Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia 1,9 TDI 96 kW vs. 1,8T 110 kW - Turboj

Ondřej Šuch
Benzín nebo nafta? Diskuse na toto téma jsou bouřlivé nejen na našem serveru. Nedávné uvedení zatím nejsilnější turbodieselové Octavie na trh umožnilo postavit vedle sebe dvě auta a letitý spor rozhodnout.

Společně s kolegy z tištěného automagazínu AUTORATING jsme proti sobě postavili nejsilnější vznětovou a druhou nejsilnější zážehovou verzi mladoboleslavských vozů. A sešlápli jsme plyn.

Cílem tohoto srovnání není určit jednoznačného vítěze. Spíše chceme ukázat na přednosti a zápory jednotlivých druhů pohonu a předvést si je na konkrétních příkladech.

Když jsme uvažovali, jak toto srovnání benzínového a zážehového motoru provést, přenesli jsme se v duchu do nejrůznějších sporů týkajících se tohoto tématu. Vždy, když se debatuje o tomto problému, lidé se rozdělí na dva tábory. První z nich se drží nízké spotřeby turbodieselů a jejich v poslední době stále se zvyšující výkonnosti. Druhá skupina se naopak kloní ke kultivovanějšímu, točivějšímu a "čistšímu" zážehovému motoru.

Proč přeplňovat?

Ačkoli se v běžné automobilové produkci setkáváme s přeplňováním častěji teprve v posledních zhruba dvaceti letech (Bentleye, Mercedesy a další již před válkou), první patent na přeplňování spalovacího motoru obdržel už v roce 1902 Marcel Renault. Princip přeplňování se od té doby příliš nezměnil - vysokootáčkové plnicí dmychadlo (je několik druhů poháněných buď mechanicky nebo pomocí výfukových plynů) stlačuje vzduch a dle typu motoru jej pod vysokým tlakem žene do spalovacího prostoru.

Efekt je jednoznačný - do spalovacího prostoru se dostane více vzduchu (a tím i kyslíku) a s tím související větší množství paliva. Díky tomu se dosahuje i většího výkonu motoru. Výhody jsou nasnadě: při nezměněném objemu lze z motoru vymačkat více koní a spotřeba stoupne jen mírně. Nevýhodou je složitější konstrukce a také nerovnoměrný nárůst výkonu a točivého momentu. Známá zásada "objem ničím nenahradíš" se tedy nevztahuje ani tak na výkon jako na rovnoměrnost zátahu. Do menších aut se ale motor s vyšším objemem prostě nevejde a turbo je tak jedinou možností, jak poskytnout majiteli nějaký ten kilowatt navíc.

Jeden účel, dvojí cesta

V případě naftových motorů je situace jednoznačná a postupně k ní různými cestami došli všichni výrobci: Meze atmosféricky plněných dieselů jsou omezené a u osobních vozů se objevují již jen v nejlevnějších verzích a maximálně v nižší střední třídě. Prim hrají turbodiesely všech objemů, přičemž hitem posledních dvou let jsou tří až čtyřválce o objemu 1,3-1,5 litru s extrémně nízkou spotřebou a solidní dynamikou. Nevýhodou je složitější konstrukce a tím i vyšší cena, sportovněji založení řidiči pak poukazují na logicky nižší rozsah využitelných otáček, ale to je holt daň vznětového motoru.

Přeplňování zážehových agregátů je naproti tomu stále doménou motorů od zhruba dvou litrů a objevuje se nejčastěji od střední třídy výše. Plynulé zrychlování v širším rozsahu otáček je pak hlavním argumentem oproti zastáncům turbodieselů. Mezi hlavní nevýhody naopak patří logicky vyšší spotřeba, která výrazně stoupá při větším zatěžování motoru.

Co na to Škoda?

