Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
Volkswagen Passat
17
Fotogalerie

Škoda Superb vs. VW Passat: Designový duel

Vzájemná konkurence Škody Superb a VW Passat je v poslední době velmi diskutovaným tématem. Rozhodli jsme se proto porovnat oba modely.

Článek Audi A7 vs. Mercedes-Benz CLS: Designový duel měl mezi vámi čtenáři dobrou odezvu. Rozhodli jsme se proto v tomto konceptu pokračovat a tentokrát jsme se zaměřili na dvojici VW Passat a Škoda Superb.

Důvodů pro tuto volbu je hned několik. Oba modely dlouhodobě ve střední třídě obsazují čelní příčky v prodejích nových aut na českém trhu, sdílejí společný technický základ nebo alespoň některé konstrukční celky a poslední dobou jsou především z Německa slýchat hlasy, že Superb pro Passat představuje příliš zdatného konkurenta z vlastní stáje. Na přezkoumání posledního tvrzení bychom museli porovnat ceníky (české zatím nejsou pro Passat k dispozici), případně provést srovnávací test. Místo toho se ale v první fázi zaměříme na porovnání práce českých a německých designérů.

Škoda Superb a VW Passat - srovnání rozměrů
ModelŠkoda SuperbVW Passat
Délka [mm]48384769
Šířka [mm]18171820
Výška [mm]14621472
Rozvor [mm]27612712
Objem zav. prostoru [l]595565

První moderní generace Škody Superb vznikla na společném základě s VW Passat B5 a Audi A4 (B5). Zatímco zcela nový Passat B6 na platformě skupiny VW PQ46 (vyměnila podélně umístěný motor za příčnou zástavbu) poprvé vyjel v roce 2005, na Superb příčně uloženým motorem jsme čekali do roku 2008. Nyní po dvou dalších letech přichází Passat B7, který však má stále konstrukční základ PQ46.

V praxi to znamená, že nový Passat má prakticky stejné rozměry jako jeho předchůdce, Škodě Superb tak zůstává náskok v podobě o 7 cm delší karoserie a o 5 cm delšího rozvoru. Přestože zavazadlový prostor Passatu se mezigeneračně zvětšil o 80 litrů (u kombi Variant dokonce o 90 litrů), Superb stále nabídne větší objem. Velká Škoda má ale jeden z vůbec nejobjemnějších zavazadlových prostorů na trhu.

Škoda Superb Combi a VW Passat Variant - srovnání rozměrů
ModelŠkoda Superb CombiVW Passat Variant
Délka [mm]48384771
Šířka [mm]18171820
Výška [mm]15101516
Rozvor [mm]27612712
Objem zav. prostoru [l]633/1865603/1731

Už čelní pohled jednoznačně rozliší oba modely. Škoda Superb v aktuální generaci vsadila na relativně komplikované tvary. Široký střední otvor v nárazníku a protažená mlhová světla se staly společným znakem všech současných škodovek. To samé platí pro složitý tvar předních světel. Ten je na každém modelu jiný, u Superb mají světla zalomení ve spodní části a jejich horní hrana tvoří s kapotou motoru a horní částí masky chladiče rovnou linii.

Proporce karoserie při bočním pohledu patří k tomu nejkontroverznějšímu na novém Superbu. Relativně nízká a štíhlá příď má protiváhu v podobě dlouhého a masivního zadního převisu. Ten musí pojmout objemný zavazadlový prostor a složitý mechanismus otevírání pátých dveří TwinDoor. Stejně jako u Octavie se zde setkáváme s mohutným zadním sloupkem protaženým za zadní nápravu, který kontrastuje s tenkým rámem čelního okna a nízkou střechou.

Zadní pohled pak odhalí vysoké víko zavazadlového prostoru a koncová světla, která mají obracený tvar jako přední světlomety.

Nový Volkswagen Passat sází na mírně dynamičtější styl a jednoduché, čisté linie. Příď čerpá inspiraci u faceliftovaného Phaetonu, horizontálně členěná příď s hranatými světlomety je ale jednotícím prvkem všech nových Volkswagenů. Pouze Passat a Phaeton ale mají masku chladiče tvořenou čtyřmi lamelami.

Na rozdíl od Superbu má Passat chromované lišty i ve spodní části nárazníku. Mlhovky mají také horizontální orientaci a Passat může mít světla pro denní svícení složená z bodových diod do tvaru písmene U, podobně jako na novém Sharanu (Superb místo nich využívá samostatné žárovky v jednotce mlhového světla).

Profil se u nového Passatu prakticky nezměnil. Místo hranaté boční siluety Superbu má Passat klenutou linii střechy, která volně obloukem přechází do čelního a zadního sloupku. Ten zadní volně přechází do konvenčního víka zavazadlového prostoru. I Passat má silný zadní sloupek, ovšem jen v jeho základně. Směrem vzhůru se zužuje kvůli opačnému sklonu samotného sloupku a rámu okna v bočních dveřích.

Elegantní horizontální členění ovládlo i linie na zádi. Passat díky tomu působí hodnotnějším dojmem než sourozenec se znakem Škody. Kromě promyšleně tvarovaných jemných hran na tom mají svůj podíl i kompaktní zadní světla s diodovou technikou – bodové diody zde tvoří tvar písmene M.

Obě auta existují také v provedení kombi. V tomto případě se designérské principy mírně obrací – konkrétně zadní sloupek Passatu Variant je téměř kolmý, zatímco Superb Combi zakončuje kabinu elegantnějším obloukem. Jinak je záď Passatu Variant reinterpretací výchozího sedanu, zatímco Superb Combi rozvíjí vlastní design, ať už se jedná o zcela odlišný tvar pátých dveří nebo horizontálně otočená a podstatně subtilnější zadní světla.

Přes všechny rozdíly zvenku jsou si uvnitř obě auta překvapivě podobná. Základní horizontální členění palubní desky se v Superbu a Passatu shoduje. Stejně tak dominantní horizontální pás dekoru na palubní desce, umístění a ergonomie navigačního systému a klimatizace nebo rozdělení přístrojového štítu. Rozdíly proto musíme hledat v detailech, jako je madlo na dveřích, výdechy klimatizace, tvar volantu nebo grafika displejů.