Škoda se vrací do Kazachstánu. Pomůže tím nahradit ztráty z Ruska a Číny
Mladoboleslavská automobilka se vrací na perspektivní trh v Kazachstánu, na kterém by do roku 2028 ráda získala pětiprocentní podíl, čímž by alespoň částečně vyvážila ztráty z Ruska a Číny, která ještě nedávno byla největším odbytištěm Škody.
Škoda v Číně v roce 2018 prodala 341 tisíc automobilů a slibovala si růst až na více než půl milionu vozů. Jenže druhá nejlidnatější země světa v uplynulých letech rychle přepnula na elektromobily a začala masivně podporovat domácí výrobce, odbyt Škodovky (ale i jiných zahraničních značek) od té doby začal rychle padat. Česká automobilka v Číně aktuálně prodává pouze zlomek toho co v minulosti. K tomu se přidal také odchod z Ruska, které patřilo k nejvýznamnějším trhům Škodovky. Proto se mladoboleslavští musejí rozhlížet po nových destinacích.
Jednou z nich je například Vietnam, kam značka nedávno vstoupila. Dalším, tentokrát staronovým místem je Kazachstán, kde už Škoda v minulosti fungovala. Automobilka v nejbližší době hodlá otevřít dealerství v Almaty, Astaně, Karagandě a Šymkentu, oficiálně vstoupit na trh a spustit prodej v druhé polovině února. Dlouhodobým cílem je se do roku 2028 dostat na 5% tržní podíl.
Vedle samotného prodeje je v plánu též částečná montáž modelů Octavia, Kamiq, Karoq a Kodiaq v podobě tzv. sad SKD (semi knocked-down), která zde pod patronátem Škody probíhala již v minulosti. V jejich případě se jedná o kompletně smontovanou karoserii, přičemž motor a podvozek jsou samostatně. Ve spolupráci se společností Allur se jedná také o možnosti dodávání setů CKD, které představují prakticky úplně rozložené automobily s nenalakovanými díly, jež nejsou ani svařené do podkompletů.
Škoda Auto a Allur se rovněž zavázaly ke spolupráci na posílení a dalším zkvalitňování technického vzdělávání v Kazachstánu. Základem spolupráce bude výměna znalostí o vzdělávání mladých odborníků připravujících se na nové zaměstnání v automobilovém průmyslu. Mladoboleslavská automobilka se na rozvoj technického vzdělávání zaměřuje dlouhodobě, ať už prostřednictvím Škoda Auto Vysoké školy nebo na vlastním středním odborném učilišti. Dále spolupracuje s desítkami středních odborných i vysokých škol po celé České republice. Základem podpory je přímá materiální pomoc pro zdokonalení výuky.