Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Kodiaq RS - Výborný kompromis

Ondřej Lilling Ondřej Lilling 14. 1. 2019
49
183
Zobrazit náhledy (49)
suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy
Škoda Kodiaq konečně dostává motor, jaký si zasloužila od samého začátku. Pod kapotu zamířil diesel se dvěma turby a výkonem 176 kW.


Design, interiér


Po prezentaci na hladkých španělských silničkách se Škoda Kodiaq RS dostává do Česka. Jak si na dvacetipalcových kolech poradí s českými silnicemi? A dává vůbec obří sedmimístné SUV ve sportovní verzi nějaký smysl? To bylo to hlavní, co mě od posledního rendez-vous zajímalo. Na začátku se ale pojďme podívat, jak nejrychlejšího medvěda vlastně poznat.

Odlišit Kodiaq RS od verze Sportline dá totiž poměrně dost práce. O poznání jednodušší je to v případě, kdy je auto vyvedeno v modré metalíze Race. Ta je unikátní pro verzi RS a autu v kombinaci s černými doplňky náramně sluší. V jiných odstínech budete muset svůj zrakový systém zaměstnat o poznání více.

Přední část mají oba sportovní deriváty prakticky stejnou, liší se jen tvarem mřížky pod značkou. Zatímco Sportline má uprostřed vodorovnou linku, u RS po stranách klesá dolů a na bocích se objevují lesklé černé lišty. Stejná je mřížka chladiče, pochopitelně až na logo RS s červeně ztvárněným písmenem V.

Kola jsou standardně dvacetipalcová a zpoza nich vykukují červené třmeny brzd. Samotné brzdy se zásadně nezměnily, do předních kotoučů o průměru 340 milimetrů se zakusují jednopístkové třmeny, potud vše při starém. Ovšem vzadu jsou kotouče zvětšené na 310 milimetrů.

Povědomý vám bude nejrychlejší kodiaq i při pohledu zezadu. Ve stylu ostatních sportovních škodovek se v horní části zadního nárazníku objevuje široká odrazka. A poznáte ho i podle opravdových výfukových koncovek, byť zplodiny vychází jen z té levé. Co už dost dobře neuvidíte, je systém Dynamic Sound Boost. Jak už název vypovídá, má co do činění se zvukem motoru. Na rozdíl od Octavie RS ovšem nemění zvuk v kabině, nýbrž zvuk zvenčí, který pochopitelně prostupuje i do interiéru.

suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy
 

Díky tomu, že jde o elektronicky řízený systém, který s výfukovým potrubím není mechanicky spojen, je možné jeho intenzitu regulovat. V režimech Eco zvuk motoru není nijak přikrášlený, v komfortním módu už se jednotka začne decentně projevovat, na hlasitosti přidá v režimech Normal a Snow, nejhlasitější je pochopitelně v režimu Sport. V individuálním režimu si zvuk (a další parametry) pochopitelně můžete zvolit podle libosti.

Ani po těch několika dnech strávených za volantem nemůžu říct, že by se mi onen přikrášlený zvuk líbil. V mém okolí ho ale slyšelo hned několik lidí a v drtivé většině případů sbíral kladné hodnocení. Nejčastěji ho přirovnávali k pětiválcovým modelům od Audi, což pro kodiaq rozhodně není špatná vizitka.

Interiéru vládne červená a černá

V interiéru se červenou nití opravdu nešetřilo. Objevuje se prakticky všude - na volantu, voliči automatické převodovky nebo sedadlech. Jinak se toho uvnitř příliš nezměnilo, ne ve srovnání s verzí Sportline, ale není to na škodu. Přední sedadla jsou výborná, jejich výrazné bočnice tělo skvěle podrží i při rychlejší jízdě a přitom velmi dobře obstojí i z hlediska pohodlí. Sportovní atmosféru tady umocňují dekory imitující karbon či černá stropnice. Celkově je interiér velmi útulný a kvalitně zpracovaný, tady není moc co vytknout.

