Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Karoq oficiálně: Nástupce Yetiho se představuje ve Stockholmu

Aleš Dragoun
Diskuze (102)
Očekávaný následník Yetiho je tu. Vypadá svébytně a mohutně, i když neměří ani 4,4 m. Nabídne pět verzí motorů a pohonu všech kol se nevzdává.

Menší SUV od Škodovky se vzdalo jména sněžného muže a přichází s módním „q“ na konci. Kolem názvu už bylo hodně diskusí... Špionážní snímky i videa Karoqu naznačovaly, že nepůjde pouze o Seat Ateca s jinými konci a skutečnost taková opravdu je. Příď dvěma dvojicemi světel volně navazuje na větší Kodiaq, spodní jsou mlhová. Zajímavě působí efektně zakončená spodní hrana bočních oken před D-sloupkem. „Skleník“, jaký měl Yeti, se ale nekoná. Karoq vypadá robustně a mohutně, má krátké převisy, spoustu prolisů a hran a ostře ukončenou záď. Je 4382 mm dlouhý, 1841 mm široký a 1605 mm vysoký.

Motory a převodovky

Novinku pohání celkem čtyři přímovstřikové motory. Pokud počítáme i výkonové verze, je jich pět: dva zážehové TSI a tři TDI, žádný atmosférický agregát už portfolio nezahrnuje. Taková je doba, stejně jako přítomnost start-stopu bez výjimky. Tříválec 1.0 TSI má výkon 85 kW (115 k) a točivý moment 200 N.m. Silnější čtyřválec 1.5 TSI (110 kW/150 k, 250 N.m) disponuje vypínáním poloviny válců, což šetří palivo. Naftový 1.6 TDI (85 kW/115 k, 250 N.m) doplňují dva dvoulitry. Slabší dává 110 kW (150 k) a 340 N.m. Nejostřejší 2.0 TDI (140 kW/190 k, 400 N.m) má výhradně pohon všech kol a sedmistupňovou dvouspojku.

Škoda Karoq – technické údaje zážehových verzí
Motor 1.0 TSI 1.5 TSI
Převodovka/pohon 6M/přední 6M/přední
Zdvihový objem [cm3] 999 1498
Válce/ventily 3/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 85/- 110/-
Točivý moment [N.m/min-1] 200/- 250/-
Maximální rychlost [km/h] 187 204
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,6 8,4
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 5,2 5,1

K ostatním jednotkám se dodává v základu šestistupňová manuální převodovka, sedmirychlostní DSG pak coby alternativa. Škoda je zatím skoupá na přesnější údaje, nicméně ty dostupné (a zatím předběžné) uvádíme v obvyklé tabulce. V případě 1.5 TSI vyřazuje řídicí jednotka systému Active Cylinder Management Technology (ACT) druhý a třetí válec, dokáže uspořit až půl litru benzinu a funguje do u nás legálních dálničních rychlostních limitů. Parkovací brzda je výhradně elektromechanická.

Škoda Karoq – technické údaje vznětových verzí
Motor 1.6 TDI 2.0 TDI 2.0 TDI
Převodovka/pohon 6M/přední 6M/přední (4x4) 7DS/4x4
Zdvihový objem [cm3] 1598 1968 1968
Válce/ventily 4/4 4/4 4/4
Největší výkon [kW/min-1] 85/- 110/- 140/-
Točivý moment [N.m/min-1] 250/- 340/1700-3000 400/1700-3250
Maximální rychlost [km/h] 188 207 (196) 211
Zrychlení 0-100 km/h [s] 10,7 8,9 (8,7) 7,8
Kombinovaná spotřeba [l/100 km] 4,5 4,4 (5,0) 5,3

Šasi

Podvozek má rozvor 2638 mm, ale pozor, jen u verzí s předním pohonem. Čtyřkolky disponují vzdáleností o 8 mm kratší. Přední náprava McPherson se spodními trojúhelníkovými rameny je umístěna v ocelovém pomocném rámu. Výrobce se zmiňuje o čtyřprvkové zadní s podélnými rameny a trojicí příčných ve variantách s pohonem všech kol. Ten tradičně obstarává elektronicky řízená mezinápravová lamelová spojka s patřičnými snímači. O povinném ABS a protiprokluzu ASR se nemá cenu příliš dlouze rozšiřovat, Karoq má i elektronickou uzávěrku diferenciálu EDS, která přibrzdí protáčející se kolo, dále pak pomocníky při šplhání do kopců a naopak sešupu z nich.

Od výbavového stupně Ambition se nabízí volba jízdního profilu v pěti režimech: Normal, Sport, Eco, Individual a Snow (jen pro 4×4). Mód Offroad, který zlepšuje trakci, mají také pouze čtyřkolky, nicméně v lehčím terénu se určitě neztratí. Současně dodávané adaptivní tlumiče DCC (u 1.5 TSI a 2.0 TDI Ambition 4x4) nabízejí trojici nastavení šasi (Dynamic, Normal a Sport). Kompaktní SUV používá litá kola o průměru 16 a 17 palců, za příplatek jsou další 17-19palcová. Rozchod činí 1576, respektive 1541 mm (u 4x4). Mimo zpevněné cesty pomohou i klasický paket pro špatné cesty a plastové lemy blatníků.

Video se připravuje ...

