Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia na CNG vs. Dacia Logan na LPG: CNG, nebo LPG?

Martin Vaculík
Diskuze (42)
Zakončili jsme test fabie poháněné stlačeným zemním plynem CNG. Minule jsme zase podrobně prověřili Dacii Logan na LPG. Který plyn a které z levných kombi bychom si vybrali?

Porovnání plynných paliv

Zkapalněný propan-butan LPG vzniká v rafinerii vedle benzinu a nafty ve stále stejném množství. Jeho cena tak závisí především na poptávce. V zimě, kdy se s ním topí, dosahuje i více než poloviny ceny benzinu. V létě poptávka klesá a s ní i ceny – klidně jen na třetinu ceny benzinu. Aktuální průměr je 12,10 Kč za litr. Za 100 MJ obsažené energie (v jednom litru 25,3 MJ) tak zaplatíte 47,83 Kč (u benzinu 87,28 Kč).

Stlačený zemní plyn CNG je tvořen převážně metanem. U plnicích stanic se prodává obvykle v kilogramech, současná průměrná cena je 24,00 Kč. Za 100 MJ energie tak zaplatíte 48,00 Kč (v jednom kilogramu je 50 MJ). Tedy částku nepatrně vyšší než u LPG. Výhodu zemního plynu představuje mimo jiné ekologická a bezpečná distribuce potrubím, nevýhodu vyšší prostorová náročnost nádob, které musí odolávat daleko vyšším tlakům. Zatímco na 32 l LPG (810 MJ energie – s Dacií Logan jsme na to dokázali ujet až 482 km) potřebujete nádrž o objemu 40 l, na 11,5 kg plynu ve fabii (575 MJ energie – najeli jsme nejvíce 296 km) potřebujete tlakové nádoby o objemu celých 64 l.

  LPG CNG
PRO Zabere méně místa ve vozidle Protežovaná ekologická alternativa
  Hustší síť plnicích stanic Nejčistší uhlovodíkové palivo
  Široká síť servisů LPG Distribuce potrubím, stálá kvalita
  Nesnižuje výkon motoru Lze na něj i startovat (jednopalivová vozidla)
  Nižší hmotnost vestavby Nejvyšší oktanové číslo (pro přeplňované motory)
PROTI Nestálá kvalita plynu Těžké tlakové nádoby
  Riziko exploze při úniku Riziko roztržení prorezlých nádob při plnění
  Většinou individuální přestavby Většinou originální modely
  Sezonní výkyvy ceny Drahé opravy originálních modelů CNG

Porovnání plynových kombi

Škoda Fabia Combi 1.0 MPI CNG je mezi auty na stlačený zemní plyn spíše výjimkou – vznikla totiž přestavbou v dílnách firmy Havex Auto. K základní ceně litrového kombi (267.900 Kč) ve výbavě Active musíte připočítat 55.000 Kč – docházíme tím k částce 322.900 Kč. Nejlépe uděláte, když přidáte minimálně dalších 5000 Kč (tedy dáte 327.900 Kč) – to pak máte v balíčku Active plus i elektricky ovládaná přední okna (byť bez automatických dojezdů), zrcátka a hlavně klimatizaci.

Dacia Logan MCV 0.9 TCe LPG je jedním z mála originálních modelů LPG na našem trhu – mnohem častější jsou individuální přestavby. Se zařízením Landi Renzo chodí už z výroby, což třeba znamená, že i všechny „plynové“ komponenty objednáte normálně dle čísla VIN vozidla. A že každý servis vidí, co se na něm v daných kilometrech dle plánu vydaného výrobcem má dělat. Na to, že Dacia Logan je o dalších 235 mm delší než fabia a má o 43 l větší zavazadelník (celkem 573 l), je neuvěřitelně levná. Základní model s benzinovým motorem 1.2 16V/54 kW bez turba vyjde na 189.900 Kč. Za přeplňovaný tříválec 0.9 TCe/66 kW ve výbavě Arctica s klimatizací dáte 250.900 Kč. Dacia s turbem tak je stále levnější než fabia se základním litrem. Za originální verzi na LPG připlatíte 25.000 korun (celkem 275.900 Kč). Pokud vám stačí nižší výbava Open bez klimatizace, můžete mít plynovou dacii už za 260.900 Kč. Logan na klasické kapalné LPG v našem testu prokázal citelně lepší ekonomiku provozu než fabia přestavěná na populární CNG. I po započtení spotřeby benzinu totiž jezdil za 0,93 Kč/km (fabia 1,07 Kč/km), a to dokonce při zásadně vyšší dynamice, kterou jsme rozumně využívali. Poloviční jsou u dacie též přídavné „plynové“ servisní náklady. Předepsané revize a výměny filtrů LPG vás vyjdou jen na 0,07 Kč/km (u fabie 0,15 Kč/km).