Snad jen pro formu je třeba zmínit, že interiér je nadprůměrně prostorný. Platí to jak v podélném, tak i v příčném směru. Konkrétní kus měl tři řady sedadel (+ 18.000 Kč), zadní dvě místa jsou ale určena hlavně dětem, dospělý by zde delší čas trávil asi hodně nerad. Standardně zavazadelník poskytuje 520 až 715 litrů v závislosti na pozici druhé řady sedadel. V sedmimístném obsazení se zavazadelník smrskne, byť na pořád slušných 230 litrů.

Kromě toho, že třetí řada sedadel ukousne něco málo ze zavazadlového prostoru, přidá i desetinku ke zrychlení a ubere jeden kilometr z maximální rychlosti. Na druhou stranu můžete říkat, že vaše auto drží rekord na Nürburgringu mezi sedmimístnými SUV…

suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy
 

Motor, jízdní vlastnosti


Motor

Z předchozí kapitoly by leckdo mohl nabýt dojmu, že Kodiaq RS se vlastně ničím zásadním neliší od svalnatě vyhlížející verze Sportline. Jeden důležitý rozdíl tady ale je - motor. Jako jediný derivát v nabídce dostal Kodiaq RS do vínku dvojitě přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr. Naftový. Odpovídá to zákaznickým preferencím, a jak se z následujících řádků dočtete, bylo to dobré rozhodnutí. Opravdu.

Jde o motor, který můžete znát například z passatu či tiguanu, pod kapotou škodovky se ale objevuje vůbec poprvé. Jde o nejsilnější diesel, jaký kdy automobilka nabídla. Parametry odpovídá mnohým šestiválcům, na rozdíl od nich ale může být namontovaný v modelech, které jsou koncipované pro agregáty uložené napříč. A ve srovnání s dosavadní nabídkou představuje skutečně zásadní zlepšení z hlediska jízdních parametrů.

suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy
 

Dosavadní nejsilnější verze disponovala výkonem 140 kW a 400 N.m, z 0 na 100 km/h zvládla zrychlit za 8,6 sekundy a rozjela se až na 209 km/h. Provedení RS disponuje výkonem 176 kW a 500 N.m, takže sprint z 0 na 100 km/h se odehraje za rovných 7 sekund a umí jet až 220 km/h. V obou případech se bavíme o sedmimístné verzi, pětimístné provedení má vždy o špetku lepší parametry.

Skvělý společník

Přítomnost písmenek RS vzbuzuje mnohá očekávání, přesto je třeba říci, že zrychlení vám dech asi nevyrazí. Místo výbušné síly je přísun výkonu plynulý v širokém spektru otáček. A na to se zvyká velmi snadno. Motor má už od nízkých otáček dostatek síly a ještě nad čtyřmi tisíci předvede solidní gradaci výkonu. Oproti dosavadnímu vrcholnému motoru je verze se dvěma turbodmychadly mnohem pružnější.

Je to trochu paradox, protože právě otupělé reakce v dnešní emisemi sešněrované době trápí nejeden třílitrový šestiválec. Tady je ale všechno v naprostém pořádku, sedmistupňová automatická převodovka DQ500 je s motorem sladěná nadmíru dobře a motor rychle reaguje na sešlápnutí plynu. Převodovka zbytečně nepodřazuje, ale spolehne se na masivní zásobu točivého momentu.

Obavy jsem měl ze standardně montovaných dvacetipalcových kol s pneumatikami 235/45, nakonec mě ale kodiaq vyvedl z omylu. Podvozek je příjemně poddajný, což v komfortním režimu ještě umocňuje lehkým pohupováním karoserie. Přítomnost velkých kol se projeví především ve městě, kde se kola občas ozvou, tupé rázy ale do interiéru naštěstí neprostupují, jsou spíše slyšet než cítit.

