získala za čelní náraz o jeden bod méně než Roomster. Ten byl v crash testu o 120 kg těžší než Fabia, a tudíž jeho příď musela absorbovat mnohem větší množství kinetické energie. Měřítka pro udělení bodů nejsou pro malá MPV mírnější než pro malá auta. Má tedy Fabia proti Roomsteru přes stejný vzhled přídě slabší deformační zóny?
Škoda: Přední části karoserie vozů Roomster a Fabia jsou konstrukčně totožné, v deformačních zónách nejsou žádné odlišnosti. Příčina jednobodového rozdílu v bodovém hodnocení za čelní crash test je v toleranci (rozptylu) výsledků jednotlivých zkoušek a následném zaokrouhlení dosaženého počtu bodů. Rovněž naměřené hodnoty biomechanického zatížení posádky jsou u čelního testu u obou modelů plně srovnatelné.
SM: Úhlavní konkurenti Fabie reprezentovaní Fiatem Punto, Opelem Corsa, Peugeotem 207, Renaultem Clio či Toyotou Yaris se chlubí pěti hvězdičkami. Neohrozí chybějící hvězdička Fabie její prodeje, zejména v zemích západní Evropy?
Škoda: Počet hvězdiček je zejména u některých konkurenčních značek důležitým marketingovým nástrojem. Avšak při porovnávání výsledků testu například v oblasti zatížení figurín je zřejmé, že Fabia je prakticky na stejné úrovni jako uvedená konkurence. Z tohoto pohledu proto výsledek na horní hranici čtyř hvězdiček nelze hodnotit jako špatný a Fabii lze označit jako zcela bezpečný vůz, plně srovnatelný s konkurencí ve své třídě.
SM: Děkujeme za rozhovor.
Více k tématu crash-test Euro NCAP Škoda Fabia naleznete na deseti stranách aktuálního Světa motorů (č. 31/2007), který je právě na stáncích.