Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia R5: Dvojice modelů řádí v mladoboleslavské továrně

Aleš Dragoun Aleš Dragoun 8. 11. 2018
12
1
Zobrazit náhledy (12)
Škoda Fabia R5 Škoda Fabia R5 Škoda Fabia R5 Škoda Fabia R5 Škoda Fabia R5 Škoda Fabia R5 Škoda Fabia R5
Škodovka jede na plné obrátky ve výrobě i v motoristickém sportu. Spojit obě věci dohromady v jednom kratičkém videu není vůbec špatný nápad...

Už na začátku října vyrobila Škodovka letošní miliontý vůz. Jen z továrny v Mladé Boleslavi vyjíždí každou minutu nový. Automobilka připravila docela zajímavé propagační video, marketing je třeba podporovat, i když momentálně nestačí uspokojovat poptávku... Hlavními hrdiny jsou dvě soutěžní Fabie R5. Je to také tak trochu oslava letošního titulu Jana Kopeckého v „nižší lize“ světových automobilových soutěží.

Nejde o jen tak obyčejné R5, ale o dálkově ovládané modely v měřítku 1:10. V sestříhaném filmu projíždějí mladoboleslavskou lisovnu, svařovnu, lakovnu, motorárnu i montážní halu, společnost jim dělají třeba zmenšeniny kamionů. Efektně působí záběry z kokpitu skutečného vozu, u jednoho z nich také video končí. Jejich tvůrci jsou Jan Viktora a Jakub Charvát, kteří se proto oblékli do kombinéz i přileb. Jedná se o závodníky, kteří u nás soutěží s rallye modely na nejvyšší úrovni, tedy v republikovém mistrovství.

Srdcem maximálně dvacet centimetrů širokých soutěžních Fabií R5 je elektromotor napájený lithium-polymerovým akumulátorem, ten vystačí na maximálně 40 minut jízdy terénem, pak se musí znovu nabít. Jeho životnost je ovšem až pětiletá na rozdíl od karoserie, která se musí po sezóně vyměnit. Desetinová Fabia R5 upaluje zhruba 40 km/h, silnější agregát ji katapultuje až ke stovce, ale ten není potřeba. Stejně jako ve velkých rallye, i tady se mění pneumatiky: na suchý a mokrý asfalt, šotolinu, bláto a sníh. Jsou sériové ze speciálních obchodů, nelze je dále upravovat. Motor i akumulátor se dají ve vozech posouvat pro změnu těžiště, tlumiče pak nastavit, některé komponenty se tisknou trojrozměrně.

Antukové, šotolinové, štěrkové i asfaltové tratě pro domácí mistrovství mají i přes kilometr, jde o „erzety“ v malém, startuje se tedy na jiném místě, než je cíl a v minutových intervalech. Účastní se až 15 týmů a závodníci se naběhají, na jednu „rychlostku“ až 8 minut. Oba mladí muži preferují kategorii čtyřkolek, ale existují i třídy se zadním a předním pohonem.

Marketing Škodovky nepostrádá vtip a humor. Byť jen letmý pohled za kulisy hlavního závodu je určitě zajímavý. Všechny továrny, kde vozy vznikají, ale jedou na plné obrátky, poptávka je silná. Generální ředitel Bernhard Maier na začátku letošního roku sdělil: „Není v pořádku, aby dodací lhůty pro některé části světa byly delší než 10 měsíců.“ Okřídlený šíp chce navýšit výrobu až na 2 miliony aut ročně a současné kapacity nestačí už nyní, jsou vytížené na 119 % (ne, to není překlep)! O nové továrně se mluví od března letošního roku. Podle německého deníku Handelsblatt by měla stát v Bulharsku, případně Turecku. Navíc přijde nový malý crossover se stylistickými prvky studie Vision X.

Související články

Témata

Diskuse: Přidat názor

Paráda :-)
Scarab
| 8. 11. 2018
Super nápad i provedení :-) :yes: :yes: :yes:

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku