Škoda Fabia na CNG vs. Dacia Logan na LPG: CNG, nebo LPG?
Porovnání plynných paliv
Zkapalněný propan-butan LPG vzniká v rafinerii vedle benzinu a nafty ve stále stejném množství. Jeho cena tak závisí především na poptávce. V zimě, kdy se s ním topí, dosahuje i více než poloviny ceny benzinu. V létě poptávka klesá a s ní i ceny – klidně jen na třetinu ceny benzinu. Aktuální průměr je 12,10 Kč za litr. Za 100 MJ obsažené energie (v jednom litru 25,3 MJ) tak zaplatíte 47,83 Kč (u benzinu 87,28 Kč).
Stlačený zemní plyn CNG je tvořen převážně metanem. U plnicích stanic se prodává obvykle v kilogramech, současná průměrná cena je 24,00 Kč. Za 100 MJ energie tak zaplatíte 48,00 Kč (v jednom kilogramu je 50 MJ). Tedy částku nepatrně vyšší než u LPG. Výhodu zemního plynu představuje mimo jiné ekologická a bezpečná distribuce potrubím, nevýhodu vyšší prostorová náročnost nádob, které musí odolávat daleko vyšším tlakům. Zatímco na 32 l LPG (810 MJ energie – s Dacií Logan jsme na to dokázali ujet až 482 km) potřebujete nádrž o objemu 40 l, na 11,5 kg plynu ve fabii (575 MJ energie – najeli jsme nejvíce 296 km) potřebujete tlakové nádoby o objemu celých 64 l.
LPG | CNG | |
PRO | Zabere méně místa ve vozidle | Protežovaná ekologická alternativa |
Hustší síť plnicích stanic | Nejčistší uhlovodíkové palivo | |
Široká síť servisů LPG | Distribuce potrubím, stálá kvalita | |
Nesnižuje výkon motoru | Lze na něj i startovat (jednopalivová vozidla) | |
Nižší hmotnost vestavby | Nejvyšší oktanové číslo (pro přeplňované motory) | |
PROTI | Nestálá kvalita plynu | Těžké tlakové nádoby |
Riziko exploze při úniku | Riziko roztržení prorezlých nádob při plnění | |
Většinou individuální přestavby | Většinou originální modely | |
Sezonní výkyvy ceny | Drahé opravy originálních modelů CNG |
Porovnání plynových kombi
Škoda Fabia Combi 1.0 MPI CNG je mezi auty na stlačený zemní plyn spíše výjimkou – vznikla totiž přestavbou v dílnách firmy Havex Auto. K základní ceně litrového kombi (267.900 Kč) ve výbavě Active musíte připočítat 55.000 Kč – docházíme tím k částce 322.900 Kč. Nejlépe uděláte, když přidáte minimálně dalších 5000 Kč (tedy dáte 327.900 Kč) – to pak máte v balíčku Active plus i elektricky ovládaná přední okna (byť bez automatických dojezdů), zrcátka a hlavně klimatizaci.
Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG je jedním z mála originálních modelů LPG na našem trhu – mnohem častější jsou individuální přestavby. Se zařízením Landi Renzo chodí už z výroby, což třeba znamená, že i všechny „plynové“ komponenty objednáte normálně dle čísla VIN vozidla. A že každý servis vidí, co se na něm v daných kilometrech dle plánu vydaného výrobcem má dělat. Na to, že Dacia Logan je o dalších 235 mm delší než fabia a má o 43 l větší zavazadelník (celkem 573 l), je neuvěřitelně levná. Základní model s benzinovým motorem 1.2 16V/54 kW bez turba vyjde na 189.900 Kč. Za přeplňovaný tříválec 0.9 TCe/66 kW ve výbavě Arctica s klimatizací dáte 250.900 Kč. Dacia s turbem tak je stále levnější než fabia se základním litrem. Za originální verzi na LPG připlatíte 25.000 korun (celkem 275.900 Kč). Pokud vám stačí nižší výbava Open bez klimatizace, můžete mít plynovou dacii už za 260.900 Kč. Logan na klasické kapalné LPG v našem testu prokázal citelně lepší ekonomiku provozu než fabia přestavěná na populární CNG. I po započtení spotřeby benzinu totiž jezdil za 0,93 Kč/km (fabia 1,07 Kč/km), a to dokonce při zásadně vyšší dynamice, kterou jsme rozumně využívali. Poloviční jsou u dacie též přídavné „plynové“ servisní náklady. Předepsané revize a výměny filtrů LPG vás vyjdou jen na 0,07 Kč/km (u fabie 0,15 Kč/km).