Asistenty

Asistenční systémy zastupují adaptivní tempomat s automatickým brzděním, udržováním rychlosti a odstupu od vozidel, rozpoznávání čelních kolizí i s chodci, parkovací asistent včetně vyjíždění z místa, hlídače mrtvého úhlu, únavy řidiče, udržování v pruhu, čtení dopravních značek a další...

Přední světlomety mohou být od výbavy Ambition full-LED, diodové prvky mají standardně koncové reflektory, které září svým typickým tvarem písmene C. Moderní světelnou technikou disponují i mlhovky, tady je ale opět nutné investovat navíc. Škoda hodlá nabízet i samočinné přepínání hlavních reflektorů.

Uvnitř

Výrobce slibuje v interiéru spoustu místa. Zadní sedadla ovšem do roviny nesklopíte. S příplatkovým systémem VarioFlex lze všechna tři alespoň samostatně posouvat, popřípadě zcela vyjmout. Jde sklopit také opěradlo spolujezdce vpředu, takže uvnitř převezete dlouhé předměty. Zavazadelník má v pětimístném základní objem 521 l, pokud je lavice dole, tak je po hranu oken k dispozici 1630 l. S VarioFlexem je velikost kufru takto proměnlivá od 479 do 588 l, přetvoříte-li auto ve dvoumístnou dodávku a zadní sedačky zůstanou v garáží, využijete takřka bezedné „díry“ o objemu 1810 l. Všechna místa mohou být vyhřívaná, stejně jako volant. Možností volby je nezávislé topení. Zadní víko lze otevřít pohybem nohy pod nárazníkem.

Škoda Karoq – Porovnání s dalšími SUV mladoboleslavské značky
Model Yeti Karoq Kodiaq
Délka (mm) 4222 (-160) 4382 4697 (+315)
Šířka (mm) 1793 (-48) 1841 1882 (+39)
Výška (mm) 1691 (+86) 1605 1676 (+71)
Rozvor (mm) 2578 (-60/-52) 2638 (2630 u 4X4) 2791 (+153/161)
Světlá výška (mm) 180 (-3) 183 194 (+11)
Kufr s se sadou na opravu defektu (l) 415 (-106) 521, nebo 479-588 720/630 (5/7 míst)

Poprvé se ve škodovkách objevuje plně digitální přístrojová deska s některými nastavitelnými funkcemi. Jednotlivě informace lze zobrazit ve čtyřech uspořádáních včetně nočního režimu a v jejich rámci ještě dále konfigurovat. LED září i v kabině, celkem v deseti odstínech. K dispozici je dále například chytrý klíček, který po odemknutí aktivuje všechna dříve uložená nastavení, a to nejen sedaček, ale i jízdního profilu, asistenčních systémů, osvětlení...

Informační systémy

Základní Swing nemá ani podporu Apple CarPlay, Android Auto a zrcadlení mobilu, jen 6,5palcovou obrazovku, čtyři reproduktory, slot na SD kartu, dvě USB zástrčky a 230V zásuvku. Bolero už disponuje osmipalcovým displejem, standardně Bluetooth a osmičkou reproduktorů, kromě toho i výše zmíněnými funkcemi. Vyšší verze Amundsen s navigací nabídne wifi hotspot, Columbus s 9,2palcovou obrazovkou pak ještě vysokorychlostní LTE připojení, interní paměť, diskovou mechaniku a ovládání nejen hlasem, ale i gesty. V Karoqu se dá dále bezdrátově nabít smartphone.

Za samočinné tísňové volání se zatím připlácí (lze jej spustit rovněž stropním tlačítkem), jakož i za další online služby, například dopravní informace. K dispozici je i mobilní aplikace, která informuje o nezavřených dveřích, případně oknech, najde zaparkovaný vůz, dokonce vizuálně a akusticky, což bývá třeba v nákupních centrech problém, že? Tažné zařízení se ovládá elektricky. Karoq se objeví na trhu ve druhé polovině letošního roku.

Aleš Dragoun
Diskuze (102)
Re: Som spokojný
Mě se líbí a přijdou mi dizajnově i povedené všechny... teda až na Roomstera...:)
Avatar - Bubáq
21. 5. 2017 19:58
Re: Hm
Tak jo, vzdávám se!
Avatar - Emel
21. 5. 2017 19:23
Re: Hm
Jde snad o absolutní čísla, ne? Když prodá Lada jedno auto soukromníkovi a bude mít 100%, tak to neznamená, že "soukromé osoby preferují Ladu". Šimpanz má samozřejmě pravdu.
21. 5. 2017 18:14
Re: Hm
Od té doby, co základ z kterého se počítá těch 16% je daleko větší číslo než základ těch 46% u Hyundai. Jak je vidět, tak matematiku jste nezmákl ani na základním stupni. 16% podíl prodejů fyzickým osobám z celkových 82200 prodaných aut činí 13700 škodáren fyzickým osobám, zatímco 46% z prodaných 21000 činí pouze 9700 Hyundai fyzickým osobám. A prozradím vám tajemství, číslo 13700 je vetší než číslo 9700.
Avatar - Bubáq
21. 5. 2017 17:31
Re: Hm
OD KDY JE 16% PODÍL NA PRODEJÍCH VÍCE, NEŽ 49% PODÍL?? Šimpanzi, jste nechutný, hloupý a sám sebe usvědčující. Vaše duševní schopnosti pravděpodobně nedosahují ani úrovně chudáka šimpanze, jehož jste si v nekritické sebepýše dal do nicku....