Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Fabia Combi Classic 1.2 HTP/47 kW - Sen českého chalupáře (05/2003)

V těchto dnech se pod kapotu boleslavského benjamínka stěhují dva nové agregáty. Kromě dietáře 1.4TDI i čtyřventilová verze nového tříválce 1.2. Tento po všech stránkách ekonomický agregát nahrazuje padesátikilowattového pravnuka motorů...

V těchto dnech se pod kapotu boleslavského benjamínka stěhují dva nové agregáty. Kromě dietáře 1.4TDI i čtyřventilová verze nového tříválce 1.2. Tento po všech stránkách ekonomický agregát nahrazuje padesátikilowattového pravnuka motorů z „MBčka“. Poměr provozní náklady/výkon ho na našem trhu staví do role horkého favorita, proto jsme při premiéře tohoto agregátu jeden exemplář vyzkoušeli trochu důkladněji a přinášíme Vám první poznatky.

Vybrali jsme si Combi s výbavou Classic, tedy nejlevnějšího kombíka, ve vanilkově žlutém laku. Komentovat design nejoblíbenějšího vozu v české kotlině je omíláním tisíckrát řečeného, zvláště, když se od narození nijak nezměnil. Kombi je dle našeho názoru stále nejhezčí ze všech Fabií. Jen došlo k dalšímu nenápadnému ochuzení standardní specifikace, tentokrát o stříbrné orámování parabol pod společným krytem světlometů, čímž se Classic vzhledově poněkud přiblížil Fabii Junior. Vzhled testovaného stěhováčku byl vyšlechtěn širokou paletou příplatkové výbavy, která ovšem značně přitížila cenovce. Přesto absence ochranných lišt na bocích, laku na zrcátkách a několika dalších detailů akcentuje užitečnost na úkor prestiže.

Interiér je také dobře známý, nevzrušující, ale nadčasový, praktický, pohodlný a kvalitně zpracovaný. A zejména prostorný, hlavně v této karoserii, která je zevnitř „větší“ než zvenku. Přední sedačky poskytují adekvátní pohodlí, i když za jejich výškovou regulaci je třeba doplatit. Vzadu je místa o něco méně, přesto se tam dva dospělí poskládají. Kontakt s okolím podstatně vylepšilo střešní okno a pocity zase několik příplatkových eletktromotorků, pohánějících okna, zrcátka i zmíněný střešní díl. V zimě také přijde vhod vyhřívání sedadel. Fabie se bohužel dosud nezbavily zmenšených pravých zrcátek, zhoršujících výhled vzad.

Zavazadlový prostor nehoní objemové rekordy, ale je vynikajícím způsobem přístupný a domyšlený. Potřebám čtyřčlenné rodiny vyhoví dokonale, když mu dojdou decimetry, tak poslouží podélné střešní nosiče. Nešťastní jsme byli z neděleného zadního sedadla, jehož sklopení vyžaduje buď dva lidi, nebo trochu akrobacie. Akustickou tečkou za příjemnými dojmy je utěšené pufnutí při zavření dveří, přičemž zvláštní pochvalu zaslouží kinematika těch pátých – v polovině dráhy stačí pustit plátěné oko a samy doklapnou. Otevřené jsou zase dostatečně vysoko, aby neohrožovaly hlavy ani urostlých cestujících.

Nastartování rozezní neobvyklý zvuk motoru, který si ale brzy oblíbíte. Silnější ze dvou tříválcůje totiž dokonale zbaven vibrací a projevuje se kultivovaně, skoro jako by měl dvakrát tolik pístů. Proti Seatu Ibiza se stejnou jednotkou, který jsme nedávno testovali, má škodovka subjektivně plošší křivku kroutícího momentu a níže položenou hranici využitelných otáček, dle vyjádření pracovníků Škoda Auto je to způsobeno kratším zpřevodováním. Přesto i zde platí, že k dynamické jízdě nesmí otáčky poklesnout pod 3 tisíce za minutu. Potěšily uspokojivé akcelerační schopnosti nezatíženého vozu, schopného šlapat na paty konkurenčním čtrnáctistovkám. Ty by se podle papírových předpokladů neměly s rostoucí zátěží příliš zhoršovat, což jsme bohužel nemohli vyzkoušet. Na dálnici vůz překvapivě rychle dosáhl 170 km/h a držel je i do mírného stoupání. Příjemná je i elasticita jednotky, i tak je ovšem třeba při předjíždění si zpočátku nechávat větší rezervu, než si zvyknete na jinak umístěné výkonové špičky motoru. Exaktní řazení nové převodovky MQ200, stejně jako minimální ovládací síly a dotažená ergonomie, patří v Boleslavi již k dobrému standardu.