Pohled koncernu Volkswagen na účelnost přeplňování jednoznačně ilustruje šíře nabídky turboverzí jak u naftových, tak u benzínových motorů. U turbodieselů nyní v rámci koncernu vládne vlastní technologie sdružených vstřikovačů zvaná "čerpadlo-tryska", jejíž výhodou je brutální zátah, nižší obsah zplodin, extrémní úspornost a nevýhodou hlučnější a méně kultivovaný chod (neplatí pro novou generaci motorů 2,0 TDI). Motor 1,9 TDI PD/96 kW v testované Octavii je druhou nejvýkonnější verzí tohoto motoru.

Naopak přeplňování benzínových motorů je spíše exkluzivní záležitostí, přičemž nejznámějšími zástupci jsou sportovní 1,8T, používaný s různými výkony u široké palety modelů všech čtyř značek a neprávem opomíjený 2,7T u Audi A6 a také 4,2 l bi-turbo v Audi RS6. Motor v námi testované Octavii 1,8T s rozvodem 2xOHC disponuje pěti ventily na válec a dosavadní široké využití i ve sportovně laděných variantách koncernových značek mu dává slušné šance na úspěch.

Jak jsme tedy srovnávali?

1. část jsme věnovali jízdnímu srovnání, v němž vám přiblížíme pouze jízdní zážitky bez ohledu na spotřebu paliva a další okolnosti.

2. část potom přináší důkladné rozpitvávání finanční stránky věci zohledňující spotřebu paliva, pojištění a pojednává o pořizovací ceně atd.

Na konec naleznete celkové shrnutí.

Jízda

Porovnejme nyní zážehovou a vznětovou Octavii z hlediska jízdních dojmů. Přestože každý má o emocích za volantem jiné mínění, je podle mého názoru jednoznačně příjemnější Octavia 1,8T. Benzínový motor je nejen silnější, ale zároveň také tišší a kultivovanější. Už slyším některé námitky týkající se velkého točivého momentu turbodieselu TDI. Jeho 310 N.m jistě nelze přehlédnout a jejich zátah je skutečně impozantní, avšak škoda, že trvá tak krátce. Je to jen jakýsi výbuch síly, která sice v prvním okamžiku přeplňované 1,8T maličko odskočí, ale jak musíte okamžitě řadit, situace se obrátí a do vítězného tažení jde přeplňovaný zážehový motor. Toto tvrzení můžete vyčíst i z tabulek technických údajů, konkrétně ze zrychlení z 0 na 100 km/h. Rozdíl mezi oběma motory je s přibývající rychlostí zřetelnější.

Vzhledem k širokému výkonovému spektru zážehového motoru nelze za nějaký větší zápor považovat ani pětistupňovou přímo řazenou převodovku. U benzínové verze zkrátka tolik řadit nepotřebujete, protože máte k dispozici o 2000 otáček za minutu více. Přestože se jedná o dva přeplňované motory, je značný rozdíl v nárůstech výkonu. Turbodiesel s turbodmychadlem s proměnnou geometrií rozváděcích lopatek má nárůst výkonu velmi strmý, což může občas přivodit problémy s trakcí při rozjezdu. I když i motor zážehové verze 1,8 T získává na výkonu velmi strmě, lze jej citlivěji ovládat a více si s ním hrát například ve výjezdech ze zatáček. U benzínového motoru je také znát větší ochota k vytáčení. Přestože motor TDI patří ve srovnání s konkurencí k nejvýkonnějším, stále je cítit určitá těžkopádnost.

Již jsem se zmínil o nižší hlučnosti zážehového motoru. Zde je rozdíl skutečně značný, protože motor TDI má poměrně tvrdý a hlučný chod. To platí jak o volnoběhu, tak o režimu pod zatížením.

Pakliže tedy necháme stranou finance, o nichž kolegové pojednávají v jiné části tohoto článku, jasným vítězem, je alespoň z mého pohledu Octavia 1,8 T/110 kW, která je nejen rychlejší, tišší a kultivovanější, ale také dovoluje vzhledem k větším otáčkám mnohem sportovnější a poutavější jízdu než těžkopádnější, hlučnější a méně citlivý motor 1,9 TDI s vysokým točivým momentem.

