Škoda Superb (2001-2008) – Z východu na západ
Superb znamenal pro Škodu vstup do střední třídy, i když někdy bývá řazen ještě o kategorii výše. Není žádným tajemstvím, že jako konstrukční základ posloužila předchozí generace Volkswagenu Passat. Zlí jazykové pak poukazovali na to, že varianta s prodlouženým rozvorem, se kterou Superb sdílel platformu, byla původně určena pro Čínu. Zejména zadním pasažérům to ale vadilo pramálo, nehledě k tomu, že výrobci toto řešení přineslo výraznou úsporu nákladů.
Trocha historie
Již v Ženevě 2001 navnadila Škoda netrpělivé fanoušky konceptem Montreux. Tedy, konceptem... Vlajková loď domácí automobilky se poprvé představila na autosalonu ve Frankfurtu 2001 a rázem bylo všem jasné, že ženevská verze byla prakticky sériová, nesla pouze jiný název. Jméno pro produkční model nezvolili v Boleslavi náhodou, stejné nesla už největší předválečná (a také těsně poválečná) škodovka.
Superb se začal vyrábět prakticky okamžitě po představení v nové hale továrny v Kvasinách. Prodej byl zahájen ještě před koncem roku 2001, v polovině prosince. Na počátku byl v nabídce poněkud obstarožní zážehový dvoulitr s 85 kW, který měl původ v hlubokých osmdesátých letech. Objemově slabší, ale výkonnější byla přeplňovaná osmnáctistovka se 110 kW. Paletu zážehových motorů doplňoval vidlicový šestiválec objemu 2,8 litru se 142 kW.
Turbodiesely zastupoval oblíbený 1,9 TDI s výkonem 96 kW, špičkou byl pak dvouapůllitr V6 se 114 kW, který byl sice spřažen se šestistupňovou převodovkou, ale letité konstrukce. Starší techniku maskoval Superb několika příjemnými prvky výbavy navíc, například schránkou Wet Case v levých zadních dveřích, která obsahovala v začátcích velmi propagovaný deštník, k odvodu vody sloužil otvor přímo ve schránce. Další praktickou drobností byl výklopný střed opěradla spolujezdce, kterým si mohl privilegovaný cestujících vpravo vzadu protáhnout natažené nohy. Díky dostupnosti tohoto prvku pouze pro nejvyšší stupeň výbavy se s ním dnes jen těžko setkáte.
Velká škodovka se za svého života dočkala řady drobnějších úprav a také rozšiřování základní i příplatkové výbavy. První modernizace proběhla hned v roce 2002, kdy byla vylepšena dosud velmi choulostivá přední náprava. Příčná ramena byla totiž původně z měkkého hliníku, který ovšem záhy nahradila ocel. V květnu se pod kapotami objevilo i slabší tédéíčko objemu 1,9 litru s výkonem 74 kW. O rok později v červenci prošel ozdravnou kúrou šestiválec 2,5 TDI. Dostal 6 kW navíc (měl tedy 120 kW), zbavil se značného turboefektu a jím vybavené vozy měly novou šestistupňovou převodovku. Změnou prošly ale i ty, které měly v útrobách o kolečko méně, tedy pětistupňová ústrojí.
V létě 2004 se radikálně zlepšila variabilita. Dnes jsme i u sedanů zvyklí na to, že zadní sedadla jdou sklopit do vodorovné polohy, touto vymožeností ovšem Superb první takřka tři roky výroby nedisponoval. Po úpravách šel zavazadelník o objemu 480 l (modifikací se mírně zvětšil, původně měl dle údajů automobilky 462 l) zvětšit až na 945 l, zadní opěradla byla také nově dělená v poměru 1 : 3 a 2 : 3.
Rok 2005 znamenal nejdříve na jaře decentní stylistické úpravy interiéru (nový volant) a doplnění výbavy. Nově byl také k dispozici sportovní paket se sníženým a modifikovaným podvozkem, změnou prošly i přední brzdy, které byly účinnější. Na podzim byla obměněna nabídka motorů. Objevily se nové turbodiesely 1,9 TDI se 77 kW a 2,0 TDI se 103 kW. Dvoulitr měl již filtr pevných částic (DPF) a šestistupňovou převodovku. Z ceníku tak zmizely devatenáctistovky se 74 a 96 kW, které nesplňovaly emisní normu Euro 4.
Poslední změny absolvovala největší škodovka v srpnu 2006, kdy byl opět lehce upraven vzhled, změnila se zejména grafika zadních světel (dostaly profil ve tvaru písmene C) a lehce i maska chladiče, boční blikače se pak objevily ve zpětných zrcátkách. Opět byla také rozšířena výbava, stupně Classic, Comfort a Elegance doplnil nejluxusnější s názvem Laurin & Klement. Výkon základního motoru 1,9 TDI byl na samém konci roku zvýšen na 85 kW.
Ač se několikrát během výroby první generaceSuperbu spekulovalo o jejím zastavení a o ukončení vývoje nástupce, všechno dopadlo nakonec zcela jinak. Ženevský autosalon 2008 byl totiž svědkem premiéry druhé generace novodobého Superbu, což znamenalo v květnu konec výroby a prodeje pro jeho předchůdce.
Bezpečnost a spolehlivost
Bariérový test nezávislé společnosti Euro NCAP absolvovala Škoda Superb v roce 2003. Proti pevné překážce se rozjel sedan z Kvasin s motorem 1,9 TDI a výbavou Comfort, která obsahovala mimo jiné také bezpečnostní pásy s předpínači a omezovači tahu a šestici airbagů (přední, boční a hlavové). Za ochranu posádky při čelním a bočním nárazu získala velká škodovka celkem čtyři hvězdičky a 26 bodů. Již v době testu se ovšem mohla řada konkurentů pochlubit pětihvězdičkovým hodnocením. Nehledě k tomu, že za čelní náraz získal Superb pouhých 9 bodů, řidičovu hrudníku hrozí velmi vážná zranění, jeho stehnům pak středně těžká. Spolujezdec vyvázne maximálně se středně těžkou újmou horních partií svého těla. Test bočního nárazu dopadl pro řidiče nepoměrně lépe, hrozí mu maximálně lehká zranění. Ohleduplnost k chodcům ani ochrana dětí v zádržných systémech ještě testovány nebyly.
ŠKODA SUPERB na MOJE.AUTO.cz |
Ve statistikách TÜV 2009 Škodu Superb ani v jedné kategorii nenajdeme. V těch loňských byla mezi nejmladšími ojetinami těsně pod průměrem (69. místo ze 116, 5 % vážných závad na každých 100 vozů, průměr všech byl 4,8 %). Superb si letos zřejmě nijak radikálně nepohoršil, pouze na německé technické kontroly nedorazilo tolik vozů, aby mohl být do statistik zařazen. Pracovníci českých autobazarů jej navíc hodnotí jako lehce nadprůměrně až průměrně spolehlivý.
Klady
Jízdní vlastnosti lze hodnotit kladně i přes rozměry vozu, podvozek na nerovnostech neodskakuje a v zatáčkách si vede vcelku dobře, byť se samozřejmě naklání, ale stopu drží. Pasažéři si též užijí dostatek komfortu, díky měkčímu naladění nerovnosti českých silnic pocítí jen vzdáleně. Pro tento vůz je typická houpavá jízda, zkrátka a dobře, je to pohodlný kočár na dlouhé cesty. Brzdy jsou velmi účinné a neunaví se ani po opakovaném použití. Přesné je také řazení, pokud se v něm nevyskytují vůle. Řízení se dá nazvat vzhledem k ručení vozu poměrně komunikativním.
