Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda investuje desítky miliard korun do výroby, Fabia Green Line potvrzena!

Dan Vořechovský
Diskuze (67)
Škoda Auto se bude muset v následujících letech podle svého personálního ředitele Martina Jahna vyrovnat s rostoucí poptávkou a musí proto investovat do rozšíření výrobních kapacit. Jahn rovněž prozradil strategii automobilky v oblasti snižování emisí.

Personální ředitel Škody Auto Martin Jahn se v rozhovoru pro týdeník Ekonom rozpovídal o budoucnosti mladoboleslavské automobilky. Podle Jahna současné kapacity automobilky nestačí pokrývat poptávku, která podle něj v příštích letech poroste o 10 % ročně. Letos např. Škoda namísto plánových 580 tisíc vozů vyrobí 616 tisíc vozů (bez výroby v Číně), aby uspokojila rostoucí poptávku. V roce 2008 pak počítá s výrobou 650 tisíc automobilů. Škoda tak v tuto chvíli investuje zejména do automatizace výroby v mladoboleslavské továrně, do rozšíření výroby motorů a do rekonstrukce vrchlabského závodu. Pětiletý investiční plán automobilky počítá s proinvestováním 60 miliard korun. Od roku 1996 automobilka proinvestovala celkem 124 miliard korun.

Na otázku týdeníku Ekonom na produktivitu automobilky Martin Jahn odpověděl, že „rozdíl mezi počtem hodin potřebných na výrobu u nás a v automatizovaných provozech může být i 100 %.“ Jahn dále potvrdil, že v motorárně v Mladé Boleslavi se bude od roku 2009 vyrábět nový čtyřválcový benzinový motor, který se bude montovat do modelu Octavia, ale i do dalších koncernových vozů. Právě kvůli tomu investuje automobilka do rozšíření motorárny, přičemž dojde i k navýšení počtu zaměstnanců o zhruba 500 pracovníků.

K rekonstrukci závodu ve Vrchlabí Jahn uvedl, že se pracuje s dvěma variantami. Ve Vrchlabí bude buď pouze montážní závod nebo montážní závod doplněný o lakovnu. Stavba nového závodu v České republice, který by výrazněji zvýšil výrobní kapacity, podle Jahna nepřichází v úvahu. Rekonstrukce vrchlabského závodu by měla skončit v roce 2009 a pracovat by v něm mohlo až 3 500 zaměstnanců. O tom, jaké vozy se v tomto závodu budou montovat, nebylo rozhodnuto. V třetím závodě Škody v Kvasinách, jehož rekonstrukce byla ukončena v loňském roce, se nyní vyrábí modely Superb a Roomster a podle Jahna se počítá s tím, že se zde bude vyrábět i nový Superb, který by se měl na trhu objevit v příštím roce.

Snižování emisí bude podle Jahnových informací probíhat pomocí nových motorů s řízeným vstřikováním paliva přímo do spalovacího prostoru. Podle Jahna je to optimální způsob snižování emisí, protože se využívají široce dostupná paliva a nedochází k nárůstu cen vozidel. V otázce biopaliv nebo plynu je Jahn skeptický a nedomnívá se, že budou tato paliva v blízké budoucnosti masovou záležitostí. Na vývoj hybridních pohonů je pak podle jeho slov Škoda příliš malá a tento vývoj proto probíhá v rámci celého koncernu. Již příští rok by se však na trhu měly objevit modely Octavia, Roomster a Superb s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Jahn rovněž prozradil, že Škoda chystá modelové verze s názvem Green Line, jejichž ekologičnost (nižší emise CO2) bude spočívat v nižší hmotnosti, upravené aerodynamice a úspornějších motorech. Jahn také potvrdil, že se letos začnou do Švédska vyvážet vozy spalující palivo s 85% podílem bioetanolu (FlexiFuel).

Dan Vořechovský
Diskuze (67)
12. 6. 2007 11:02
Re: hm..
Maluch urcite BOL rodinnym autom. V Polsku. U nas tuto rolu casto plnia uta velkosti Fabie. Ja mam Formana, ktory uz dosluhuje, ale svoju ulohu si plni stale dobre. Posadim do neho zenu, mojich dvoch synov v sedackach a nalozim co len chcem do super velkeho kufra. To auto uz potrebuje vymenit, vo vyhlade bol novy Accent v turbodiesli (110k), v plnej vybave. Super kupa, nevyhoda, ze je to sedan, teda variabilita je slabsia. Druhou alternativou bol Fusion s benzinovou jednastvorkou, plna vybava za podobnu cenu (obe auta cca 420.000,-Sk). Ovsem to uz asi padlo a kedze cena je fixna, budem musiet najs nieco vacsie, naozaj rodinne, pretoze cakame tretiu ratolest a do ziadneho auta tejto velkosti 3 detske sedacky nevlezu...pruser...
12. 6. 2007 10:56
Re: hm..
S tym rozdielom, ze v zkladnej verzii Fabie nie je absolutne ale absolutne nic. Len 2 airbagy a ABS. Chyba dokonca priprava na radio. Uz iba Dacia to ma slabsie, ale zase za podstatne nizsiu cenu. Startovat s holoautom za takmer 315.000,-Sk znacku skor degraduje...
12. 6. 2007 07:05
Re: hm..
Skoda Fabia JE rodinne auto. Na takmer vsetkych jej tradicnych trhoch. Druhym autom v rodine alebo autom pre mladez je v Nemecku, Anglicku a inych ekonomicky silnejsich krajinach. Zvacsovanie vsetkych aut, nie iba malychje vseobecnym trendom, ja som sa skor divil, ze vzhladom na to, ze Fabia je velmi casto kupovana prave ako rodinne auto, sa tomu zvacsovaniu rozmerov Skoda tak brani....Vies co by takym 10 cm na sirku s tym autom spravilo? Bezkonkurencny interier, dalsich 30 litrov kufri, vyrazne lepsi vzhlad, lepsie jazdne vlastnosti vzhladom na sirsi rozchod. Mozno o nieco vycsiu vahu, ale nejakych tych 50 kg by nebolo az tak podstatnych. A som si isty, ze aj Kia by si ten cee´d v tom pripade mohla niekam strcit, o priamej konkurencii Clio/P207/GP ani nehovorim...
12. 6. 2007 07:02
Re: hm..
To mozno, nevravim, ze to nemusi byt pravda. Je to vpohode, ked sa na to pozeras z pohladu vyrobcu. Ja to beriem z pohladu zakaznika a to uz je o niecom inom...
12. 6. 2007 07:00
Re: hm..
Konkretizuj, co konkurenti dostavaju az dnes a Fabia to mala v roku 99....A preco dnes nema Fabia (ked je taka dobra)to, co budu mat konkurenti az o par rokov, ale ma stale to iste, comala pred 8 rokmi? A s tou cenou mas pravdu, ze ju udava trh, skodovka ale stale zije z predsudkov, ze je "domaca", "najlacnejsia" a "ma najlepsi servis". Ale aj tato era pomaly konci. A nehnevaj sa, ked si vypocitam cenu slusne vybavenej Fabky a napriklad P207 v priblizne rovnakej vybave, a Skoda vyjde o 40 tisic viac, tak to neviem nazvat inak, iba ze je DRAHA. Ze cenu auta urcuje trh neznamena, ze je to auto lacne, skodoprdelnice..... ;-) >:D
A nakoniec, pokial som si vsimol, tak cesky a slovensky trh existuje v Cechach a na Slovensku a zakaznikmi su Cesi a Slovaci - tak preco maju u nas Skodovky stat tolko co vo vyspelejsich ekonomikach....