Peníze

Z finančního pohledu jsou nejdůležitějšími položkami především náklady na palivo, povinné ručení a havarijní pojištění. K výpočtu nákladů za pohonné hmoty jsme použili průměr vypočítaný Českým statistickým úřadem za rok 2002 (Natural 95 - 24,57 Kč, nafta 21,97 Kč). Pro spotřebu jsme použili oficiální údaje výrobce.

Majitel benzínové Octavie však na rozdíl od tradovaných pověstí neušetří za servis. Podle informací servisů Škoda je náklad na garanční prohlídku po 30.000 km v zásadě shodný.

Záměrně jsme si nechali na závěr samotnou kupní cenu automobilu. Při prozkoumávání tabulek Eurotaxu jsme totiž zjistili, že její rozdíl 47.000 v neprospěch turbodieselu se více než kompenzuje při následném prodeji. Naznačuje to poměr kupních a prodejních cen tři roky starých Octavií z roku 2000 (1,8 T nákup 544.900,-/prodej 322.000,-, 1,9 TDI 559.900,-/prodej 342.000,-). Vznětové auto se sice jako ojeté dráž prodá, ale tento "zisk" majitel benzínové verze může kompenzovat úroky z nevyplacené částky při koupi nového vozu. (Dáte-li 47.000 Kč na tři roky na termínovaný vklad, získáte přibližně 11 000 Kč, tedy přibližně zmíněný rozdíl.) Tudíž rozdíl ceny nelze počítat do porovnávání nákladů.

Je tedy zřejmé, že turbodiesel se začne vyplácet ihned - v podstatě po prvním kilometru. Jak - to ukazují přehledně tabulky.

Shrnutí

Rozdílné náklady mezi vznětovou a zážehovou pohonnou jednotkou jsou tedy v podstatě výhradně u pohonných hmot a pojištění. Konkrétní čísla mapují připojené tabulky. Prvně jmenované náklady jsou samozřejmě teoretické a ve značné míře jsou závislé na konkrétním stylu jízdy. Na straně dieselu je fakt, že se vzrůstajícími dynamickými nároky, je progrese spotřeby paliva větší u benzinového motoru. Když tedy budete často využívat naplno využívat veškerých možností vašeho motoru, rozdíl v nákladech na palivo bude větší než ve zprůměrovaných tabulkách.

Dva špičkové modely Octavie. Z hlediska síly motorů vrchol nabídky mladoboleslavské automobilky. Kterému druhu pohonu dáte po přečtení tohoto článku přednost? Cílem tohoto srovnání nebylo ovšem ani tak radit, ale spíše shromáždit údaje k rozhodnutí. To by mělo korespondovat jak s naturelem řidiče, tak odpovídat předpokládanému používání automobilu. Plánuje-li jeho majitel dlouhé rychlé přesuny po Evropské unii, pro níž jsme v referendu právě řekli ANO, pak se mu investice do turbodieselové varianty vrátí ještě rychleji než předpokládají tabulky. Když si budete naopak chtít za volantem vaší Octavie užívat dynamiky a komfortu, váš výběr je také jednoznačný.

Představení

Škoda Octavia 1,8T

Přeplňovaný zážehový čtyřválec 1,8 l s pětiventilovou technikou je s výkonem 110 kW (150 k) základním provedením této pohonné jednotky. V nejvýkonnějších modelech koncernu Volkswagen tato pohonná jednotka může dosahovat výkonu až 165 kW (225 k). U Škody Octavia 1,8 T je standardem pětistupňová přímo řazená převodovka, přičemž tato pohonná jednotka je nabízena i ve spojení s pohonem všech kol. Základní cena je 541.000 Kč

Škoda Octavia 1,9 TDI 96 kW (130 k)

Moderní turbodiesel 1,9 TDI s výkonem 96 kW (130 k) je zatím poslední novinkou pod kapotou modelu Octavia. Čtyřválec s osmiventilovou technikou je vybaven vysokotlakým přímým vstřikováním paliva systému čerpadlo-tryska. Díky tomu vyniká nad svou konkurenci především nabízenou dynamikou. Modelu Octavia s tímto motorem se dodává výhradně s pohonem předních kol a ve spojení se šestistupňovou přímo řazenou převodovkou. Základní cena je 588.000 Kč