Interiér Superbu je velmi prostorný zejména v podélném směru, místem pro nohy vzadu vůz vzhledem k rozvoru 2803 mm doslova plýtval. Přední sedadla jsou rozměrná a pohodlná. Již na začátku životního cyklu disponovaly automobily bohatou základní výbavou, která zahrnovala například čtyři airbagy, ABS, dálkové centrální zamykání, elektrické ovládání oken a zrcátek, klimatizaci a CD přehrávač. Dnes možná standard i u mnohem menších vozů, ale před sedmi či osmi lety tomu bylo jinak. Náročnější zákazníci mohou zvolit výbavu Elegance, v těchto vozech nezřídka najdou i příplatkovou navigaci. Materiály v interiéru jsou velmi kvalitní a dlouho vydrží, potěší také dílenské zpracování celého vozu, všechny karosářské i interiérové díly přesně lícují a mají minimální spáry. Zavazadelník není bezednou dírou jako u Octavie, ale potěší dobrým přístupem, na sedan obzvláště.
Turbodiesely mají obecně velmi nízkou spotřebu, asi nejlepší z nich je šestiválec 2,5 TDI s výkonem 120 kW. Ten má bleskurychlou odezvu na sešlápnutí plynového pedálu, dostatečný výkon i kultivovaný projev. Doporučit lze však také motor 1,9 TDI/96 kW, který disponuje velkou pružností a navíc je mezi ojetinami zdaleka nejrozšířenější. Ze zážehových motorů je určitě nejlepší volbou přeplňovaná osmnáctistovka, zájem je také o vidlicový šestiválec, který nadchne výkonem, spotřebou však již méně. Ale kdo by ji u tohoto motoru čekal nízkou?
Zápory
Zadní cestující si mohou stěžovat na nedostatek prostoru v oblasti ramen, šířka 1765 mm nebyla nijak velkorysá, většina konkurentů je na tom lépe. Dlouhý rozvor sice navozuje dojem reprezentační limuzíny, ale odráží se také na nedostatečné tuhosti karoserie. Přední náprava patří dodnes ke kinematicky špičkovému řešení pro vozy s motorem vpředu a poháněnou přední nápravou, vzadu ale najdete jen jednoduchá vlečená ramena.
Redaktoři auto.cz si také stěžovali při testech na výhled směrem vzad, ovšem soupeři na tom byli stejně, případně hůře, o těch moderních nemluvě. Tento nedostatek byl navíc kompenzován rozměrnými zpětnými zrcátky. Přední náprava vozů do roku 2002 je velmi choulostivá. Superb je častým objektem zájmu zlodějů, zejména s turbodiesely. Handicapem může být také jediná karosářská varianta, a to klasický sedan. Kombi se dočká až současná generace, i když v té první verze s praktickou karoserií údajně také existovala, ale nepřekročila stadium prototypu. Uživatelé moje.auto.cz si také stěžují na absenci šestého převodového stupně (zejména u motorů 1,9 TDI) a na poněkud letargickou samočinnou převodovku Tiptronic.
U prvních turbodieselových šestiválců se 114 kW nepotěší značný turboefekt. Oblíbená tédéíčka1,9 litru jsou pak oproti konkurenci díky vstřikování čerpadlo-tryska poněkud hlučnější. Šestiválcové modely (zážehové i vznětové) mají pak velmi těžkou příď.
Nejméně doporučeným vznětovým motorem je 2,0 TDI/103 kW. Podle zkušeností některých majitelů jsou u něj po větší porci ujetých kilometrů problémy se setrvačníkem, turbodmychadlem a vstřikováním, u prvních vozů se také přidírala vačka. Varianty s filtrem pevných částic představují riziko v podobě opakovaného zanesení a spadnutí do nouzového režimu. Ze zážehových agregátů je nejhorší prehistorický dvouventilový dvoulitr, který je nekultivovaný a neúsporný. U motorů 1,9 TDI musí majitel počítat s výměnou rozvodového řemenu po 90.000 km. Olej třídy 0W-30 se ovšem mění po až ujetí 30.000 km nebo dvou letech. U zážehových motorů se řemen mění po 120.000 km nebo po šesti letech.