  Škoda Fabia Combi Dacia Logan MCV
PRO Komfortnější odpružení Mnohem dynamičtější motor
  Lepší jízdní vlastnosti Ještě větší zavazadelník
  Dostatek odkládacích prostor Velmi nízká cena
  Vynikající sedačky Účinnost světlometů
  Přesné řazení Obrovská zatížitelnost (tuhá pera), velká světlost
  Elegantní design Nižší náklady na servis i paliva
PROTI Malý točivý moment motoru Slabé a špatně řešené topení
  Hlučnost převodovky na 2. RS Hlučnost převodovky na 1. až 3. RS
  Vysoká cena silnějších motorizací Mnoho praktických nedostatků interiéru
  Ovládání oken bez dojezdů Tvrdé odpružení, slabé tlumiče, vůz skáče
  Slabá pera, po úniku tlaku z tlumičů klesne na zem Žádné přihrádky v zavazadelníku (všechno létá)

Výrobce kilowatty nešidí

Po zklamání z minulého měření, kdy jsme fabii individuálně přestavěné na CNG naměřili místo benzinových 55 kW a 95 N.m jen 41,1 kW a 82,7 N.m, jsme se rozhodli prověřit ještě Citigo G-Tec. V něm totiž litrový motor na spalování CNG upravila samotná automobilka. Pomáhá si nejen specifickým softwarem (kromě předstihu i palivová mapa), ale i zvýšeným kompresním poměrem na 11,5:1 (benzinový agregát 1.0 MPI má 10,5:1). Citigo G-Tec nelze přepnout na benzin, však si jej také veze jen deset litrů pro případ, že dojde plyn. Výrobce u něj udává výkony 50 kW a 90 N.m. Měření na válcové zkušebně společnosti Dieselpower přineslo tentokráte uznalé pokyvování hlavami. Naměřili jsme 52,5 kW a 91,9 N.m. Vozem jsme týden jezdili a naměřili spotřebu 3,3 kg plynu na 100 km – tedy o 0,56 kg/100 km méně než u fabie. Na benzin běžel speciální motor jen prvních pár vteřin, náklady na palivo originálního modelu Citigo G-Tec tak nebudou o mnoho přesahovat 0,79 Kč/km.

dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru

Na zkoušce u rekordmana: Koupil by si škodovkář dacii?

Martin Haering je náš stálý čtenář. Psali jsme o něm v loňském čísle 7, kde jsme představili jeho Škodu Octavia s litinovou šestnáctistovkou 1.6 MPI/55 kW z roku 1997, kterou má přestavěnou na LPG a jezdí každý den z Kutné Hory do Prahy. Vůz kupoval vlastně zánovní a dnes má najeto již přes 536.000 km. Motor a všechny ostatní komponenty na voze jsou původní, samozřejmě i díky rozumnému užívání a vzorné péči. Panu Haeringovi je samozřejmě jasné, že octavia nebude sloužit navěky, a poohlíží se po nástupci. „Rád bych originální verzi LPG minulého modelu, tedy se stokoňovou šestnáctistovkou. Zatím však na trhu ojetin nemohu nalézt jediné auto, jehož stav by odpovídal mým představám,“ přibližuje Martin Haering obvyklé trampoty zájemce o ojetou octavii. Právě obliba škodovek mezi podvodníky (a velmi vysoké ceny nedostatkových dobrých kusů)

jsou častým důvodem, proč si člověk nakonec koupí novou dacii. Pan Haering tak uvítal naši nabídku na tisícikilometrový test. Upozornili jsme jej na tuhé odpružení a čekali, s jakými dojmy nám po týdnu vůz vrátí.

dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru

„Tvrdé odpružení mi nevadí. Jedničková oktávka s tím byla také na štíru, zejména když má po půl milionu kilometrů už unavená pera. V tomto žádná změna. Spíš mě štvalo víko kufru, které nemá pořádné madlo na zavření zevnitř. Či sedačky, z nichž jsem poprvé málem vypadl na zem, jak nemají žádné boční vedení. Naopak mě nadchla světla. Obyčejná s levnou dvouvláknovou žárovkou H4, přesto úžasně účinná. Že takhle může auto na dálková svítit, to jsem si po sedmnácti letech v jedničkové octavii nedokázal ani představit. Vůbec výhled z auta je skvělý, velkými zrcátky i přímo vzad při couvání. Naopak šílené je u dacie topení. Po týdnu mám úplně vysušené oči, jak stále pouští horký vzduch vzhůru a dolů na nohy nejde nic.