Škoda Fabia Combi | Dacia Logan MCV | |
PRO | Komfortnější odpružení | Mnohem dynamičtější motor |
Lepší jízdní vlastnosti | Ještě větší zavazadelník | |
Dostatek odkládacích prostor | Velmi nízká cena | |
Vynikající sedačky | Účinnost světlometů | |
Přesné řazení | Obrovská zatížitelnost (tuhá pera), velká světlost | |
Elegantní design | Nižší náklady na servis i paliva | |
PROTI | Malý točivý moment motoru | Slabé a špatně řešené topení |
Hlučnost převodovky na 2. RS | Hlučnost převodovky na 1. až 3. RS | |
Vysoká cena silnějších motorizací | Mnoho praktických nedostatků interiéru | |
Ovládání oken bez dojezdů | Tvrdé odpružení, slabé tlumiče, vůz skáče | |
Slabá pera, po úniku tlaku z tlumičů klesne na zem | Žádné přihrádky v zavazadelníku (všechno létá) |
Výrobce kilowatty nešidí
Po zklamání z minulého měření, kdy jsme fabii individuálně přestavěné na CNG naměřili místo benzinových 55 kW a 95 N.m jen 41,1 kW a 82,7 N.m, jsme se rozhodli prověřit ještě Citigo G-Tec. V něm totiž litrový motor na spalování CNG upravila samotná automobilka. Pomáhá si nejen specifickým softwarem (kromě předstihu i palivová mapa), ale i zvýšeným kompresním poměrem na 11,5:1 (benzinový agregát 1.0 MPI má 10,5:1). Citigo G-Tec nelze přepnout na benzin, však si jej také veze jen deset litrů pro případ, že dojde plyn. Výrobce u něj udává výkony 50 kW a 90 N.m. Měření na válcové zkušebně společnosti Dieselpower přineslo tentokráte uznalé pokyvování hlavami. Naměřili jsme 52,5 kW a 91,9 N.m. Vozem jsme týden jezdili a naměřili spotřebu 3,3 kg plynu na 100 km – tedy o 0,56 kg/100 km méně než u fabie. Na benzin běžel speciální motor jen prvních pár vteřin, náklady na palivo originálního modelu Citigo G-Tec tak nebudou o mnoho přesahovat 0,79 Kč/km.
dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru
Na zkoušce u rekordmana: Koupil by si škodovkář dacii?
Martin Haering je náš stálý čtenář. Psali jsme o něm v loňském čísle 7, kde jsme představili jeho Škodu Octavia s litinovou šestnáctistovkou 1.6 MPI/55 kW z roku 1997, kterou má přestavěnou na LPG a jezdí každý den z Kutné Hory do Prahy. Vůz kupoval vlastně zánovní a dnes má najeto již přes 536.000 km. Motor a všechny ostatní komponenty na voze jsou původní, samozřejmě i díky rozumnému užívání a vzorné péči. Panu Haeringovi je samozřejmě jasné, že octavia nebude sloužit navěky, a poohlíží se po nástupci. „Rád bych originální verzi LPG minulého modelu, tedy se stokoňovou šestnáctistovkou. Zatím však na trhu ojetin nemohu nalézt jediné auto, jehož stav by odpovídal mým představám,“ přibližuje Martin Haering obvyklé trampoty zájemce o ojetou octavii. Právě obliba škodovek mezi podvodníky (a velmi vysoké ceny nedostatkových dobrých kusů)
jsou častým důvodem, proč si člověk nakonec koupí novou dacii. Pan Haering tak uvítal naši nabídku na tisícikilometrový test. Upozornili jsme jej na tuhé odpružení a čekali, s jakými dojmy nám po týdnu vůz vrátí.
dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru
„Tvrdé odpružení mi nevadí. Jedničková oktávka s tím byla také na štíru, zejména když má po půl milionu kilometrů už unavená pera. V tomto žádná změna. Spíš mě štvalo víko kufru, které nemá pořádné madlo na zavření zevnitř. Či sedačky, z nichž jsem poprvé málem vypadl na zem, jak nemají žádné boční vedení. Naopak mě nadchla světla. Obyčejná s levnou dvouvláknovou žárovkou H4, přesto úžasně účinná. Že takhle může auto na dálková svítit, to jsem si po sedmnácti letech v jedničkové octavii nedokázal ani představit. Vůbec výhled z auta je skvělý, velkými zrcátky i přímo vzad při couvání. Naopak šílené je u dacie topení. Po týdnu mám úplně vysušené oči, jak stále pouští horký vzduch vzhůru a dolů na nohy nejde nic.
Famózní jsou pro mě dlouhé převody. Auto, s nímž se při 3000 otáčkách už blížíte stotřicítce, je pro mě řidičskou nirvánou. Vůbec motor představuje silnou stránku, jeho zátah je vzhledem k objemu obdivuhodný a určitě zcela dostatečný. Spíš mi vadí naladění plynu. Se zapnutým programem Eco jej sešlápnete klidně o půlku, a nic se nestane. Naopak bez eko-programu se motor chová zbytečně splašeně. Dle vašich článků jsem se bál, že mě bude štvát stop-start, ale pracoval bezvadně. Pokud nezničí motor, klidně bych si zvykl. Spotřeba se mi v testu pohybovala mezi 6,78 a 7,47 litru LPG
na 100 km. S letitou octavií jezdím za osm. Vzhledem k rozdílnosti technologií obou strojů bych čekal rozdíl i větší, ale zklamaný nejsem. Klidně bych nechal ego doma a dacii si koupil. Počkám však, až bude mít větší počet motorů 0.9 TCe najeto přes 200.000 km, a budu bedlivě sledovat zkušenosti majitelů – s mými nájezdy a dobou vlastnictví aut mě příplatková pětiletá záruka nespasí a nemohu koupit zajíce v pytli.“
CNG podrobně: Radosti i starosti
Majitel vozidla na zemní plyn sice jezdí za málo peněz, ale jeho život zase není tak příjemný a jednoduchý, jak se zdá.
Provoz vozidel na zemní plyn přináší dvě hlavní přednosti: nižší náklady na ujetý kilometr a méně škodlivin ve výfukových spalinách. První se líbí všem motoristům, podnikatelům a majitelům firem, druhá zase úředníkům a samotným automobilkám. Jenže jenom řidič se musí potýkat i s různými nástrahami, které s problematikou CNG přímo souvisejí. Jednou z nich je i malý počet plnicích stanic. Jejich síť se sice pozvolna rozšiřuje, ale stejně je dobré si před jízdou vždy sehnat informace, kde lze tlakové nádrže doplnit – na internetu najdete podrobný přehled i s mapkou u všech distributorů zemního plynu nebo na stránkách zabývajících se problematikou CNG. V současnosti je na území České republiky 114 veřejně přístupných plnicích stanic. Šestnáct ve Středočeském kraji, třináct například v Praze a nejméně na Karlovarsku – pouze dvě.
