Škoda Octavia G-Tec už nebude, co bývala. Dostane nový motor a větší zásobu plynu
Škodu Octavia G-Tec mám poměrně rád. Jsou tomu tři roky, co jsem s ní absolvoval cestu na dovolenou do Chorvatska, a pokud byla možnost po cestě tankovat plyn, což u nás ani v Rakousku není problém, pohybovaly se náklady na ujetý kilometr pod jednu korunu. V samotném Chorvatsku už to byl problém, tam se tehdy nacházely pouze dvě plnicí stanice, téměř celé tamní přesuny jsme proto absolvovali na benzin.
Loňský facelift Škody Octavia se samozřejmě dotknul také verze G-Tec, avšak hlavně po stránce vzhledu a palubních systémů, technika zůstala nedotčena. S nadcházejícím modelovým rokem se to ale změní. Benzinové motory dostanou ruku v ruce s novou metodikou měření emisí (WLTP) očekávané filtry pevných částic, z nabídky zmizí motor 1.4 TSI a bude nahrazen zcela novou patnáctistovkou TSI, na jejíž CNG verzi se aktuálně pracuje. Dojde k nárůstu výkonu i točivého momentu, ale také změně poměrů velikostí palivových nádrží.
Podle informací partnerského časopisu Svět motorů by měl výkon plynové octavie vzrůst z aktuálních 81 na 96 kilowattů, točivý moment by již neměl být 200, ale rovnou 240 N.m. V současnosti je G-Tec vybaven standardní benzinovou nádrží o objemu 50 litrů a dvěma velkými ocelovými tlakovými nádobami umístěnými za zadní nápravou (pojmou 15 kg CNG). Od poloviny příštího roku však budou hlavní nádoby vyrobeny z kompozitu a sekundovat jim bude třetí, ocelová, umístěná před zadní nápravou vedle nádrže na benzin. Tlakové nádoby dohromady pojmou 21 kilogramů plynu, ale zároveň natankujete maximálně 15 litrů benzinu.
Hlavní výhovou nahrazení ocelových tlakových nádob kompozitovými je lepší rozložení hmotnosti. Jak Svět motorů uvedl již dříve v dlouhodobém testu, Škoda Octavia G-Tec jednoduše více „žere“ gumy, protože má při akceleraci tendence sedat si na zadek. Nové nádoby však ušetří celých 72 kilogramů, což je úžasné. Se změnou objemů palivových nádob se pochopitelně změní i dojezd.
Jestliže dosud teoreticky G-Tec ujel na plyn 430 a na benzin 940 kilometrů, od příštího roku počítejme se 620 a 300 kilometry. Do teoretické hodnoty započítáváme očekávané snížení spotřeby plynu – z aktuálních reálných 4,2 kg/100 km/h na 4,0 kg/100 km.
Škoda Octavia G-Tec - srovnání parametrů současné a plánované verze | ||
Motor | 1.4 TSI | 1.5 TSI* |
Zdvihový objem [cm3] | 1395 | 1498 |
Válce/ventily | 4/4 | 4/4 |
Největší výkon [kW/min-1] | 81/4800-6000 | 96/- |
Točivý moment [N.m/min-1] | 200/1500-3500 | 240/- |
Maximální rychlost [km/h] | 195 | 206 |
Zrychlení 0-100 km/h [s] | 10,9 | 9,8 |
Zásoba plynu [kg] | 15 | 21 |
Zásoba benzinu [l] | 50 | 15 |
Udávaná spotřeba plynu [kg/100 km] | 3,4 | 3,4 |
Reálná spotřeba plynu [kg/100 km] | 4,2 | 4,0 |
*Teoretické údaje, v nabídce od MY 2018 |