Famózní jsou pro mě dlouhé převody. Auto, s nímž se při 3000 otáčkách už blížíte stotřicítce, je pro mě řidičskou nirvánou. Vůbec motor představuje silnou stránku, jeho zátah je vzhledem k objemu obdivuhodný a určitě zcela dostatečný. Spíš mi vadí naladění plynu. Se zapnutým programem Eco jej sešlápnete klidně o půlku, a nic se nestane. Naopak bez eko-programu se motor chová zbytečně splašeně. Dle vašich článků jsem se bál, že mě bude štvát stop-start, ale pracoval bezvadně. Pokud nezničí motor, klidně bych si zvykl. Spotřeba se mi v testu pohybovala mezi 6,78 a 7,47 litru LPG

na 100 km. S letitou octavií jezdím za osm. Vzhledem k rozdílnosti technologií obou strojů bych čekal rozdíl i větší, ale zklamaný nejsem. Klidně bych nechal ego doma a dacii si koupil. Počkám však, až bude mít větší počet motorů 0.9 TCe najeto přes 200.000 km, a budu bedlivě sledovat zkušenosti majitelů – s mými nájezdy a dobou vlastnictví aut mě příplatková pětiletá záruka nespasí a nemohu koupit zajíce v pytli.“

CNG podrobně: Radosti i starosti

Majitel vozidla na zemní plyn sice jezdí za málo peněz, ale jeho život zase není tak příjemný a jednoduchý, jak se zdá.

Provoz vozidel na zemní plyn přináší dvě hlavní přednosti: nižší náklady na ujetý kilometr a méně škodlivin ve výfukových spalinách. První se líbí všem motoristům, podnikatelům a majitelům firem, druhá zase úředníkům a samotným automobilkám. Jenže jenom řidič se musí potýkat i s různými nástrahami, které s problematikou CNG přímo souvisejí. Jednou z nich je i malý počet plnicích stanic. Jejich síť se sice pozvolna rozšiřuje, ale stejně je dobré si před jízdou vždy sehnat informace, kde lze tlakové nádrže doplnit – na internetu najdete podrobný přehled i s mapkou u všech distributorů zemního plynu nebo na stránkách zabývajících se problematikou CNG. V současnosti je na území České republiky 114 veřejně přístupných plnicích stanic. Šestnáct ve Středočeském kraji, třináct například v Praze a nejméně na Karlovarsku – pouze dvě.

Statistika CNG v ČR 2004 až 2015
Rok Veřejné stanice Auta celkem Osobní vozy Busy Prodej CNG miliony m3 Narůst prodeje CNG v %
2004 9 250 150 100 2,773
2005 9 450 280 165 3,010 8,5
2006 11 580 400 180 3,584 19,1
2007 17 900 680 195 5,790 61,6
2008 17 1200 950 215 6,758 16,7
2009 23 1800 1465 270 8,082 19,6
2010 32 2500 2112 300 10,058 24,4
2011 34 3250 2807 336 12,089 20,2
2012 45 4300 3818 362 15,242 26,0
2013 50 6300 5747 404 21,952 44,0
2014 75 8055 7205 518 29,912 36,3
2015 108 12 000 10 750 820 43,589 45,7

Zapovězené garáže

Parkování s automobily na CNG je velký problém, protože nesmějí do většiny parkovacích domů a podzemních garáží. Rozhodla o tom vyhláška 341/2002 Sb., § 19, podle níž je zakázáno vjíždět do uzavřených skladovacích, garážních a obdobných prostorů, u nichž není výslovně povolen vjezd vozidel poháněných LPG nebo CNG. Vyhláška 23/2008 Sb. sice upravuje, jak má být podzemní garáž vybavena, aby tam mohly vozy na CNG parkovat, ale předchozí ustanovení výslovně neruší. Striktní zákaz zrušila až novela zákona 341/2014 Sb. Takže nyní platí, že pokud podzemní garáž

splní požadavky, není důvod, aby v ní nemohly vozy na CNG parkovat. A zde je největší problém, protože detektory i účinnější větrání výrazně prodražují garáže. A investovat navíc se nikomu nechce. Úplně absurdní nám připadá zákaz vjezdu do patrových parkovacích domů, které nejsou uzavřeny. Ve většině zemí Evropy (Finsko, Itálie, Německo, Nizozemsko, Portugalsko, Rakousko, Slovensko, Švédsko, Velká Británie) můžete s vozy na CNG do podzemních parkovišť zajet.

dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru

Slušná nabídka

Každá automobilka se zabývá nějakým alternativním zdrojem paliva, které by snížilo nejen provozní náklady vozidel, ale také emise. Proto jsou auta na stlačený zemní plyn zajímavá i pro samotné výrobce – mohou si snížit průměr vypouštěných CO2, což se hodí. Nejaktivnější je v tomto směru Fiat, který na českém trhu nabízí hned pět modelů na zemní plyn. Za zvýšeným zájmem o CNG ale stojí koncern Volkswagen a jeho modulární platforma MQB, umožňující jednoduché zabudování plynového pohonu u zážehových agregátů. Vždyť za loňský rok Škodovka na tuzemském trhu zaregistrovala 1909 aut na zemní plyn, Volkswagen 472, Audi 122 a Seat 98.

Audi A3 Sportback 1.4 TFSI/81 kW g-tron 673 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 3,3 kg/5,2 l
Nádrž CNG/benzin 15 kg/50 l
Teoreticky celkový dojezd 1416 km
Fiat 500L 0.9 TwinAir Turbo/59 kW CNG 401 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 3,9 kg/5,9 l
Nádrž CNG/benzin 14 kg/50 l
Teoreticky celkový dojezd 1206 km
Fiat Doblo Panorama 1.4 T-Jet/99 kW CNG 514 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 4,9 kg/7,4 l
Nádrž CNG/benzin 16,2 kg/22 l
Teoreticky celkový dojezd 628 km
Fiat Panda 0.9 TwinAir Turbo/59 kW CNG 332 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 3,1 kg/4,5 l
Nádrž CNG/benzin 12 kg/35 l
Teoreticky celkový dojezd 1165 km
Fiat Punto 1.4 8V/51 kW CNG 338 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 4,2 kg/6,3 l
Nádrž CNG/benzin 13 kg/45 l
Teoreticky celkový dojezd 1024 km
Fiat Qubo 1.4 8V/51 kW CNG 338 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 4,3 kg/6,8 l
Nádrž CNG/benzin 13,2 kg/45 l
Teoreticky celkový dojezd 969 km
Mercedes-Benz B 200 c/115 kW 715 100 Kč
Spotřeba CNG/benzin 4,3 kg/5,7 l
Nádrž CNG/benzin 23 kg/17 l
Teoreticky celkový dojezd 833 km
>Opel Combo Tour 1.4 Turbo/88 kW CNG 525 140 Kč
Spotřeba CNG/benzin 4,9 kg/7,4 l
Nádrž CNG/benzin 16,15 kg/22 l
Teoreticky celkový dojezd 627 km
Opel Zafira Tourer 1.6 Turbo/110 kW CNG 520 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 4,7 kg/7,2 l
Nádrž CNG/benzin 25 kg/15 l
Teoreticky celkový dojezd 740 km
Seat Mii 1.0 MPI/50 kW CNG 3dv. 268 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 2,9 kg/4,4 l
Nádrž CNG/benzin 12 kg/10 l
Teoreticky celkový dojezd 641 km
Seat Leon 1.4 TGI/81 kW 484 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 3,5 kg/5,4 l
Nádrž CNG/benzin 15 kg/50 l
Teoreticky celkový dojezd 1354 km
Škoda Citigo 1.0 MPI/50 kW G-Tec 3dv. 270 200 Kč
Spotřeba CNG/benzin 2,9 kg/4,4 l
Nádrž CNG/benzin 11 kg/10 l
Teoreticky celkový dojezd 607 km
Škoda Octavia 1.4 TSI/81 kW G-Tec 448 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 3,4 kg/5,3 l
Nádrž CNG/benzin 15 kg/50 l
Teoreticky celkový dojezd 1385 km
Volkswagen Golf 1.4 TGI/81 kW 507 900 Kč
Spotřeba CNG/benzin 3,5 kg/5,3 l
Nádrž CNG/benzin 15 kg/50 l
Teoreticky celkový dojezd 1372 km
Volkswagen Caddy 1.4 TGI/81 kW 511 548 Kč
Spotřeba CNG/benzin 4,1 kg/6,3 l
Nádrž CNG/benzin 26 kg/13 l
Teoreticky celkový dojezd 840 km

Jak platit?