Statistika CNG v ČR 2004 až 2015 | ||||||
Rok | Veřejné stanice | Auta celkem | Osobní vozy | Busy | Prodej CNG miliony m3 | Narůst prodeje CNG v % |
2004 | 9 | 250 | 150 | 100 | 2,773 | – |
2005 | 9 | 450 | 280 | 165 | 3,010 | 8,5 |
2006 | 11 | 580 | 400 | 180 | 3,584 | 19,1 |
2007 | 17 | 900 | 680 | 195 | 5,790 | 61,6 |
2008 | 17 | 1200 | 950 | 215 | 6,758 | 16,7 |
2009 | 23 | 1800 | 1465 | 270 | 8,082 | 19,6 |
2010 | 32 | 2500 | 2112 | 300 | 10,058 | 24,4 |
2011 | 34 | 3250 | 2807 | 336 | 12,089 | 20,2 |
2012 | 45 | 4300 | 3818 | 362 | 15,242 | 26,0 |
2013 | 50 | 6300 | 5747 | 404 | 21,952 | 44,0 |
2014 | 75 | 8055 | 7205 | 518 | 29,912 | 36,3 |
2015 | 108 | 12 000 | 10 750 | 820 | 43,589 | 45,7 |
Zapovězené garáže
Parkování s automobily na CNG je velký problém, protože nesmějí do většiny parkovacích domů a podzemních garáží. Rozhodla o tom vyhláška 341/2002 Sb., § 19, podle níž je zakázáno vjíždět do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů, u nichž není výslovně povolen vjezd vozidel poháněných LPG nebo CNG. Vyhláška 23/2008 Sb. sice upravuje, jak má být podzemní garáž vybavena, aby tam mohly vozy na CNG parkovat, ale předchozí ustanovení výslovně neruší. Striktní zákaz zrušila až novela zákona 341/2014 Sb. Takže nyní platí, že pokud podzemní garáž
splní požadavky, není důvod, aby v ní nemohly vozy na CNG parkovat. A zde je největší problém, protože detektory i účinnější větrání výrazně prodražují garáže. A investovat navíc se nikomu nechce. Úplně absurdní nám připadá zákaz vjezdu do patrových parkovacích domů, které nejsou uzavřeny. Ve většině zemí Evropy (Finsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Slovensko, Švédsko, Velká Británie) můžete s vozy na CNG do podzemních parkovišť zajet.
dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru
Slušná nabídka
Každá automobilka se zabývá nějakým alternativním zdrojem paliva, které by snížilo nejen provozní náklady vozidel, ale také emise. Proto jsou auta na stlačený zemní plyn zajímavá i pro samotné výrobce – mohou si snížit průměr vypouštěných CO2, což se hodí. Nejaktivnější je v tomto směru Fiat, který na českém trhu nabízí hned pět modelů na zemní plyn. Za zvýšeným zájmem o CNG ale stojí koncern Volkswagen a jeho modulární platforma MQB, umožňující jednoduché zabudování plynového pohonu u zážehových agregátů. Vždyť za loňský rok Škodovka na tuzemském trhu zaregistrovala 1909 aut na zemní plyn, Volkswagen 472, Audi 122 a Seat 98.
Audi A3 Sportback 1.4 TFSI/81 kW g-tron | 673 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 3,3 kg/5,2 l |
Nádrž CNG/benzin | 15 kg/50 l |
Teoreticky celkový dojezd | 1416 km |
Fiat 500L 0.9 TwinAir Turbo/59 kW CNG | 401 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 3,9 kg/5,9 l |
Nádrž CNG/benzin | 14 kg/50 l |
Teoreticky celkový dojezd | 1206 km |
Fiat Doblo Panorama 1.4 T-Jet/99 kW CNG | 514 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 4,9 kg/7,4 l |
Nádrž CNG/benzin | 16,2 kg/22 l |
Teoreticky celkový dojezd | 628 km |
Fiat Panda 0.9 TwinAir Turbo/59 kW CNG | 332 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 3,1 kg/4,5 l |
Nádrž CNG/benzin | 12 kg/35 l |
Teoreticky celkový dojezd | 1165 km |
Fiat Punto 1.4 8V/51 kW CNG | 338 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 4,2 kg/6,3 l |
Nádrž CNG/benzin | 13 kg/45 l |
Teoreticky celkový dojezd | 1024 km |
Fiat Qubo 1.4 8V/51 kW CNG | 338 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 4,3 kg/6,8 l |
Nádrž CNG/benzin | 13,2 kg/45 l |
Teoreticky celkový dojezd | 969 km |
Mercedes-Benz B 200 c/115 kW | 715 100 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 4,3 kg/5,7 l |
Nádrž CNG/benzin | 23 kg/17 l |
Teoreticky celkový dojezd | 833 km |
