TEST VW Golf 4Motion používá Haldex páté generace, jak s ním jezdí?
Pohon všech kol patří k Volkswagenu Golf od roku 1986. Od tehdejšího Golfu syncro ale vývoj ušel dlouhou cestu: příplatek za 4x4 klesl z někdejších 5700 západoněmeckých marek na dnešních 66.000 korun a technika se dostala na úroveň, o které se před 27 lety nejspíše nikomu nesnilo.
Pohonné jednotky jsou stejně jako u Golfu VI výhradně dieselové. Nabídka se ale rozšířila – zatímco u předchůdce byl výběr mezi hatchbackem 2,0 TDI/103 kW a kombi 1,6 TDI/77 kW, nový Golf 4Motion nabídne už v hatchbacku dva motory. Jedná se ale samozřejmě o novou generaci tédéíček 1,6/77 kW a 2,0/110 kW. K oběma dostanete jedině šestistupňovou manuální převodovku, ovšem vývojáři Volkswagenu potvrdili, že technicky nic nebrání použití DSG nebo benzinového motoru. Obě výsady ale zatím zůstávají vyhrazeny připravovanému Audi A3 1,8 TFSI.
VW Golf - vývoj pohonu 4x4 | ||||
Model | rok výroby | pohon 4x4 | motory | |
Golf syncro | 1986–1991 | viskózní spojka | 1,8i/66 kW | - |
Golf syncro | 1993–1997 | viskózní spojka | 1,8i/66 kW; 2,0i/85 kW; 2,9 VR6/140 kW | 1,9 TDI/66 kW |
Golf 4Motion | 1998–2003 | Haldex I | 1,8 20V/92 kW; 2,3 V5/125 kW; 2,8 V6/150 kW | 1,9 TDI/66 kW, 85 kW, 110 kW |
Golf 4Motion | 2004–2008 | Haldex II | 2,0 FSI/110 kW | 1,9 TDI/77 kW; 2,0 TDI/103 kW |
Golf 4Motion | 2009–2012 | Haldex IV | - | 2,0 TDI/103 kW |
Golf 4Motion | od 2013 | Haldex V | - | 1,6 TDI/77 kW; 2,0 TDI/110 kW |
Jádrem pohonu u nového Golfu 4Motion je mezinápravová spojka Haldex 5. Systém je ve srovnání s Haldexem 4. generace jednodušší, obejde se bez tlakového zásobníku (úspora 1,4 kg) a bez elektronicky řízeného zadního diferenciálu. O výhody obou zařízení ale Golf nepřijde. Olejové čerpadlo, které tlakem na lamelách Haldexu určuje točivý moment přenášený na zadní kola, v novém systému pracuje tak rychle, že dosahuje okamžitých reakcí i bez onoho zásobníku. Distribuci točivého momentu na nápravách obstarají funkce EDS a XDS Plus – první z nich přibrzďováním nahrazuje závěr diferenciálů při jízdě v přímém směru, druhá aktivním přibrzďováním vnitřních kol pomáhá v zatáčkách.
V zásadě se jedná o permanentní pohon – k úplnému odpojení zadních kol dochází jen ve specifických situacích, například při parkování nebo dálniční jízdě přímým směrem. Touto cestou se uspoří malé, ale zaznamenatelné množství paliva. Elektronika je přesto vždy v pohotovosti a reaguje na ztrátu trakce připojením zadních kol.
Celý komplex 4Motion reaguje primárně podle točivého momentu motoru, aby nedocházelo k protočení předních kol. Zároveň se zohledňují otáčky jednotlivých kol a hodnota bočního přetížení, takže 4Motion proaktivně stabilizuje auto v zatáčkách.
K prvnímu seznámení Volkswagen nabídl Golf 2,0 TDI 4Motion a ten dokázal technické předpoklady potvrdit v praxi. Jak jezdí se 4x4? Z pohledu řidiče vlastně nic poznat nejde. Díky zesílené karoserii a měkčímu uložení zadní nápravy se do interiéru nepřenáší žádné akustické ani mechanické ruchy. Jízdu doprovází jen poněkud jadrnější projev motoru 2,0 TDI, který jsme zaznamenali už při prvním svezení s Golfem bez pohonu všech kol.
