Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Fabia slaví dva roky

Michal Fokt
Diskuze (3)
Mladoboleslavský zástupce v nižší třídě se vyrábí již dva roky.

Mladoboleslavský zástupce v nižší třídě se vyrábí již dva roky.

Ač se to nezdá, Škoda Fabia slaví letos v prosinci již dva roky prodeje. Již za takto krátkou dobu se stala jedním z nejúspěšnějších a nejprodávanějších vozů mladoboleslavské historie. Do dnešních dnů si ji totiž pořídilo již více než 400 000 zákazníků, a to ještě není tato Škodovka ani v polovině svého životního cyklu.

Již krátce po zahájení prodeje a dále v jeho průběhu získala celou řadu prestižních ocenění. Vše začalo titulem Zlatý volant německého magazínu Bild Am Sonntag, fabia skončila čtvrtá v celoevropské soutěži Auto Roku (COTY), zatímco v národních anketách stejného jména zvítězila v Litvě, Chorvatsku, Dánsku, Polsku a na Slovensku. Ve Velké Británii ji vyhlásily Vozem roku časopisy What Car? a Auto Express, v obdobné anketě zvítězila též u magazínů Auto Tip a Auto Bild Austria, přičemž ve finále klání Auto 1, pořádané skupinou časopisů Auto Europe, skončila třetí. Její kvality z hlediska bezpečnosti byly oceněny v bariérových testech EuroNCAP čtyřmi hvězdičkami. V září loňského roku byla na autosalonu v Paříži představena Fabia Combi a o půl roku později i karosářská verze sedan.

Ale Fabia nesbírala jen slova chvály. Mnoho výtek směřovalo k příliš fádnímu ztvárnění interiéru, opticky značné výšce přídě, dané vysokým nárazníkem a světlomety se zakřivenou spodní hranou. Nejvíce kritiky si ale mladoboleslavský vůz vysloužil za značnou pohotovostní hmotnost, zkombinovanou se sérií většinou nepříliš výkonných čtrnáctistovek s nevelkým točivým momentem.

A co Fabii čeká v budoucnu? Dá se očekávat její pětileté „funkční období“, takže bude sjíždět z výrobních linek ještě nejméně tři roky. Na podzim příštího roku, nebo na jaře 2003 se nejspíš představí její decentní facelift a možná se dočkáme i rozšíření, či změny palety pohonných jednotek. Velkou neznámou je příchod sportovní verze Fabia RS, jejíž existenci v budoucnu nevyloučily oficiální zdroje Škody Auto. Podle našeho názoru však „er-eso“ na bázi fabie nebude. Důvodem je současné rozdělení koncernu na dvě části, klasickou a sportovní. V ní Škoda tvoří základní článek té prvně jmenované a nejspíš bude mít plno práce s tím, aby si vůbec obhájila výrobu alespoň jednoho sportovně orientovaného modelu, který je odkazem účinkování v motorsportu – Octavie RS.

Michal Fokt
Diskuze (3)