Alko kalkulačka
Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda Octavia Combi 4x4: První jízdní dojmy

3. 5. 2013 • 20:59
46
275
Zobrazit náhledy (46)
Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia Škoda Octavia
Octavia přichází s pohonem všech kol – již tradičně jen jako kombi, zato se třemi motory.

Nová generace Škody Octavia 4x4 je tady, souběžně se standardním kombi. Stejně jako u předchůdce se nabízí výběr ze tří motorů – benzinového 1.8 TSI a dvojice turbodieselů 1.6 TDI a 2.0 TDI. Každý z nich má „tu svoji“ převodovku, osmnáctistovka šestistupňové DSG (s pohonem předních kol má jiné DSG se sedmi převody), tédéíčka šestistupňové manuály. U 1.6 TDI se jedná opět o odchylku od standardu – s pohonem předních kol dostává tento motor pětistupňovou manuální převodovku.

Středobodem verze 4x4 je mezinápravová spojka Haldex. S novou generací Octavie přichází i nová generace Haldexu, v pořadí pátá, která je lehčí a výrazněji spoléhá na elektroniku. Konstrukčně je nový systém jednodušší: obejde se bez tlakového zásobníku (úspora 1,4 kg) a bez elektronicky řízeného zadního diferenciálu. O výhody obou zařízení ale Octavia nepřijde. Olejové čerpadlo, které tlakem na lamelách Haldexu určuje točivý moment přenášený na zadní kola, v novém systému pracuje tak rychle, že dosahuje okamžitých reakcí i bez onoho zásobníku. Distribuci točivého momentu na nápravách zase obstarává systém EDS – přibrzďováním kol nahrazuje závěry diferenciálů.

V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem. Touto cestou se uspoří malé, ale zaznamenatelné množství paliva. Elektronika je přesto vždy v pohotovosti a reaguje na ztrátu trakce připojením zadních kol.

Na rozdíl od technicky spřízněného Golfu neznamená instalace pohonu všech kol zmenšení zavazadelníku. I Octavie Combi 4x4 tedy pojme 610 litrů a nepřichází ani o otvor pro náhradní kolo.

Příplatek za 4x4 je u benzinového motoru 53 tisíc korun. U obou TDI činí 55 tisíc, společně se čtyřkolkou si ale dieselová Octavia polepší z vlečené nápravy na víceprvkové zavěšení zadních kol.

Octavia Combi 4x4 1.8 TSI DSG

K testování v rakouských Alpách v okolí Kitzbühelu Škoda poskytla verzi s motorem 1.8 TSI – nejdražší Octavii v aktuální nabídce. V provedení Ambition stojí od 649.900,- a vyšší specifikace Elegance vyjde na 699.900 Kč. Cena plně vybaveného vozu, který vidíte na obrázcích, ale může dosáhnout až k milionu, stačí velkoryse volit vše, co Octavia umí nabídnout.

Přeplňovaná osmnáctistovka se může pochlubit příjemnou zvukovou kulisou a silným zátahem napříč celým spektrem otáček – téměř od volnoběhu až po dosažení pásma maximálního výkonu. I když se jedná o nejsilnější motor v Octavii, s trakcí díky Haldexu nemá nejmenší problém. Na testovací šotolinové trati zvládl bez váhání rychlé rozjezdy, stejně jako pomalou i rychlou jízdu do kopce. Elektronika dokáže připojovat zadní kola rychleji, než by došlo k jejich protočení.

Octavia Combi 4x4 ale neznamená jen přidání pohonu všech kol. Motor 1.8 TSI dostal jinou převodovku DSG – místo sedmistupňové DQ200, která vylučuje instalaci 4x4, má odolnější šestistupňovou DQ250 s mokrými spojkami. Tato úprava umožnila nové naladění motoru: točivý moment vzrostl z 250 na 280 N.m a maximum výkonu 132 kW leží už v 4500 min-1 místo 5100 min-1 u provedení s pohonem předních kol.

Šestistupňové DSG také znamená plynulejší rozjezdy. Převodovka ale stále nedosáhla dokonalosti, rychlost řazení při zátěži by se mohla zlepšit – zvlášť při manuální volbě převodů. Zajímavou inovací je úprava kulisy řazení po vzoru Audi, nová Octavia řadí sportovní režim přitáhnutím páky k sobě, poté se ale volič sám vrací zpět do pozice D.

A známá kauza multilink, ta má u Octavie 4x4 zajímavé rozuzlení. Zkoušený vůz sice dostal nízkoprofilové pneumatiky, přesto překvapil schopností filtrovat nerovnosti. Zjevně pomáhají dvě věci: multilink od Škody ponechává zadním kolům volnost pohybu v podélném směru, o to pevněji ale vede kola v příčném směru. Zesílený podvozek čtyřkolky navíc disponuje kvalitními tlumiči, které jsou dostatečně pevné, ale umí se rychle stlačovat. Výsledkem je plavná jízda přes příčné prahy a klid na cestě plné výtluků.

Témata
Avatar - Hammunasakra
9. 5. 2013 17:02
Re: OCTAVIA KLADIVO
Já ŘADILA i když jsem měla půjčenou Toyotu Auris 1.4 (?) diesel (jsem asi ještě "stará škola" (na)učená řadit (spíš) dle sluchu.. :-)
PS: Nicméně dnes už bych vůz s manuálem NEchtěla (zjistila jsme že s nim mám MNOHEM větší "problém" dodržovat rychlost ;-)
PPS: NEvím jak zrovna u Veyron, ale u VELKÝCH motorů to trochu "svádí" NEřadit - ono to (na nějakou "(nej)vyšší" rychlost) slušně jede přece už od .. až do.. :-)
Avatar - Ham.
9. 5. 2013 16:48
Re: OCTAVIA KLADIVO
No a jsme zpátky na stromech, líný řidič, který neřadí prohraje i kdyby měl Veyron. Když řadí nebo řadí automat tak si 335d ani nelízne.
Avatar - Hammunasakra
9. 5. 2013 16:26
Re: OCTAVIA KLADIVO
Souvisí pružností 80-120 km/h (na 4ku) kde je 35d o fous RYCHLEJŠÍ.. ;-)
Pokud srovnáme elasticitu na 3. převodový stupeň u 35d a na 2hý u M3 je rychlejší to M3 - ok UZNÁVÁM :-)
PS: Rozdíl ve výkonech obou motorů už je "moc velký", při menším rozdílu platí... ;-)
Avatar - Hammunasakra
9. 5. 2013 16:26
Re: OCTAVIA KLADIVO
Souvisí pružností 80-120 km/h (na 4ku) kde je 35d o fous RYCHLEJŠÍ.. ;-)
Pokud srovnáme elasticitu na 3. převodový stupeň u 35d a na 2hý u M3 je rychlejší to M3 - ok UZNÁVÁM :-)
PS: Rozdíl ve výkonem obou motorů už je "moc velký", při menším rozdílu platí... ;-)
Avatar - Ham.
9. 5. 2013 16:14
Re: OCTAVIA KLADIVO
Z odkazu který jsi dala plyne

335d
60-100 3,6 sec.
80-120 4,5 sec.
100-180 14,7 sec.

M3
60-100 2,2 sec.
80-120 2,7 sec.
100-180 8,1 sec.

Takže M3 je vždy o parník rychlejší. Žádné zpočátku neexistuje.

Jak souvisí s diskuzí odkaz na porovnání S4 a M3 jsem nepochopil.

Bazar

Kupte nebo prodejte auto za nejlepší ceny
Vložit inzerát Zobrazit nabídku