Škoda investuje desítky miliard korun do výroby, Fabia Green Line potvrzena!
Personální ředitel Škody Auto Martin Jahn se v rozhovoru pro týdeník Ekonom rozpovídal o budoucnosti mladoboleslavské automobilky. Podle Jahna současné kapacity automobilky nestačí pokrývat poptávku, která podle něj v příštích letech poroste o 10 % ročně. Letos např. Škoda namísto plánových 580 tisíc vozů vyrobí 616 tisíc vozů (bez výroby v Číně), aby uspokojila rostoucí poptávku. V roce 2008 pak počítá s výrobou 650 tisíc automobilů. Škoda tak v tuto chvíli investuje zejména do automatizace výroby v mladoboleslavské továrně, do rozšíření výroby motorů a do rekonstrukce vrchlabského závodu. Pětiletý investiční plán automobilky počítá s proinvestováním 60 miliard korun. Od roku 1996 automobilka proinvestovala celkem 124 miliard korun.
Na otázku týdeníku Ekonom na produktivitu automobilky Martin Jahn odpověděl, že „rozdíl mezi počtem hodin potřebných na výrobu u nás a v automatizovaných provozech může být i 100 %.“ Jahn dále potvrdil, že v motorárně v Mladé Boleslavi se bude od roku 2009 vyrábět nový čtyřválcový benzinový motor, který se bude montovat do modelu Octavia, ale i do dalších koncernových vozů. Právě kvůli tomu investuje automobilka do rozšíření motorárny, přičemž dojde i k navýšení počtu zaměstnanců o zhruba 500 pracovníků.
K rekonstrukci závodu ve Vrchlabí Jahn uvedl, že se pracuje s dvěma variantami. Ve Vrchlabí bude buď pouze montážní závod nebo montážní závod doplněný o lakovnu. Stavba nového závodu v České republice, který by výrazněji zvýšil výrobní kapacity, podle Jahna nepřichází v úvahu. Rekonstrukce vrchlabského závodu by měla skončit v roce 2009 a pracovat by v něm mohlo až 3 500 zaměstnanců. O tom, jaké vozy se v tomto závodu budou montovat, nebylo rozhodnuto. V třetím závodě Škody v Kvasinách, jehož rekonstrukce byla ukončena v loňském roce, se nyní vyrábí modely Superb a Roomster a podle Jahna se počítá s tím, že se zde bude vyrábět i nový Superb, který by se měl na trhu objevit v příštím roce.
Snižování emisí bude podle Jahnových informací probíhat pomocí nových motorů s řízeným vstřikováním paliva přímo do spalovacího prostoru. Podle Jahna je to optimální způsob snižování emisí, protože se využívají široce dostupná paliva a nedochází k nárůstu cen vozidel. V otázce biopaliv nebo plynu je Jahn skeptický a nedomnívá se, že budou tato paliva v blízké budoucnosti masovou záležitostí. Na vývoj hybridních pohonů je pak podle jeho slov Škoda příliš malá a tento vývoj proto probíhá v rámci celého koncernu. Již příští rok by se však na trhu měly objevit modely Octavia, Roomster a Superb s pohonem na stlačený zemní plyn (CNG). Jahn rovněž prozradil, že Škoda chystá modelové verze s názvem Green Line, jejichž ekologičnost (nižší emise CO2) bude spočívat v nižší hmotnosti, upravené aerodynamice a úspornějších motorech. Jahn také potvrdil, že se letos začnou do Švédska vyvážet vozy spalující palivo s 85% podílem bioetanolu (FlexiFuel).