Závady
Nejslabším článkem vozu jsou nápravy, zejména ta přední. Pokud je vůz vybaven šestiválci (i zážehovými, o vznětových pak nemluvě), vznikají v zavěšení vůle. Ale i silentbloky zadní nápravy se opotřebovávají rychleji, než je zvykem. Problémy vznikají zejména u prvních vozů, v roce 2002 byla přední náprava upravena. Vůle se objevují také v řazení. Sem tam se porouchá elektronika. Motory TDI trápí závady měřičů množství nasávaného vzduchu, odcházet mohou také turbodmychadla, zejména u vozů s vysokým kilometrovým proběhem, servisní náklady se pak vyšplhají do závratných výšin. Turba trpí poruchami také v zážehových osmnáctistovkách, které zlobí i zapalovací cívky. Zážehovému dvoulitru pak velice chutná motorový olej, dokáže jej na 1000 km spotřebovat až 1,5 litru. U vidlicového šestiválce pak stávkuje vodní čerpadlo.
Ceny
Ceny Superbů začínají již na 160.000 korunách, ale za tuto částku seženete exemplář s motorem 1,9 TDI, jehož stav počitadla kilometrů se bude blížit čtvrt milionu. Pokud toužíte po zážehovém šestiválci, ten může mít za tuto částku najeto i o sto tisíc kilometrů méně. Kolem 180.000 Kč už je celkem slušný výběr vozů s nejslabšími turbodiesely se 74 kW, případně přeplňovanými osmnáctistovkami, většinou budou pocházet z roku 2002. Oblíbené verze s motory 1,9 TDI/96 kW a proběhem 150.000 km se pohybují okolo 200 tisíc korun. Zájemcům o agregát 2,5 TDI můžeme doporučit vozy z let 2003-2004, které začínají někde na 230 tisících, mají ale za sebou větší porce kilometrů (kolem 200 tisíc). Mladší ojetiny z roku 2005 se dají koupit zhruba za 250-270 tisíc korun. Vozy s nízkým počtem najetých kilometrů (pod 100 tisíc) pořídíte zhruba od 290.000. Opravdu zánovní auto z konce výroby první generace může stát 370 tisíc, ale výjimkou nejsou ani vyšší částky, až do půl milionu.
Co říká odborník?
(Martin Seidl, manažer skladu Auto ESA)
Modely z prvních let výroby se v současnosti dají pořídit již za ceny od 180.000 Kč, je však nutné vůz řádně zkontrolovat. Může mít totiž závady, které poté vyžadují nemalé investice. Superb je i velmi oblíbeným dopravním prostředkem pro taxikáře nebo manažery a proto mají některé exempláře velmi vysoký kilometrový proběh, oblíbeným nešvarem je poté pozměněný stav tachometru. Dnes je Superb díky poklesu cen velmi žádaný a kvalitní exemplář se v bazaru dlouho neohřeje. Nejoblíbenější je pak verze s motorem 1,9 TDI s výkonem 96 KW.
Jako základ Superbu posloužil modernizovaný VW Passat B6 (2000-2005), domácí vůz jej však překonává v rozměrech, na délku o deset centimetrů, stejně tak v rozvoru náprav. Z toho těží zejména cestující na zadních sedadlech, prostor je zde opravdu královský. Na druhou stranu se však v zatáčkách karoserie tzv. kroutí, má nižší torzní tuhost a je samozřejmě těžší. Vozidlo převzalo i složitou lichoběžníkovou přední nápravu, která je jízdně vynikající, je však známá svou krátkou životností a nákladnými opravami. Na každé straně je osazena čtyřmi rameny, oprava pak ve značkovém servisu vyjde na desítky tisíc. Zadní náprava je klasická kliková, občas se setkáváme s opotřebovanými silentbloky, oprava však není nákladná. Jízda se Superbem je hlavně komfortní, vozidlo rozhodně nemá sportovní ambice.
