TEST Škoda Octavia 2.0 FSI Sportpaket - manažerský expres
V minulém testu nové octavie jsme vyzkoušeli alespoň v České republice méně obvyklé spojení zážehové šestnáctistovky FSI s šestistupňovým automatem. Zážehový motor s vyšroubovaným výkonem o 10 kW a točivým momentem o 7 Nm proti základní 1.6 MPI nás nezklamal kultivovaností ani dynamickými parametry, ale ani stoprocentně nepřesvědčil, že technologie FSI stojí u maloobjemového motoru za příplatek 40.000 Kč a zvýšené cestovní náklady za kvalitnější pohonné hmoty.
Od bohatě vybavené octavie 1.6 FSI/85 kW s automatickou převodovkou zbýval pouze krůček k vrcholné verzi s zážehovým dvoulitrem 2.0 FSI s výkonem 110 kW, nejlepší výbavou Elegance a karoserií ozdobenou sportovním paketem. A tak jsme znovu, tentokrát už po osmé, osedlali novou octavii, abychom rozšířili unikátní sbírku testů, a hlavně vám přiblížili, jak vypadá jízda s modelem, který si uvnitř nezadá s prémiovými značkami, zvenčí vyvolává respekt a pod kapotou schovává nejsilnější benzínový motor v nabídce.
Předzvěst RS
skoda octavia testy strednitrida Octavie vyšperkovaná sportovním paketem vzbudila značnou pozornost už na autosalonu v Ženevě v roce 2004, při oficiálním představení vozu, kde připomínala blížící se novou generaci sportovně laděné varianty RS. Tisk tehdy spekuloval, zda vystavený automobil náhodou neukazuje možnou podobu nového RS, ale Škodovka zůstávala tradičně tajemná. Až později vyšlo najevo, že sportovnější šmrnc exponátu měl na svědomí příplatkový sportovní paket.
Tento paket v prvních nabídkách chyběl, oficiálně Škoda Auto oznámila zařazení sady sportovních doplňků do nabídky až na začátku března 2005. Od této chvíle mohou zákazníci vyzbrojit svoji octavii spoilerem předního nárazníku, spoilerem zadního nárazníku, spoilerem pátých dveří a konečně ozdobnou koncovkou výfuku celkově za 35.990,- včetně lakování přímo z výroby. Individuálně je možné i doobědnání u dealera na již existující vůz. Tyto doplňky jsou však použitelné jen na hatchback. K tomu všemu se tak nějak automaticky počítá se 17palcovými koly Pegasus (s výbavou Elegance za příplatek 13.200 Kč) či např. ESP.
Při konfiguraci octavie na vás budou mrkat i další položky a bude záležet pouze na stavu peněženky a vůli, nakolik podlehne jejich vábení. Ona totiž octavie vyzbrojená 80 procenty příplatkových položek vypadá velmi lákavě. Sportovní paket dodává sice automobilu zvláštní příchuť, ale upřímně, na zadek se z ní neposadíte. I se spoilery zůstává stále konzervativním rodinným vozem, byť s manažerskými a sportovními ambicemi zároveň, který v davu nezapadá, ale ani výrazně nevyčnívá.
Upřímně doufám, že se Škoda Auto vypraví s novou generací Octavie RS za horizont modelu vybaveného sport paketem, přitlačí na pilu, přidá na ostrosti a vyzývavosti. Jinými slovy, že se vydá cestou například Golfu GTI.
Dvě barvy jí sluší
skoda octavia testy strednitrida Béžová barva má zvláštní kouzlo. Aplikovaná na karoserii vytváří dojem pouštního speciálu, zatímco v interiéru v kombinaci s černou vytváří luxusní nádech, kterému se těžko odolává. Přestože octavie dostala do vínku skutečně skvěle imunní interiér vůči různým stupňům výbavy (to znamená, že v základní výbavě vypadá stále stejně kvalitně), v kombinaci tmavé a světlé barvy vypadá nejlépe a může směle konkurovat mnohem dražším vozům.
Tradiční zmínka o praktičnosti dvoubarevného provedení je v případě testované octavie na místě, pokud si potrpíte na vypulírovaný interiér a nesnášíte viditelné nečistoty, připravte se na časté uklízení. Interiér včetně sedadel a koberečků se špiní velmi rychle. Jelikož uspořádání interiéru, či ovládacích prvků zůstalo nezměněno a je tudíž podrobně popsáno v našich starších testech (viz seznam všech testů), nebudeme se v interiéru déle zdržovat.