Přítomnost 4x4 se neprojeví ani ve zhoršených trakčních podmínkách. Alespoň do toho okamžiku, než si uvědomíte, že chování Golfu rozhodně není normální. Běžné auto totiž na uježděném sněhu nezrychluje ani nezatáčí bez jediného prohrábnutí nebo podklouznutí kol. Golf 4Motion to umí, takže špatný povrch se na chování auta nejvíc projeví při brzdění. Ovladatelnost i trakce, navzdory nutnosti přenést od motoru až 320 N.m, patří díky vyspělé elektronice na úplnou špičku mezi 4x4.
Kromě pohonu všech kol získal Golf 4Motion kratší stálý převod. Celkové zpřevodování je o 11 % lehčí, takže pohonné ústrojí dokáže nabídnout stejnou dynamiku – například akcelerace z 0 na 100 km/h je u motoru 2,0 TDI shodných 8,6 sekundy. Maximální rychlost klesla zanedbatelně, z 216 na 211 km/h. Dieselový Golf se 4x4 ji dosáhne poměrně snadno, až do stošedesátky je zrychlování hodně svižné a i dál pokračuje slušným tempem.
V otázce spotřeby paliva slibuje Volkswagen mezigenerační zlepšení o 15 % a kombinovaný výsledek 4,7 l/100 km. Velký podíl na tom ale má standardně dodávaný systém start/stop. Přesto se spotřeba nafty zlepšila – při 130 km/h činí 6,2 l/100 km (otáčky motoru 2400 min-1) a při 100 km/h zhruba čtyři litry. Mimoměstské nároky na palivo jsou ale vyšší, mezi pěti a šesti litry, protože proměnlivé tempo ve srovnání s ustálenou rychlostí zvyšuje ztráty v hnacím řetězci.
Mimochodem, 4Motion se může pochlubit o 5 litrů větší nádrží na palivo. Musí se ale spokojit s o 33 litrů menším zavazadlovým prostorem (má 343 l, přesto jde o mezigenerační zvětšení o 38 l), kvůli změnám v konstrukci karoserie totiž chybí volné místo mezi podlahou a náhradním kolem.
Bez zajímavosti není ani cenová politika. Varianta 2,0 TDI 4Motion se nabízí v provedení Highline 598.900 Kč, zatímco srovnatelné provedení předchozí generace se loni doprodávalo za 612.900 Kč. Uspořit při nákupu čtyřkolového Golfu lze volbou motoru 1,6 TDI. S pohonem všech kol je o 60 tisíc levnější, volba nižší výbavy Comfortline uspoří dalších 30 tisíc. První cena 508.900 Kč za Golf 1,6 TD 4Motion Comfortline tak činí ze sedmé generace historicky nejlevnější Golf s pohonem všech kol.
VW Golf VII 4Motion - technická data, ceny, srovnání s předchozí generací | |||
Model | Golf VII | Golf VII | Golf VI |
Motor | 1,6 TDI | 2,0 TDI | 2,0 TDI |
Převodovka | 6M 4x4 | 6M 4x4 | 6M 4x4 |
Zdvihový objem [cm3] | 1598 | 1968 | 1968 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 77/3000-4000 | 110/3500-4000 | 103/4200 |
Největší toč. mom. [N.m/min-1] | 250/1500-2750 | 320/1750-3000 | 320/1750-2500 |
Max. rychlost [km/h] | 187 | 211 | 206 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 11,5 | 8,6 | 9,4 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 4,5 | 4,7 | 5,5 |
Provozní hmotnost [kg] | 1410 | 1449 | 1451 |
Rozdíl proti 4x2 [kg] | +115 | +95 | +100 |
Cena Comfortline [Kč] | 508.900,- | - | - |
Cena Highline [Kč] | 538.900,- | 598.900,- | 612.900,- |