Škoda už v Kvasinách vyrobila dva miliony vozů. Jubilantem se stal bílý Kodiaq
Automobilka Škoda Auto v závodě Kvasiny na Rychnovsku do konce loňského roku v rámci projektu rozšíření závodu přijala 2600 zaměstnanců. Další lidi bude nabírat. Dnes závod vyrobil dvoumiliontý vůz. Stal se jím vůz modelové řady Kodiaq, kterou závod vyrábí od loňského října. Závod Kvasiny, jehož vznik spadá do roku 1934, v současné době vyrábí modely Yeti, Superb, Kodiaq a Seat Ateca a automobilka do něj investuje zhruba sedm miliard korun.
Kvůli zvyšování výroby závod od začátku ledna zavedl osmnáctisměnný provoz místo dosavadního patnáctisměnného. Pracovní týden v Kvasinách se tak rozrostl o tři sobotní směny a celkem se nový směnný systém dotkne přibližně 6800 zaměstnanců. V příštích letech má výrobní kapacita závodu vzrůst až na 280.000 vozů ročně, předloni výroba činila 142.000 vozů.
Kvasiny jsou pro automobilku důležitým závodem pro naplňování její růstové strategie do roku 2025. "V následujících letech bude roční objem výroby v tomto závodě dále narůstat. Za tímto účelem budeme do závodu výrazně investovat a vytvoříme z něj kompetenční centrum pro výrobu vozů kategorie SUV," uvedl člen představenstva pro výrobu a logistiku Michael Oeljeklaus.
Velký nárůst počtu zaměstnanců v Kvasinách přináší na Rychnovsku problémy v dopravě i bezpečnosti. Hejtmanství v závěru prosince oznámilo, že po ministerstvu vnitra bude chtít do regionu víc policistů. "Nejdůležitější je pro nás v tuto chvíli otázka bezpečnosti a dopravy, které se doplňují," uvedl hejtman Jiří Štěpán.
S českými policisty budou na pořádek v regionu nově dohlížet ve společných hlídkách i policisté z Polska. Významná část nových pracovníků závodu je totiž z Polska. Zaměstnání v Kvasinách ale našli i lidé z jiných zemí východní Evropy.
Kraj chce také dál podporovat speciální autobusové nebo železniční linky, které by vozily lidi do automobilky. Zatím kraj od 1. ledna do jízdních řádů zkušebně zavedl nové linky ze Dvora Králové nad Labem a Červeného Kostelce do Kvasin. Na financování jejich provozu se podílí Škoda Auto.
Stát a kraj rozvoj kvasinské zóny podporují investicemi do nové průmyslové zóny, silnic a další veřejné infrastruktury. Do roku 2022 by tyto investice mohly dosáhnout až tří miliard korun.
Výroba automobilů v Kvasinách – důležité milníky
1934
Založení karosárny Jawa Kvasiny.
1947
Zahájení výroby vozu Škoda Superb.
1959
V Kvasinách začíná výroba kabrioletu Škoda Felicia.
1970
Zahájení výroby sportovního kupé Škoda 110 R.
1981
Zahájení výroby modelu Škoda Garde/Rapid.
1991
Škoda se stává součástí koncernu Volkswagen.
2001
V Kvasinách sjíždí z linky nová vlajková loď značky Škoda - model Superb.
2006
Zahájení výroby modelu Škoda Roomster.
2009
V Kvasinách se vyrábí nové kompaktní Škoda Yeti.
2013
Leden: Do Kvasin se vrací montáž modelu Škoda Roomster
Červenec: Zahájení provozu nové kogenerační jednotky (KWK). Toto ekologické opatření, které si vyžádalo zhruba 3 miliony eur, bylo později vyhlášeno ‚Ekologickým projektem roku’.
Listopad: V Kvasinách sjíždí z linky 1,5miliontý vůz.
Prosinec: V Kvasinách je vyroben 500.000. vůz Škoda Superb druhé generace.
2014
Září: Závod v Kvasinách si připomíná 80. výročí svého založení.
2015
Březen: Z linky sjíždí třetí generace modelu Škoda Superb. Kvůli zahájení sériové výroby vlajkové lodi značky byly v Kvasinách vynaloženy vysoké investice do nových výrobních technologií, nové montáže a logistických ploch. Jen do nové svařovny směřovala investice ve výši zhruba 62,3 milionů eur.
Říjen: V Kvasinách byl vyroben 500.000. vůz Škoda Yeti.
2016
Říjen: V Kvasinách se vyrábí první velké SUV značky, model Škoda Kodiaq.