Co se s příchodem nového agregátu poněkud změnilo, jsou jízdní vlastnosti. Jeho extrémně nízká hmotnost sice přispěla k agilitě už tak vynikajícího podvozku, zároveň ale posunula těžiště vozu vzad, což se projevilo zvýšenou tendencí k přetáčivému smyku (ovšem jen v extrémních situacích). Pokud se během panického brzdění potřebujete vyhnout překážce, tak vřele doporučujeme si tento manévr vyzkoušet předem nanečisto. To jsou ovšem extrémy, kterým se při ježdění s důrazem na životnost vozu ani nepřiblížíte a Fabia vás bude vozit pohodlně a bezpečně. Zaznamenáníhodná je zejména absorbční schopnost nerovností a výmolů, ještě lepší než u hatchbacku, stejně jako čitelnost v zatáčkách. Není divu, když je podvozek stavěn pro dvakrát silnější a výrazně těžší TDI motory.

Hospodárnost je v tomto případě ostře sledovanou veličinou. V této disciplíně je Fabia rozporuplný hráč. Prodejní cena - skvělých 304.900 Kč - je vyvážena podprůměrnou úrovní základní výbavy, při dovybavení na úroveň standardu konkurence poněkud zhořkne. V našem případě povyrostla o nepříjemných téměř 120 tisíc, a to ještě zůstala řada drahých položek v seznamu „extras“ nevyplněna, za všechny jmenujme klimatizaci. Ekonomova ruka bohužel seškrtala i většinu bezpečnostních prvků, takže ABS, stejně jako více než jeden airbag už znamenají nutnost zaškrtnout další prázdná políčka v nabídce příplatkové výbavy. Celkové hodnocení také snižuje nutnost doplatku za střešní lyžiny a dělená sedadla, která je možno u kombi dnes už považovat za nezbytnost. Příjemnější kapitolu v šetřivém románu píší provozní náklady. Spotřeba při velmi svižné jízdě osciluje kolem 8 litrů, ovšem s lehkou nohou se dá snížit o více než dva litry, protože motor je citlivý na zacházení s plynovým pedálem. Potěší malý zdvihový objem, pasující eléva do nižší kategorie povinného ručení, stejně jako moderní konstrukcí výrazně prodloužené servisní intervaly, společně s malými potřebami provozních kapalin. Pojištění vás také nezruinuje a jako speciální bonus dostanete bezkonkurenčně nejdostupnější servis, což v konečném důsledku znamená také úsporu.

Cena základní sestavy 304 900 Kč
Výbava základní sestavy airbag řidiče, velkoplošné kryty kol, nárazníky v barvě vozu, imobilizér, posilovač řízení, roletový kryt zavazadlového prostoru, zadní stěrač s intervalovým spínačem, otáčkoměr s digitálními hodinami, otevírání zavazadlového prostoru z místa řidiče, regulovatelný intervalový spínač předních stěračů, plnohodnotné náhradní kolo, tónovaná skla, příprava na rádio + 4 repro Kč
Cena testované sestavy 422 700 Kč
Výbava testované sestavy alarm s hlídáním vnitřního prostoru a dálkově ovládaným centrálním zamykáním (+13.500), airbag spolujezdce (+7.500,-), boční airbagy (+8.900,-), ABS+MSR+ASR (+21.900,-), podélný střešní nosič(+4.500,-), elektr. ovl. bočních oken vpředu (+7.000,-), el. ovl. střešní okno (+16.000,-), kola z lehkých slitin (+11.000,-), výškově stavitelné sedadlo řidiče (+1.900,-), vyhřívaná přední sedadla (+4.900,-), přední mlhové světlomety (+2.500,-), el. ovl. a vyhřívaná zpětná zrcátka (+4.000,-), rádio Škoda MS 202 (+5.300,-), rezervní kolo z lehkých slitin (+1.900,-), sloupek řízení výškově i axiálně seříditelný (+1.000,-), držák nápojů v přístrojové desce (+550,-), lapače nečistot vzadu (+250,-), barva žlutá Lemon (+5.200,-) Kč
Motor
Typ motoru: zážehový
Válce / ventily: 3 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1198
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 47 / 5400
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 112 / 3000 - 3000
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 162
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 16.3
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.7 / 5.1 / 6
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 426 / 1225
Objem nádrže (l): 45
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1095 / 515
Rozměr pneu: 185/60 R14
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4222
b) šířka (mm): 1646
c) výška (mm): 1452
d) rozvor (mm): 2462
e) rozchod vpředu (mm): 1419
f) rozchod vzadu (mm): 1408
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 890 / 1110
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 570 / 800
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1010
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930
k) šířka vpředu (mm): 1380
l) šířka vzadu (mm): 1390
délka sedáku vpředu (mm): 510
délka sedáku vzadu (mm): 480
výška opěradla vpředu (mm): 610
výška opěradla vzadu (mm): 550
místo vzadu pod předním sedadlem: ano