Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia Junior - cena jako zaklínadlo

Libor Zezulka Libor Zezulka 5. 9. 2005 • 11:09
19
Zobrazit náhledy (19)
Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia Škoda Fabia
Expanze původních čínských společností se v Evropě či USA dosud projevovala především v textilním či elektronickém průmyslu, nyní přichází na řadu průmysl automobilový. Evropské značky pochopitelně sledují pronikání čínských vozů na zdejší trhy s...

Expanze původních čínských společností se v Evropě či USA dosud projevovala především v textilním či elektronickém průmyslu, nyní přichází na řadu průmysl automobilový. Evropské značky pochopitelně sledují pronikání čínských vozů na zdejší trhy s nelibostí a snaží se reagovat. Jak? Představením vlastních modelů s vynikajícím poměrem cena – výkon. Jako první nabídnula Evropanům levné, ale slušně vybavené a prostorné rodinné auto Dacia, rumunská automobilka ovládaná Renaultem.

Logan příkladem

Přestože se Renaultu nepodařilo dodržet cenu 5000 eur, ukázala se částka začínající v Česku na hranici 200.000 Kč pro zákazníky dostatečně lákává, dokonce natolik lákavá, že Renault navzdory původnímu záměru prodávat logan pouze ve východní Evropě, Asii a Africe, rozšířil oblast působnosti na vybrané země západní Evropy. Do České republiky dorazil logan v listopadu loňského roku a okamžitě ukázal, že má velké ambice.

V období od ledna do června 2005 zakoupili čeští zákazníci 1394 loganů, což je v nižší střední třídě, kam Sdružení automobilového průmyslu novou dacii zařadilo, třetí nejlepší výsledek za Opelem Astra a Škodou Octavia. Právě domácí Škodovka se měla příchodu levného konkurenta z východu obávat a podle některých předpovědí zase ztratit trochu ze své dominantní pozice na českém trhu.

V prvních šesti měsících letošního roku Škoda Auto pokles prodejů skutečně zaznamenala, ale pouze v segmentu fabie. To sice není příjemná zpráva, neboť fabia představuje v ČR klíčový model, ale ani žádná katastrofa, poněvadž ostatní modely a zvláště nová octavia se prodávaly výborně. Celkový součet za první pololetí nakonec nevyzněl špatně, Škoda Auto prodala o 2.400 vozů víc.

skoda malevozy fabia testy skoda malevozy fabia testy

Pokles prodejů fabie nicméně nutí k zamyšlení a položení následující otázky: Je Škoda Auto připravena na příchod dalších levných vozů? Co proti nim může postavit a je nejlevnější škodovka konkurenceschopná? Abychom mohli na položenou otázku podat pravdivou odpověď, zapůjčili jsme si na test Škodu Fabii s motorem 1.2 HTP a výbavou Junior, tedy nejlevnější škodovku na trhu.

Jelikož jsme fábii důkladně prověřili již několikrát, nebudu se v testu podrobně zabývat popisem exteriéru či interiéru, ale spíše se zaměřím na to, co dostanete u Škody Auto za částku 224.900 Kč, kterou si za Fabii Junior účtuje.

Chudý zvenčí

Škoda si dala na okleštění fabie se základní výbavou Junior opravdu záležet. Ze seznamu vnější i vnitřní výbavy zmizely všechny položky, které nejsou zásadní pro provoz automobilu, snaha o maximální úsporu nákladů působí na některých místech dokonce tak drasticky, že budete uvažovat, zda specialisté Škody Auto nechtěli místo snížení ceny maximálně snížit hmotnost.

Pokud ovšem zadání znělo - vyhoďte, co můžete, proběhla odtučňovací kúra úspěšně. Šetření nejvýrazněji poznamenalo vnější vzhled. Drahé lakované nárazníky nahradily nevzhledné nárazníky černé, 14palcová kola výbavy Classic vystřídala maličká kola 13palcová, navíc zbavena ozdobných krytů. Čtyři základní barvy (bílou, modrou, zelenou a červenou) paradoxně doplňuje pětice příplatkových metalických barev.

Čert vezmi černé nárazníky, stejně do mě dříve či později někdo nacouvá, řeknete si možná. A skutečně. Černé nárazníky fabii na kráse nepřidají, ale na druhé straně jsou docela praktické a také funkční. Horší je to s 13palcovými koly. Pokud se rozhodnete, že právě toto bude položka, za kterou si rádi připlatíte, zjistíte v konfigurátoru příjemnou věc. Škoda Auto vám poskytne 14palcová kola gratis.

Když tedy s úsměvem na rtech zaškrtnete políčko s většími koly, konfigurátor vám sdělí, že 14palcová kola vyžadují jinou příplatkovou položku – posilovač řízení za 12.000 Kč.

Řekněme, že zaskočeni cenou posilovače zůstanete raději u 13palcových kol a tedy řízení bez posilovače. Co jste si tímto rozhodnutím způsobili, se dozvíte dále. Praktická stránka zahrnující například příjemné nastupování či slušný zavazadlový prostor s objemem 260/1016 litrů zůstala řáděním chirurgů nedotčena, tedy až na jednu drobnost.

Kvůli absenci centrálního zamykání i klasického zámku uvolníte víko zavazadlového prostoru pouze zevnitř. Tento problém bohužel nelze vyřešit přikoupením centrálního zamykání, příplatková výbava totiž tuto luxusní položku nezná.

Důstojný zevnitř

Na rozdíl od exteriéru nevykazuje interiér Fabie Junior známky drastické úspory nákladů již na první pohled. Palubní deska se stále pyšní kvalitními a precizně zpracovanými materiály, veškeré plastové části na sebe perfektně doléhají, nikde nic nechybí ani nepřebývá. Stahování oken i nastavení zrcátek probíhá samozřejmě manuálně, ale elektřinu byste marně hledali i v provedení Classic.

Zatímco však do Clasiccu si můžete elektrické stahování oken dokoupit (a vedle toho klidně tempomat), Junior stejnou možnost nenabídne. Jednou jste se rozhodli, že budete mít levné auto, tak vás Škodovka přidrží u země. Známky šetření začínají vystupovat na povrch až s podrobnějším průzkumem. Tak například přihrádka před spolujezdcem postrádá kryt, kryt si nezasloužil ani zavazadlový prostor.

skoda malevozy fabia testy skoda malevozy fabia testy
Junioru zůstal zapovězen i moderní čtyřramenný volant z vyšších verzí, nejlevnější fabia se musí spokojit s postarším volantem z octavie. Sedadla si naštěstí zachovala stejný t