Základní zážehovou variantu tvořil od počátku dvoulitr s osmiventilovou technikou, motor má i přes svůj letitý původ slušný zátah v nízkých otáčkách, je však poněkud hlučnější, slyšel jsem i o vyšší spotřebě motorového oleje. Dobrou volbou je motor 1,8 20V Turbo, má plynulý zátah a jízda je s ním velice příjemná, spotřeba se pohybuje kolem devíti litrů. Motor je náchylný na vadné měřiče množství nasávaného vzduchu a zapalovací cívky. Ty jsou zde čtyři, na každý válec jedna, závada se hlásí nepravidelným chodem, vibracemi a rozsvícenou kontrolkou diagnostiky. Vozidlo odstavte a nepoužívejte, nespálená směs se totiž dostane ke katalyzátoru, který poté zničí. I přes svůj objem 2,8 litru se těší zájmu také nejsilnější motor v nabídce Superbu, vidlicový šestiválec, jeho nevýhodou je nákladná a pracná výměna rozvodů, kdy se musí rozebrat celá přední část vozu.
Již obehranou písničkou jsou u vznětových motorů koncernu VW vadné měřiče množství nasávaného vzduchu, dnes však odstranění této závady nestojí mnoho, cena opravy se vyšplhá jen na cca 3.500 Kč. Nejrozšířenějším motorem je čtyřválec 1,9 TDI s výkonem 96 kW se systémem Pumpe-Düse (čerpadlo-tryska). Je bohužel spojen pouze s pětistupňovou převodovkou, proti konkurenci je také hlučnější, ale úsporný. Občasným problémem u něj je i zatuhlá regulace naklápění lopatek turbodmychadla. Pozor na hlučnější turba, oprava bývá poté velmi nákladná a to v řádu 30–50 tisíc.
Do roku 2003 se montoval slabší šestiválec 2,5 TDI s výkonem 114 kW, poté přišla verze se 120 kW a navýšeným točivým momentem o celých 40 Nm, měla novou šestistupňovou převodovkou. Slabší verze trpí nedostatečným tahem v nízkých otáčkách. I zde je nákladná a pracná výměna rozvodů, kdy se opět musí rozebrat přední část vozidla. V rotačním čerpadle pro šestiválec TDI je nerozebíratelné sítko nečistot, které se může zanést, oprava se poté vyšplhá až skoro ke dvaceti tisícům.
Dále v nabídce ojetin narazíme na vznětové verze 1,9 TDI s výkony 74, 77 a 85 kW. Nejméně doporučeným motorem je čtyřválec 2,0 TDI, a to díky systému filtru pevných částic, kdy motor není schopen samočinné regenerace.
Přednosti
- Dobré jízdní vlastnosti (vzhledem k rozměrům)
- Komfortně naladěný podvozek
- Velmi účinné brzdy
- Přesné řazení
- Komunikativní řízení (vzhledem ke kategorii vozu)
- Rozměrná a pohodlná přední sedadla
- Kvalitní materiály v interiéru s dlouhou životností
- Dílenské zpracování
- Bohatá základní výbava
- Dobrý přístup do zavazadelníku
- Nízká spotřeba turbodieselů
Nedostatky
- Málo prostoru v oblasti ramen vzadu
- Nižší torzní tuhost karoserie
- Choulostivá přední náprava
- Velmi omezená variabilita (do roku 2004)
- Absence šestého převodového stupně (1,9 TDI)
- Letargický automat Tiptronic
- Hlučnější motory TDI-PD
- Turboefekt u šestiválce 2,5 TDI (do roku 2003)
- Vyšší spotřeba oleje zážehového motoru 2,0 l
- Poruchový turbodiesel 2,0 TDI
- Vysoký zájem zlodějů
Nejčastější závady
- Krátká životnost přední nápravy a vůle v jejím zavěšení (zejména u prvních modelů do roku 2002)
- Opotřebované silentbloky zadní nápravy
- Vůle v řazení
- Potíže s elektronikou
- Závady turbodmychadel (TDI a 1,8 Turbo)
- Vadné měřiče množství nasávaného vzduchu (1,8 Turbo a všechny turbodiesely)
- Poruchy zapalovacích cívek (1,8 Turbo)
- Zatuhlá regulace naklápění lopatek turbodmychadla (1,9 TDI 96 kW)
- Zanášení sítka nečistot u šestiválce 2,5 TDI
- Závady vodního čerpadla u motoru 2,8 V6
ŠKODA SUPERB na MOJE.AUTO.cz |