Charakteristiku podvozku lze díky adaptivním tlumičům měnit volbou jízdního režimu. Ve sportovním módu je změna chování auta nejcitelnější. Houpání karoserie pryč a kola mnohem lépe kopírují vozovku. Dojde také k omezení náklonů karoserie, takže auto mnohem přesněji reaguje na pokyny volantem. Díky progresivnímu převodu navíc není potřeba tak často přehmatávat. Samotné řízení je naladěno velmi dobře, snaží se o zpětnou vazbu, byť ta se ve sportovním režimu trochu vytrácí kvůli příliš silnému odporu posilovače. Nakonec jsem kvůli tomu skončil v individuálním režimu s komfortně naladěným řízením, které mi vyhovovalo více.

Přestože hlavním teritoriem rychlého kodiaqu budou nejspíš hlavně dálnice, úplně se neztratí ani na okreskách. Mluvit o sportovním chování je dost nadnesené, autu se však nedá upřít slušná obratnost, minimálně na poměry své velikosti a hmotnosti. Svůj podíl na tom má krom progresivního řízení i systém XDS+, který přibrzďuje vnitřní kola a pomáhá stáčet předek do zatáčky. S omezenou stabilizací se zadek auta rád lehce sklouzne, tím ale jakékoli náznaky přetáčivosti končí. Pod plynem je míra zapojení zadních kol malá, na sněhu by s ním ale mohla být i nějaká ta zábava. Je to ale především praktické a zároveň rychlé auto a tak je k němu třeba přistupovat.

Jezdí za 7 i za 14

Spotřeba se hodně odvíjí od jízdního stylu, přesto nikdy nedosahuje takových hodnot, jako by tomu bylo se zážehovým motorem. Jistě, kultivovanost takové jednotky by byla lepší, stejně jako dynamika, jenže to, co si řekne naftový Kodiaq RS při svižnější jízdě, by se zážehovým motorem byla výchozí hodnota.

suv skoda kodiaq testy suv skoda kodiaq testy
 

Týdenní průměr se dostal pod 9 litrů, plynulá jízda po okreskách pak stlačila spotřebu i na 7 litrů. Při rychlém svezení ukazoval palubní počítač průměrnou hodnotu 14,4 litrů na sto, to jsem ale z auta vytrvale ždímal maximum jeho možností. To všechno mi na poměry velikosti a nabízené dynamiky přijde naprosto přijatelné.

Nejdražší v historii

Škoda Kodiaq RS se honosí titulem, který k chlubení možná úplně není. Jde totiž o nejdražší škodovku v historii, cena začíná na částce 1.189.900 Kč, se všemi příplatkovými prvky se pak může vyšplhat až na 1,5 milionu. Podobný kousek jsme měli i my, je ale třeba říci, že bez řady prvků bych se dokázal obejít, takže by cena mohla být přijatelnější.

Základní výbava je totiž hodně bohatá. Kromě zmíněných odlišností v podobě nárazníků nebo kol jsou samozřejmostí například full LED světlomety, virtuální kokpit, adaptivní podvozek DCC, bezklíčový vstup a startování, parkovací kamera či čalounění Alcantarou.

Závěr


Závěr

Velké a praktické auto nemůže být sportovní. A sportovní auto nemůže být praktické. Vyžadují protichůdné vlastnosti, pokud ale v některých oblastech slevíte, můžete dosáhnout něčeho, co bych označil jako výborný kompromis. V případě Škody Kodiaq RS totiž obětujete málo a získáte poměrně hodně.

Z hlediska praktičnosti neztrácí nic. Sedm sedadel, gigantický kufr a příjemný interiér napěchovaný komfortními prvky, které každodenní cestování udělají o kus příjemnější záležitostí. Se sportovními vlastnostmi je to trochu oříšek. Vyloženě sportovní auto to není, nebo alespoň pro mě ne. Na to je kodiaq příliš velký a těžký. Naštěstí si na to ani nehraje, podvozek zůstává i s dvacetipalcovými koly příjemně poddajný.

Motor je největší změnou, hlavně ten posouvá repertoár schopností o pořádný kus kupředu. Teď má kodiaq síly na rozdávání, takže ke své všestrannosti přidává i velmi důstojnou výkonovou rezervu se skvěle sladěnou převodovkou. Co musíte obětovat? Minimálně 1,2 milionu korun, což sice není málo, ale podobně velkých a rychlých aut na výběr příliš není.