>Opel Combo Tour 1.4 Turbo/88 kW CNG | 525 140 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 4,9 kg/7,4 l |
Nádrž CNG/benzin | 16,15 kg/22 l |
Teoreticky celkový dojezd | 627 km |
Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo/110 kW CNG | 520 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 4,7 kg/7,2 l |
Nádrž CNG/benzin | 25 kg/15 l |
Teoreticky celkový dojezd | 740 km |
Seat Mii 1.0 MPI/50 kW CNG 3dv. | 268 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 2,9 kg/4,4 l |
Nádrž CNG/benzin | 12 kg/10 l |
Teoreticky celkový dojezd | 641 km |
Seat Leon 1.4 TGI/81 kW | 484 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 3,5 kg/5,4 l |
Nádrž CNG/benzin | 15 kg/50 l |
Teoreticky celkový dojezd | 1354 km |
Škoda Citigo 1.0 MPI/50 kW G-Tec 3dv. | 270 200 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 2,9 kg/4,4 l |
Nádrž CNG/benzin | 11 kg/10 l |
Teoreticky celkový dojezd | 607 km |
Škoda Octavia 1.4 TSI/81 kW G-Tec | 448 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 3,4 kg/5,3 l |
Nádrž CNG/benzin | 15 kg/50 l |
Teoreticky celkový dojezd | 1385 km |
Volkswagen Golf 1.4 TGI/81 kW | 507 900 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 3,5 kg/5,3 l |
Nádrž CNG/benzin | 15 kg/50 l |
Teoreticky celkový dojezd | 1372 km |
Volkswagen Caddy 1.4 TGI/81 kW | 511 548 Kč |
Spotřeba CNG/benzin | 4,1 kg/6,3 l |
Nádrž CNG/benzin | 26 kg/13 l |
Teoreticky celkový dojezd | 840 km |
Jak platit?
Kromě malé hustoty plnicích stanic má jízda na CNG i další úskalí, které běžný motorista nepocítí. Omezujícím faktorem může být systém placení. Plničky najdete většinou v areálech plynařských společností nebo u malých distributorů. Jedná se o bezobslužné terminály, které fungují 24 hodin denně, ale často u nich nezaplatíte hotovostí. Někde nepochodíte ani s klasickou bankovní kartou, natož s CCS. Nutností je mít zákaznickou kartu CNG Card Centrum. Tu vydávají společnosti, které jsou v tomto systému zahrnuty: RWE, E.ON, Pražská plynárenská, Bonett Gas a Vítkovice Doprava. Majitel zákaznické karty si s její pomocí může otevřít přístup ke stanici. Po naplnění neplatí přímo u stanice, ale každý měsíc obdrží fakturu s výpisem všech tankování za uplynulé období. V případě neuhrazení faktury a nereagování na výzvy k zaplacení je karta automaticky zablokována. Jenže pozor! Existují tankovací stanice, kde zaplatíte penězi, platební kartou nebo CCS, ale zase neberou CNG Card.
dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru
Domácí pomocník
Že se plynový pohon rozšiřuje a doprovodné služby zlepšují, dokazuje nabídka soukromých plniček CNG. Máte-li vlastní pozemek a veřejná pumpa je
daleko, můžete si k domácí plynové přípojce nechat napojit plničku pro automobil. Obejde se bez tlakových zásobníků, vystačí si s levnějším kompresorem, jen je o něco pomalejší. Stále se vyplatí pouze profesionálům nebo malým firmám, ale pozor: zatímco před čtyřmi lety taková hračka
stála přes půl milionu a nádrže vozu plnila skoro celou noc, dnes ceny začínají na 160.000 Kč a natankováno je za tři hodiny.
dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru
Ekologické výhody
Zemní plyn v dopravě je jednoznačně ohleduplnější k životnímu prostředí, což vyplývá z jeho složení, především poměru atomů uhlíku a vodíku v molekule. Zemní plyn je tvořen z cca 98 % metanem CH4 s příznivým poměrem uhlík/ vodík = 1/4. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než s klasickým pohonem. A to nejen u dnes sledovaných položek – oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic –, ale také karcinogenních látek – polyaromatických uhlovodíků, aldehydů, aromátů včetně benzenu. Rovněž vliv na skleníkový efekt je u vozidel na CNG nižší. Proti benzinu zemní plyn nabízí potenciál 25 % snížení emisí CO2.