Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda by dovozem z Asie ztížila situaci tuzemským dodavatelům

redakce AUTO.CZ
Diskuze (33)
Někteří čeští dodavatelé jsou na škodovce velmi závislí a dovoz asijských dílů by ohrozil jejich existenci. Nevěří však, že by automobilka k takovému kroku přistoupila, vyplývá z ankety ČTK.

Velké komplikace by některým tuzemským dodavatelům mladoboleslavské automobilky Škoda Auto způsobilo, pokud by firma přistoupila k dovozu dílů z Asie. O tomto záměru škodovky informoval minulý týden na svých webových stránkách týdeník Ekonom s odvoláním na člena představenstva společnosti zodpovědného za ekonomiku Holgera Kintschera. Někteří čeští dodavatelé jsou však na škodovce velmi závislí a dovoz asijských dílů by ohrozil jejich existenci. Nevěří však, že by automobilka k takovému kroku přistoupila, vyplývá z ankety ČTK.

"Škodovka je pro nás bytostně důležitý odběratel a tohle by pro nás byla velká rána," řekl ČTK Jiří Drašnar, ředitel firmy IMS z České Třebové, která dodává díly například do nové fabie, roomsteru nebu superbu. "Obávám se, že by se z toho stala koncernová záležitost, což by bylo ještě horší," podotkl Drašnar s tím, že koncern VW představuje pro IMS asi 80 procent obratu.

Nevěří však, že by se automobilka k dovozu dílů z Asie nakonec uchýlila. "Podle mě jde o nátlak na snížení ceny, což dělají automobilky obecně a občas dost nevybíravě," řekl. Projevuje se to prý především u dlouhodobých projektů, z kterých již často dodavatelé nemají žádný zisk. Cena materiálů a energií stále roste, ale firmy dodávají automobilce díly za stále stejné původně nasmlouvané ceny. "Jediný způsob, jak se bránit, je snažit se nebýt závislí na jednom odběrateli,"dodal Drašnar.

S tím souhlasí i jednatel firmy Unispo, která na Mladoboleslavsku vyrábí automobilové díly a komponenty, Miroslav Plch: "Většina tuzemských firem se již snaží nebýt na Škodovce zcela závislá, je třeba mít více stálých odběratelů," řekl ČTK. Přesto by se Unispa případná ztráta Škody Auto jako odběratele dotkla výrazně.

"Představují zhruba 40 procent našeho obratu, to samo o sobě znamená zásadní problém. Museli bychom tomu přizpůsobit výrobu, ale ustáli bychom to," sdělil Plch. Ani on ovšem nevěří, že by škodovka začala asijské díly dovážet. "Chápu to jako nátlak na snížení ceny. Je to ale zvláštní, každý rok vykazují miliardové zisky a my se tu pak bavíme o desetinách procenta," dodal Plch.

Velkým zákazníkem je Škoda Auto také pro nymburskou Cadence Innovation, která automobilce dodává například lakované nárazníky, mřížky chladiče, dveřní výplně, přístrojové desky a středové konzoly nebo například hybridní 5. dveře pro model Roomster Scout. Škodovka pro firmu znamená 62 procent obratu. "Je z toho zřejmé, že jde o velmi důležitého zákazníka, dá se říct klíčového. Rozhodně bychom to pocítili výrazně, ale zatím jsme se o tom ve firmě nebavili," řekla ČTK Šárka Syrovátková z Cadence.

V klidu ovšem zůstávají výrobci prototypů, mezi které patří například společnost Stolfig. Škoda Auto pro ně představuje pouze jednoho z řady zákazníků. "Nepředpokládám, že by se to nás nějak dotklo. Tam by zřejmě šlo jen o sériovou výrobu dílů," řekla ČTK jednatelka Margit Pelíšková.

Čínský závod, který montuje Octavie, podle Kintschera již téměř sto procent potřebných dílů nakupuje v Číně. Kvalita je stejná jako v ČR, nákupní ceny o pět až 15 procent nižší. "Náklady na dopravu zatím tuto výhodu eliminují, ale v budoucnu by se to mohlo změnit," poznamenal Kintscher.

Podle serveru ekonom.cz chce Škoda v Číně montovat i vozy Fabia a Superb. Čínští dodavatelé tak budou vyrábět větší množství dílů, a to by jim mohlo umožnit další snížení ceny. "Žádné rozhodnutí o dovozu z Číny ale dosud nepadlo," doplnil Kintscher.

Škoda loni nakoupila výrobní materiál (zejména díly) za téměř 120 miliard korun, o rok dříve za 109 miliard. Na české dodavatele z toho připadá asi 61 procent. Automobilka předpokládá, že letos její nákup výrobního materiálu vzroste asi o 15 procent, ale v Evropě a tedy i v Česku jen zhruba o deset procent.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (33)
7. 5. 2008 23:16
Re: :)
opravdu si myslis, ze se lidska prace odrazi v cene vyrobku 15%? Mluvime o automotive a komoditnich soucastkach?
7. 5. 2008 21:57
proč
proč by neměli přikročit k takovému kroku .. . tady jde o peníze na nějaké tuzemské dodavatele nikdo brát ohled nebude .. vše je jen o penězích
Avatar - radhro
7. 5. 2008 20:44
Re: chce se mi blit
do naší firmy se kupovalo 2x SCOUT ,2x OII , 4x O TOUR , 1x FABIAII - slevy byla myslím někde okolo 13% , takže nic moc , ale já mám na své oktuši II 2.0TDI už 130000 r.v. 2006 a zatím úplná spokojenost
7. 5. 2008 18:47
Re: chce se mi blit
Jo tak za jakou cenu Škoda prodává fleetovým zákazníkum také nevím.Stejně tak ani u jiných automobilek.
7. 5. 2008 17:08
Re: chce se mi blit
jasně, to ale platí pro nás smrtelníky a oficiální ceny. Tam ten rozdíl pak ani věkem škodovka prostě nenažene.

Otázka je ale právě ta fleetová cena - když je tady škoda ochotná (protože schopná podle mně musí být v pohodě) nabídnout podobnou cenu jako např. Kia, k tomu dobré servisní podmínky, případně zpětný odkup a pod. vychytávky, a to pak už stojí za zvážení...

Ale já do toho až tak nevidím, právě proto vyzývám někoho kdo s tím přišel do kontaktu, aby se o nějaké to info s náma podělil ;-)