Kromě malé hustoty plnicích stanic má jízda na CNG i další úskalí, které běžný motorista nepocítí. Omezujícím faktorem může být systém placení. Plničky najdete většinou v areálech plynařských společností nebo u malých distributorů. Jedná se o bezobslužné terminály, které fungují 24 hodin denně, ale často u nich nezaplatíte hotovostí. Někde nepochodíte ani s klasickou bankovní kartou, natož s CCS. Nutností je mít zákaznickou kartu CNG Card Centrum. Tu vydávají společnosti, které jsou v tomto systému zahrnuty: RWE, E.ON, Pražská plynárenská, Bonett Gas a Vítkovice Doprava. Majitel zákaznické karty si s její pomocí může otevřít přístup ke stanici. Po naplnění neplatí přímo u stanice, ale každý měsíc obdrží fakturu s výpisem všech tankování za uplynulé období. V případě neuhrazení faktury a nereagování na výzvy k zaplacení je karta automaticky zablokována. Jenže pozor! Existují tankovací stanice, kde zaplatíte penězi, platební kartou nebo CCS, ale zase neberou CNG Card.

dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru

Domácí pomocník

Že se plynový pohon rozšiřuje a doprovodné služby zlepšují, dokazuje nabídka soukromých plniček CNG. Máte-li vlastní pozemek a veřejná pumpa je

daleko, můžete si k domácí plynové přípojce nechat napojit plničku pro automobil. Obejde se bez tlakových zásobníků, vystačí si s levnějším kompresorem, jen je o něco pomalejší. Stále se vyplatí pouze profesionálům nebo malým firmám, ale pozor: zatímco před čtyřmi lety taková hračka

stála přes půl milionu a nádrže vozu plnila skoro celou noc, dnes ceny začínají na 160.000 Kč a natankováno je za tři hodiny.

dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru dacia skoda fabia cng lpg svetmotoru

Ekologické výhody

Zemní plyn v dopravě je jednoznačně ohleduplnější k životnímu prostředí, což vyplývá z jeho složení, především poměru atomů uhlíku a vodíku v molekule. Zemní plyn je tvořen z cca 98 % metanem CH4 s příznivým poměrem uhlík/ vodík = 1/4. Vozidla na zemní plyn produkují výrazně méně škodlivin než s klasickým pohonem. A to nejen u dnes sledovaných položek – oxidů dusíku, oxidu uhelnatého, uhličitého, pevných částic –, ale také karcinogenních látek – polyaromatických uhlovodíků, aldehydů, aromátů včetně benzenu. Rovněž vliv na skleníkový efekt je u vozidel na CNG nižší. Proti benzinu zemní plyn nabízí potenciál 25 % snížení emisí CO2.

Martin Vaculík
Diskuze (42)
25. 5. 2016 14:13
Nova Dacia
Tak my kuovali novou Dacii Logana MCV 0.9Tce v lednu a musim konstatovat,ze jsme Dacii uz nekupovali jen proto,ze je levna,ale i proto,ze je proste i hezka.Je pravda,ze ji mame trochu vybavenou(verze celebration-metal,alu kola,multimedia,tempomat atd..)ale i verze Artica je bezva.Nova Fabia se mi libi taky hodne a silne jsem nad ni uvazoval,ale cena byla jeste vyssi a vzhledem k tomu,ze mam dve male deti tak je kazdy litr prostoru znat.Minula verze MCV,kterou nam ukradli byla ale jeste poznani vetsi,komfort vsak ne.Jinak odhlucneni parada,je to prvni Dacie,ve ktere neslysim motor ani na dalnici :-) Myslm,ze se Dacia hodne snazi a pokud si zachova vyborny pomer cena/uzitna hodnota tak ma jistou budoucnost.Pro Renault zlaty vejce...:-)
23. 5. 2016 16:38
Re: Kúrenie.
... a nezabudni na ... "pri mori". ;-)
23. 5. 2016 10:15
Re: Vono toho je málo

"Strupy na dráze" >:-[]

Zabils :yes:
23. 5. 2016 09:54
Re: Nosnost
Takých jak ty aj 6...
23. 5. 2016 08:45
Re: Česko-Slovensky komplex, šoferovať Daciu otupuje ego ...
CrankyDude Tebe bych tipoval na auto z druhé ruky (rozuměj pátý majitel) co má najeto 150.000km (rozuměj 428.000km, dvakrát stočeno)
pěkně Tě napálili.