Tabulky

Škoda Octavia 1,8T Ambiente Kupní cena: 541.000 Kč

Roční km Palivo (l) Náklady na palivo Pov.ruč Hav.pojištění Celkem
10.000 km 790 19.410,30 5070 22.562 47.042.30
20.000 km 1580 38.820,60 5070 22.562 66.452,60
30.000 km 2370 58.230,90 5070 22.562 85.862,90
40.000 km 3160 77.641,20 5070 22.562 105.273,20
50.000 km 3950 97.051,50 5070 22.562 124.683,50

Spotřeba 10,7/6,2/7,9 l/100 km (město/mimo město/kombinace)

Škoda Octavia 1,9 TDI Ambiente Kupní cena: 588.000 Kč

Roční km Palivo (l) Náklady na palivo Pov.ruč Hav.pojištění Celkem
10.000 km 520 11.424,40 8160 24.522 44.106,40
20.000 km 1040 22.848,80 8160 24.522 55.530,80
30.000 km 1560 34.273,20 8160 24.522 66.955,20
40.000 km 2080 45.697,60 8160 24.522 78.379,60
50.000 km 2600 57.122,00 8160 24.522 89.804,00

Spotřeba 7,0/4,3/5,2 l/100 km (město/mimo město/kombinace)

Finanční efekt turbodieselu

Kilometry 1 rok 3 roky
10.000 2 935,90 8 807,70
20.000 10.921,80 32.765,40
30.000 18.907,70 56.723,10
40.000 26.893,60 80.680,80
50 000 34.879,50 104.638,50

Cena pohonných hmot - průměr za rok 2002

Natural 95: 24,57 Kč/l, nafta: 21,97 Kč/l

Základní ceny:

1,9 TDI 96 kW Ambiente: 588.000,-

1,8T 110 kW Ambiente: 541.000,-

Ondřej Šuch
Model 1.9 TDI 1.8 T
Cena základní sestavy 588 000 Kč 541 000 Kč
Cena testované sestavy 0 Kč 0 Kč
Motor
Typ motoru: přeplňovaný vznětový přeplňovaný zážehový
Válce / ventily: 4 / 2 4 / 5
Zdvihový objem (ccm): 1896 1781
Nejvyšší výkon (kW / ot/min): 96 / 4000 110 / 5700
Nejvyšší toč. moment (Nm / ot/min): 310 / 1900 - 1900 210 / 1750 - 4600
Provozní vlastnosti
Maximální rychlost (km/h): 207 219
Zrychlení 0 - 100 km/h (s): 9.7 8.4
Spotřeba město/mimo/kombi (l/100 km): 7 / 4.3 / 5.2 10.7 / 6.2 / 7.9
Rozměry a hmotnosti
Zavaz. prostor - sedadla/sklopena (l): 528 / 1328 528 / 1328
Objem nádrže (l): 55 55
Pohotovostní hm. / nosnost (kg): 1295 / 455 1260 / 455
Rozměr pneu: 205/60 R15 195/65 R15
1.9 TDI
1.8 T
Rozměry dle nákresu - vnější rozměry
a) délka (mm): 4507 4507
b) šířka (mm): 1731 1731
c) výška (mm): 1431 1431
d) rozvor (mm): 2512 2512
e) rozchod vpředu (mm): 1516 1516
f) rozchod vzadu (mm): 1492 1492
Rozměry dle nákresu - vnitřní rozměry
g) podélný prostor vpředu min/max (mm): 860 / 1090 860 / 1090
h) podélný prostor vzadu min/max (mm): 590 / 850 590 / 850
i) výška nad sedadlem - vpředu (mm): 960 960
j) výška nad sedadlem - vzadu (mm): 930 930
k) šířka vpředu (mm): 1450 1450
l) šířka vzadu (mm): 1440 1440
délka sedáku vpředu (mm): 510 510
délka sedáku vzadu (mm): 460 460
výška opěradla vpředu (mm): 600 600
výška opěradla vzadu (mm): 560 560
místo vzadu pod předním sedadlem: ano ano