Připomenu pouze spoustu praktických odkládacích prostor, prostornou kabinu ve všech sledovaných oblastech (ramena, kolena, hlava), širokou loketní opěrku, velmi dobrý výhled z vozu dopředu a do boku, dozadu je to horší. Z technických novinek testovaného kousku stojí za zmínku dobře přístupná a dobře umístěná tlačítka elektrického ovládání sedadel, která nemusíte v průběhu jízdy složitě nahmatávat.
Škoda vybavila testovanou octavii také funkcí pomáhající při couvání. Zařazením zpátečky se sklopilo sklo pravého vnějšího zpětného zrcátka, aby „zaměřilo“ hrozící patník. Bohužel se sklo zrcátka občas zapomnělo vrátit.
Silák bez turba
Zážehový dvoulitr s přímým vstřikováním paliva FSI, výkonem 110 kW při 6000 otáčkách a točivým momentem 200 Nm při 3500 otáčkách se usadil v octavii v provedení liftback poměrně nedávno. Na rozdíl od kombi automobilka zařadila vrcholný dvoulitrový benzín do nabídky až na začátku roku 2005, zatímco slabší zážehové motory a turbodiesely byly k dispozici od začátku prodejů.
Pokud přijmeme myšlenku Škody Octavia coby sportovně laděného vozu, nelze si představit pod kapotou něco jiného, než právě dvoulitr FSI, jenž nahradil turbodmychadlem přeplňovanou 1.8 T s totožným výkonem 110 kW, ale o 10 Nm vyšším točivým momentem. Charakteristika obou motorů je samozřejmě dosti rozdílná, daná konstrukcí motoru, kdy na jedné straně stojí atmosférický princip a na druhé straně přeplňování.
Absence turbodmychadla pocítí majitelé starších octavií 1.8 turbo při přesedlání na novinku s tímto motorem především v nízkých otáčkách. Křivka točivého momentu jednoznačně ukazuje rychlý nárůst a dosažení maximální hodnoty (210 Nm) už v 1750 otáčkách a dostupnost až do 4600 otáček (u motoru 1,8 T). To u nástupce 2.0 FSI dosáhne kroutící moment maximální hodnoty v 3500 otáčkách, ale záhy začíná pozvolna klesat.
skoda octavia testy strednitrida
Zatímco tedy starší 1.8 T předváděla dynamické starty a dovolovala úctyhodnou akceleraci, 2.0 FSI zůstává v nízkých otáčkách klidná a svých 110kW si schovává až do vyšších sfér. Pokud potřebujete výkon a točivý moment, je nutné pořádně sešlápnout plynový pedál a jednotku vytočit. Přestože se rozjedete docela svižně, ohromující akceleraci nečekejte. Octavia 2.0 FSI je svižná, ale v nízkých otáčkách si může o velké síle nechat zdát.
To ve vyšších otáčkách, v oblasti maximálního točivého momentu a nárůstu výkonu, se v autě probudí skrytá síla. Jednotka se ochotně vytáčí až do zásahu omezovače (ve vysokých 6900 otáčkách) a kolem 4000 otáček zatahuje více než uspokojivě. Je velmi příjemné, že agregát disponuje dostatečnou výkonovou rezervou, která umožňuje řešení krizových situací. Přitom pokud nechcete sprintovat, nemusíte. Jen zkrátka víte, že bude-li výkon potřebovat, budete ho mít.
Zvuk motoru a odhlučnění mě příjemně překvapilo. V nízkých otáčkách o dění v motorovém prostoru takřka nevíte, v kabině se rozprostírá příjemné ticho, a to do cca 2600 otáček (klidný chod mj. zajišťují dva vyvažovací hřídele). Zvuková kulisa ovšem zůstává příjemná i nad touto hranicí, jednotka se hezky poslouchá a ani ve vysokých otáčkách neobtěžuje posádku. V této třídě nadprůměr.
Velký výkon, velký apetit
Podle údajů Škody spotřebuje Octavia 2.0 FSI 7,4 – 7,6 litrů benzínu na 100 km. Není tomu dávno, co se skupina českých motoristických novinářů pokusila dokázat, že toto číslo může klesnout až pod 5 litrů Naturalu 95 na 100 km. Výsledná spotřeba 4.9 litru vypadá krásně na papíře, ale s běžným provozem nemá mnoho společného. Abyste dosáhli takové spotřeby, museli byste skutečně cestovat osmdesátkou ve stínu kamionů, neustále se hlídat a věnovat většinu pozornosti displeji palubního počítače.
skoda octavia testy strednitrida Jak jsme dopadli při měření spotřeby my? Skutečně velmi ekonomická jízda na doporučený Natural 98 znamenala spotřebu 6,8 litrů, ale už toto číslo bylo vykoupeno nervozitou a dokonce občasným zdržováním silničního provozu. Při zcela normální jízdě s 50 procentním podílem městského provozu a zbytku provozu mimo městského se spotřeba držela nad osmi litry, většinou mezi 8,2 – 8,5 litry.
Ve městě se agregát nerozpakuje a vysaje z nádrže 10 a více litrů, jestliže sem tam přišlápnete plynový pedál, spotřeba lehce vyskočí i na 13 litrů. Na dálnici v rychlostním rozmezí 130 – 140 km/h spotřeba kolísá mezi 9 – 9,5 litry. Dlouhodobě, zcela realisticky, však počítejte se spotřebou kolem 9-10 litrů. Z celkového pohledu je dvoulitrové FSI v octavii pohodový dvoulitr s dostatečným výkonem, hezkým zvukem, ale bohužel docela vysokou spotřebou.
Rychlostní stupně | 3 | 4 | 5 | 6 |
Pružnost* | ||||
50 km/h – 90 km/h | 6,5 s | 8,5 s | ||
80 km/h – 120 km/h | 7 s | 8,7 s | 11,7 s | |
Otáčky při rychlosti* | ||||
50 km/h | 2300 | 1800 | ||
80 km/h | 3600 | 2800 | 2300 | 1900 |
100 km/h | 3500 | 2900 | 2400 | |
120 km/h | 4300 | 3400 | 2900 | |
130 km/h | 3200 | 3000 | ||
160 km/h | 3800 | |||
Max. rychlost na převodový stupeň | ||||
2. převodový stupeň | 100 km/h | |||
3. převodový stupeň | 140 km/h |
* měření redaktory Auto.cz
Na jízdních vlastnostech testovaného vozu se pozitivně podepsala 17palcová kola a nízkoprofilové pneumatiky. Nehledět na to, že auto na sedmnáctkách velmi dobře vypadá, se na nich ještě lépe chová. V zatáčkách získala octavia takovou jistotou, že se může směle poměřovat s automobily střední třídy, při průjezdu táhlou prudkou zatáčkou v rychlosti 90 km/h jsme konstatovali stejně urputné držení směru a eliminaci přirozené nedotáčivosti jako u Peugeotu 407, jehož podvozek se opravdu podvedl.
Na 17palcových kolech v podstatě odpadá nadlehčování zádě, které můžete pocítit u základního liftbacku na 15palcových kolech, přitom komfort zůstává na vynikající úrovni, octavia se dokáže vypořádat bez ztráty kytičky se všemi nástrahami českých silnic. Ať se nám to líbí nebo ne, na octavii jde vidět, že je na českých silnicích doma a je na ně připravena. Znovu jsem si pochvaloval přesné řízení s dobře naladěným posilovačem poskytujícím optimální odezvu a účinné brzdy s rychlým nástupem brzdného účinku.
Pro každého něco
Zmiňovat pokrok nové generace octavie proti předchůdci, vyzdvihovat úroveň zpracování či prostor nemá smysl, učinili jsme to už v minulých testech. Testované provedení s nejsilnějším motorem v nabídce a bohatou výbavou posunulo automobil ještě o stupínek výše, takže se mohl podívat zpříma do očí dražším konkurentům. Motor prokázal dostatek síly a výbornou kultivovanost bohužel vykoupenou vyšší spotřebou, v interiéru se zabydlí i náročný manažer a jízdní vlastnosti odpovídají plnohodnotnému vozu střední třídy. Kdo chce silný a pohodlný automobil a nesejde mu na nějaké koruně navíc za pořízení a pohonné hmoty, má v Octavii 2.0 FSI velmi zajímavou alternativu.