Škoda táhne zisky koncernu Volkswagen. Vydělává už víc než Audi
Výsledky koncernu Volkswagen se meziročně zhoršily. Nemohou za to ale jen nižší prodeje, skupina začala velmi draze šetřit. Letos to zatím vyšlo na víc jak 50 miliard korun. Nakonec z toho získává česká automobilka Škoda, která (tolik) šetřit nemusí.
Škoda Auto je za třetí čtvrtletí po Porsche druhou nejziskovější částí koncernu Volkswagen. A to jak z pohledu vytvořeného provozního zisku, tak z pohledu ziskovosti ve vztahu k tržbám. Škoda dosáhla provozního zisku 550 milionů eur (zhruba 14 miliard korun), značka Volkswagen 375 milionů a Audi (včetně Bentley, Lamborghini a Ducati) pak 106 milionů. Porsche je jediné před Škodou, a to se ziskem 867 milionů eur. Ten ale meziročně prudce klesl. Škoda je jedinou částí koncernu, které se podařilo letošní zisk výrazně zvýšit, za prvních devět měsíců vzrostl o 35 procent.
Provozní zisk skupiny Volkswagen (3. čtvrtletí 2024) | ||
Provozní zisk (milionů eur) | Ziskovost | |
Volkswagen | 375 | 1,8% |
Škoda | 550 | 8,1% |
Seat | 9 | 0,3% |
Volkswagen užitkové vozy | -34 | -1,1% |
Audi (včetně Lamborghini, Ducati a Bentley) | 106 | 0,7% |
Porsche | 867 | 10,6% |
Cariad | -876 | |
Celkem (včetně dalších částí) | 2855 | 3,6% |
Důvodem atypické situace, kde se jinak velmi ziskové Audi dostalo za Škodu, jsou hlavně úspory. Volkswagen se pustil do snahy snižovat náklady, což v západní Evropě nevychází právě levně. Jen na uzavření továrny Audi v Bruselu příští rok se už letos odepsalo v přepočtu 30 miliard korun. Na úsporná opatření Volkswagenu v Německu jde zhruba 23 miliard korun. To jsou částky, které výsledky Volkswagenu a Audi dokáží zahýbat. Čistý zisk celého koncernu letos klesl o 30 procent na 8,9 miliardy eur (zhruba 230 miliard korun).
Pokud úsporné plány vyjdou, mohla by se pohledu zisku značka Volkswagen zase vrátit před Škodu. Ta ale bude mít dál násobně lepší ziskovost z prodaného auta. Navíc není jasné, jak snahy o úspory dopadnou. Volkswagen plánuje uzavřít některé německé závody a propustit desítky tisíc pracovníků.
Prodeje vozidel po značkách (1-9/2024) | ||
Prodej vozů | Meziroční změna | |
Volkswagen | 3.396.800 | -2,5 % |
Audi | 1.235.600 | -10,9 % |
Škoda | 671.300 | 4,5 % |
Seat/Cupra (včetně Audi A1) | 422.100 | 7,7 % |
VW užitkové vozy | 311.300 | 3,6 % |
Porsche | 226.000 | -6,9 % |
Scania | 74.000 | 9,3 % |
MAN | 68.900 | -18,0 % |
International | 66.800 | -2,1 % |
VW Truck & Bus | 35.700 | 20,5 % |
Lamborghini | 8.400 | 8,6 % |
Bentley | 7.400 | -26,6 % |
Celkem | 6.524.300 | -2,8 % |
„Abychom si udrželi konkurenceschopnost, naléhavě potřebujeme snížit mzdové náklady. To vyžaduje, aby tomu pracovníci přispěli,“ řekl Arne Meiswinkel, personální šéf značky Volkwagen, který v nyní vede náročná jednání s odboráři. Ti k jednacímu stolu sedli jen, když automobilka přislíbila, že ještě existuje možnost, že se německé závody nakonec zavírat nebudou a propouštět se nebude. Odborářům se ale nelíbí ani plán na snížení mezd o deset procent. To je ale jen část toho, čeho chce firma v jednáních dosáhnout.
Samostatnou kapitolou, která zatím sráží zisky celého koncernu Volkswagen, je část Cariad, která má pod sebou vývoj softwaru. Navzdory tomu, že ten se dostává do rostoucího počtu vozů a rostou tedy příjmy z prodeje licencí, provozní ztráta je za prvních devět měsíců víc než dvě miliardy eur. Náklady na software byly v posledním čtvrtletí dokonce pětkrát vyšší než jsou tržby za jeho prodeje. Výhledy nejsou v tomto směru příliš optimistické, se softwarem jsou stále problémy a hovoří se například o tom, že by Volkswagen mohl nakonec využít systém automobilky Rivian, se kterou navázal spolupráci. Cariad je příkladem problému, když se velká tradicemi vázaná korporace rozhodne vytvořit moderní systém. Ani šest tisíc vývojářů, které si na to platí, nemusí stačit.