Nejlevnější verze modelu681.900 Kč (1.5 TSI Active)
Základ s testovaným motorem1.189.900 Kč (RS)
Testovaný vůz bez příplatků1.189.900 Kč (RS)
Testovaný vůz s výbavou1.434.800 Kč (RS)

Plusy

  • Výborné sladění celku
  • Nadprůměrná prostornost
  • Výkonný motor
  • Skvělé sedačky
  • Poddajný podvozek

Minusy

  • Vizuálně se moc neliší od verze Sportline
  • Prostor ve třetí řadě sedadel jen pro děti
  • Vyšší spotřeba paliva při svižné jízdě

Foto: Ondřej Lilling

Zobrazit celý článek
Témata
Škoda Kodiaq RS
Cena základní sestavy 1 189 900 Kč
Výbava základní sestavy Virtual Cockpit, Kola z lehkých slitin 8J x 20 Xtreme, Navigační systém Amundsen, LED hlavní světlomety, Centrální zamykání "Keyless-Entry" bez bezpečnostní pojistky, Climatronic s regulací vzduchu, Intervalový spínač stěračů se světelným/dešťovým senzorem, Elektricky nastavitelné levé sedadlo s pamětí, pravé sedadlo mechanicky výškově nastavitelné, Vyhřívání předních sedadel s oddělenou regulací, Adaptivní podvozek DCC, Progresivní řízení, Dynamic Sound Boost Kč
Cena testované sestavy 1 434 800 Kč
Výbava testované sestavy Modrá Race metalíza (+ 6.900 Kč), El. nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederní opěrou, s pamětí (+ 15.000 Kč), ), KESSY - bezklíčové odemykání, zamykání a startování s alarmem (+ 7 500 Kč), Panoramatická posuvná střecha (+ 32.000 Kč), Climatronic - automatická třízónová klimatizace (+ 7.000 Kč), Nezávislé přídavné topení s dálkovým ovládáním (+ 23.800 Kč), Virtuální pedál (+ 13.600 Kč), Vyhřívané čelní sklo (+ 5.900 Kč), Adaptivní tempomat do 210 km/h (ACC) (+ 17.200 Kč), Sportovní vyhřívaný kožený volant pro radio a telefon s ovládáním DSG) (+ 3.000 Kč), Parkovací asistent (Park Assist) (+ 13.000 Kč), Komfortní telefonování rSAP s LTE, bezdrátové dobíjení a propojení s vnější anténou pro WIFI, včetně DAB (+ 13 700 Kč), Lane Assist - asistent udržování jízdního pruhu, Asistent hlídání "mrtvého úhlu" (+ 20.000 Kč), Rozpoznání dopravních značek (+ 2.000 Kč), Asistent dálkových světel (+ 3.500 Kč), Area View - panoramatický kamerový systém (+ 9.000 Kč), 2. USB vpředu a 230V zásuvka s USB vzadu (+ 4.100 Kč), Infotainment Columbus 9,2" s navigací + Infotainment online na 1 rok (+ 21.000 Kč), 3. řada sedadel, s loketní opěrou vzadu, dvojitá podlaha v zavazadlovém prostoru, včetně Signalizace nezapnutých bezpečnostních pasů E-control (+ 15.000 Kč), Příprava pro uchycení dětské sedačky ISOFIX na sedadle spolujezdce (+ 1.100 Kč), Vyhřívání předních a zadních sedadel (+ 7.000 Kč), Stínící rola pro zadní boční skla - mechanická (+ 3.600 Kč) Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový
Válce / ventily: 4 / 4
Zdvihový objem (ccm): 1968
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 176 / 4050
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 500 / 1750 - 2500
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 220
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 7
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7.4 / 5.8 / 6.4
Emise CO2: 167
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 520 / 1950
Objem nádrže (l): 60
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1913 / 691
Rozměr pneu: 235/45 R20
Škoda Kodiaq RS
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4699
b) šířka (mm): 1882
c) výška (mm): 1685
d) rozvor (mm): 2790
e) rozchod vpředu (mm): 1579
f) rozchod vzadu (mm): 1567
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1100
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 650 / 870
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 1040
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 980
k) šířka vpředu (mm): 1530
l) šířka vzadu (mm): 1510
délka sedáku vpředu (mm): 460
délka sedáku vzadu (mm): 430
výška opěradla vpředu (mm): 670
výška opěradla vzadu (mm): 640

