Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

TEST Škoda Octavia Combi 4x4: První jízdní dojmy

Diskuze (275)
Octavia přichází s pohonem všech kol – již tradičně jen jako kombi, zato se třemi motory.

Nová generace Škody Octavia 4x4 je tady, souběžně se standardním kombi. Stejně jako u předchůdce se nabízí výběr ze tří motorů – benzinového 1.8 TSI a dvojice turbodieselů 1.6 TDI a 2.0 TDI. Každý z nich má „tu svoji“ převodovku, osmnáctistovka šestistupňové DSG (s pohonem předních kol má jiné DSG se sedmi převody), tédéíčka šestistupňové manuály. U 1.6 TDI se jedná opět o odchylku od standardu – s pohonem předních kol dostává tento motor pětistupňovou manuální převodovku.

Středobodem verze 4x4 je mezinápravová spojka Haldex. S novou generací Octavie přichází i nová generace Haldexu, v pořadí pátá, která je lehčí a výrazněji spoléhá na elektroniku. Konstrukčně je nový systém jednodušší: obejde se bez tlakového zásobníku (úspora 1,4 kg) a bez elektronicky řízeného zadního diferenciálu. O výhody obou zařízení ale Octavia nepřijde. Olejové čerpadlo, které tlakem na lamelách Haldexu určuje točivý moment přenášený na zadní kola, v novém systému pracuje tak rychle, že dosahuje okamžitých reakcí i bez onoho zásobníku. Distribuci točivého momentu na nápravách zase obstarává systém EDS – přibrzďováním kol nahrazuje závěry diferenciálů.

V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem. Touto cestou se uspoří malé, ale zaznamenatelné množství paliva. Elektronika je přesto vždy v pohotovosti a reaguje na ztrátu trakce připojením zadních kol.

Na rozdíl od technicky spřízněného Golfu neznamená instalace pohonu všech kol zmenšení zavazadelníku. I Octavie Combi 4x4 tedy pojme 610 litrů a nepřichází ani o otvor pro náhradní kolo.

Příplatek za 4x4 je u benzinového motoru 53 tisíc korun. U obou TDI činí 55 tisíc, společně se čtyřkolkou si ale dieselová Octavia polepší z vlečené nápravy na víceprvkové zavěšení zadních kol.

Octavia Combi 4x4 1.8 TSI DSG

K testování v rakouských Alpách v okolí Kitzbühelu Škoda poskytla verzi s motorem 1.8 TSI – nejdražší Octavii v aktuální nabídce. V provedení Ambition stojí od 649.900,- a vyšší specifikace Elegance vyjde na 699.900 Kč. Cena plně vybaveného vozu, který vidíte na obrázcích, ale může dosáhnout až k milionu, stačí velkoryse volit vše, co Octavia umí nabídnout.

Přeplňovaná osmnáctistovka se může pochlubit příjemnou zvukovou kulisou a silným zátahem napříč celým spektrem otáček – téměř od volnoběhu až po dosažení pásma maximálního výkonu. I když se jedná o nejsilnější motor v Octavii, s trakcí díky Haldexu nemá nejmenší problém. Na testovací šotolinové trati zvládl bez váhání rychlé rozjezdy, stejně jako pomalou i rychlou jízdu do kopce. Elektronika dokáže připojovat zadní kola rychleji, než by došlo k jejich protočení.

Octavia Combi 4x4 ale neznamená jen přidání pohonu všech kol. Motor 1.8 TSI dostal jinou převodovku DSG – místo sedmistupňové DQ200, která vylučuje instalaci 4x4, má odolnější šestistupňovou DQ250 s mokrými spojkami. Tato úprava umožnila nové naladění motoru: točivý moment vzrostl z 250 na 280 N.m a maximum výkonu 132 kW leží už v 4500 min-1 místo 5100 min-1 u provedení s pohonem předních kol.

Šestistupňové DSG také znamená plynulejší rozjezdy. Převodovka ale stále nedosáhla dokonalosti, rychlost řazení při zátěži by se mohla zlepšit – zvlášť při manuální volbě převodů. Zajímavou inovací je úprava kulisy řazení po vzoru Audi, nová Octavia řadí sportovní režim přitáhnutím páky k sobě, poté se ale volič sám vrací zpět do pozice D.

A známá kauza multilink, ta má u Octavie 4x4 zajímavé rozuzlení. Zkoušený vůz sice dostal nízkoprofilové pneumatiky, přesto překvapil schopností filtrovat nerovnosti. Zjevně pomáhají dvě věci: multilink od Škody ponechává zadním kolům volnost pohybu v podélném směru, o to pevněji ale vede kola v příčném směru. Zesílený podvozek čtyřkolky navíc disponuje kvalitními tlumiči, které jsou dostatečně pevné, ale umí se rychle stlačovat. Výsledkem je plavná jízda přes příčné prahy a klid na cestě plné výtluků.

Diskuze (275)
Avatar - Hammunasakra
9. 5. 2013 17:02
Re: OCTAVIA KLADIVO
Já ŘADILA i když jsem měla půjčenou Toyotu Auris 1.4 (?) diesel (jsem asi ještě "stará škola" (na)učená řadit (spíš) dle sluchu.. :-)
PS: Nicméně dnes už bych vůz s manuálem NEchtěla (zjistila jsme že s nim mám MNOHEM větší "problém" dodržovat rychlost ;-)
PPS: NEvím jak zrovna u Veyron, ale u VELKÝCH motorů to trochu "svádí" NEřadit - ono to (na nějakou "(nej)vyšší" rychlost) slušně jede přece už od .. až do.. :-)
Avatar - Ham.
9. 5. 2013 16:48
Re: OCTAVIA KLADIVO
No a jsme zpátky na stromech, líný řidič, který neřadí prohraje i kdyby měl Veyron. Když řadí nebo řadí automat tak si 335d ani nelízne.
Avatar - Hammunasakra
9. 5. 2013 16:26
Re: OCTAVIA KLADIVO
Souvisí pružností 80-120 km/h (na 4ku) kde je 35d o fous RYCHLEJŠÍ.. ;-)
Pokud srovnáme elasticitu na 3. převodový stupeň u 35d a na 2hý u M3 je rychlejší to M3 - ok UZNÁVÁM :-)
PS: Rozdíl ve výkonech obou motorů už je "moc velký", při menším rozdílu platí... ;-)
Avatar - Hammunasakra
9. 5. 2013 16:26
Re: OCTAVIA KLADIVO
Souvisí pružností 80-120 km/h (na 4ku) kde je 35d o fous RYCHLEJŠÍ.. ;-)
Pokud srovnáme elasticitu na 3. převodový stupeň u 35d a na 2hý u M3 je rychlejší to M3 - ok UZNÁVÁM :-)
PS: Rozdíl ve výkonem obou motorů už je "moc velký", při menším rozdílu platí... ;-)
Avatar - Ham.
9. 5. 2013 16:14
Re: OCTAVIA KLADIVO
Z odkazu který jsi dala plyne

335d
60-100 3,6 sec.
80-120 4,5 sec.
100-180 14,7 sec.

M3
60-100 2,2 sec.
80-120 2,7 sec.
100-180 8,1 sec.

Takže M3 je vždy o parník rychlejší. Žádné zpočátku neexistuje.

Jak souvisí s diskuzí odkaz na porovnání S4 a M3 jsem nepochopil.