Diskuse: Přidat názor

Avatar - Aoyagi
240k Jako vrcholna motorizace
Aoyagi
| 18. 1. 2019
O nikoliv, chápu a stejně tak chápu fanboje, kteří se snaží tenhle nafouknutý Golf glorifikovat nálepkou "SUV" nebo dokonce "velké SUV". Celkem komické, ale očividně potřebujete reality check.
Avatar - Ronault.
Kola dělaj auto,
Ronault.
| 18. 1. 2019
Tohle je asi nějaký mores ještě z Yetiho, vypadá to hrozně
Avatar - Ronault.
já ti nevím, Karle
Ronault.
| 18. 1. 2019
Přitom mě osobně by to přišlo jako nejrozumnější verze. Šéf si teď koupil Sportline....no... mě twn interiér,. který je hodně podobný, spíše odpudil. Falešný karbon v autobusu..

Hlavní problém
Elsin
| 17. 1. 2019
Tohle auto má hlavní problém ve znaku vRS, který tam nemá co dělat a v řidičích podobných rádoby sportovních aut, obzvlášť u nás... Služebního Kodiaqa jsem s vděčností vyměnil za Superb, takže vím, o čem mluvím... Vlastně při srovnání kvality jízdy, praktičnosti, designu atd. vůbec nevím, proč ho lidi místo Superbů berou :-( Leda, pokud byste opravdu potřebovali 7 míst...
Avatar - Floyd
já ti nevím, Karle
Floyd
| 17. 1. 2019
Ale vůbec nikam necouvám, jen se snažím obsáhleji vysvětlit to, co jsem na začátku napsal stručně a výstižně a někteří úplně nepobrali. S nákupem v pořadí ikstého nového vozu, což není podstatné, jen tím chci naznačit že to nebylo moje první auto co jsem kupoval, mám poměrně čerstvou osobní zkušenost.
A jak jsem při tom postupoval? No podle mě zcela standardně jako v předchozích případech a jako většina z nás/vás: internet, nabídky jednotlivých dealerů, fb, zkušební jízdy, zkušenosti zákazníků, servisní ceny a pobídky atd. atd. A když jsem pak měl vybráno, šel jsem ke konkrétnímu prodejci s tím, že jdu pro zcela konkrétní vybraný model (výbava, motor, převodovka, doplňky atd). Ale rozhodně jsem se nepostavil frajersky mezi dveře a nezařval na ně: "Tak jsem tady vy banáni, a koukejte mi dát pořádnou slevu, nebo máte smůlu a půjdu vedle!"
Ani omylem, ale zcela férově jsme s prodejcem pokecali o autech, využil jsem jejich nabídky ještě před finálním podpisem smlouvy si ještě jednou auto projet, a protože jsem se choval slušně a ukázal zájem a vztah k autům atd., sami mi poskytli výraznou slevu, s kterou jsem ani nepočítal, a rozhodně si o ni dopředu neřekl.
Takže jsme nakonec byli oba spokojeni: oni získali další dušičku, já svoje další auto, peníze které jsem proti původně plánované investici ušetřil jsem použil na pojištění vozu, nákup zimní sady pneu a další vylepšení vozu. A ano, všechno jsem to nakoupil v příslušném dealerství. A proč? No protože jsem s nimi byl spokojen a protože tam chci i nadále jezdit pravidelně na servis.
Tak toto je moje představa o solidním nákupu vozu a moje úroveň. Nikomu neubírám jeho způsob, jen bohužel se dnes a denně setkávám právě se zákazníky, kteří rozrazí dveře tak jak jsem popsal, plácnou na stůl několika konkurenčními nabídkami a první co vypálí je: "Kolik mi dáte slevu?!" A to se mi fakt hnusí...

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku