Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Škoda VisionS: Jeli jsme v konceptu velkého SUV za 70 milionů korun

David Bureš
Diskuze (82)
První jízda s konceptem velkého SUV od Škody byla opatrná a pomalá. Na nový model se však už těšíme.

Škoda VisionS je první předzvěst nového sedmimístného SUV, které nabídku mladoboleslavské značky rozšíří už na začátku příštího roku. Automobil jsme poprvé viděli již na ženevském autosalonu, kde jsme do něj mohli také usednout. V Kosmonosech u Mladé Boleslavi jsme do konceptu VisionS usedli znovu, tentokrát nás však zástupci Škody nechali i řídit!

Řízení show caru lakovaného speciálním zeleným odstínem Island však má své základní pravidlo, které zní maximální opatrnost. Nejenže o ni prosili sami zástupci Škody, ona vlastně byla i volbou zdravého rozumu. Při jízdě s VisionS se nám hlavou míhalo hned několik myšlenek, které nás prostě sváděly k tomu jet pomaleji a zapomenout na jakékoliv dynamické hrátky.

Tou první byl fakt, že zelený exemplář je jediný pojízdný VisionS na světě. Sice ještě existuje bílý kousek, ten je ale pouze hliněný model. Druhou myšlenkou pak byla závratná cena auta. Jelikož byl VisionS stavěn ručně (u nejmenované externí firmy v Německu), jeho stavba údajně přišla na více než 70 milionů korun. Třetí myšlenkou při jízdě pak byla blízkost betonové zdi a sloupů podél vytyčené trati. Pro naše potřeby prvního jízdního seznámení se s VisionS Škoda totiž vyhradila pouze plochu jedné z hal rozestavěných v Kosmonosech, a tak prostoru pro manévrování s vozem nebylo nazbyt.

Katastrofální myšlenky na jakýkoliv škrábanec nás strašily i kvůli tomu, že VisionS již brzy vyrazí na pekingský autosalon, kde bude hvězdou škodováckého stánku. Neumíme si představit, jak bychom vysvětlovali, kdyby automobilka musela kvůli naší nešikovnosti hledat jiné řešení, co v Pekingu vystavovat.

Ostatně na dlouhé hrátky s autem by to ani nebylo. Nejenže jsme byli omezeni časem (s VisionS se chtěli projet i kolegové z ostatních redakcí), vůz navíc v současné chvíli jezdí jen na elektřinu, přičemž zásoba šťávy v bateriích není bezedná. VisionS je sice plně pojízdný, stále je ale v aktuální podobě pouze show carem, kdy je jeho hlavní funkcí stání na autosalonu a nikoliv ježdění. I z toho důvodu je VisionS vybaven jen malou baterií, kterou je při jízdě nutné často dobíjet.

S koncepcí show caru souvisí i jedna netradiční funkce – některé prvky je možné ovládat dálkově, pomocí tabletu. Na dálku je možné rozsvítit jednotlivá světla, nebo naopak zhasnout displeje uvnitř.

Video se připravuje ...

Právě koncepce vozu jako show caru znamená, že zatím vůbec nemůžeme vědět, jak bude jezdit sériové SUV, jehož je VisionS předobrazem. Přesto měla jízda s vozem své opodstatnění, byla totiž zajímavou ukázkou toho, jak vypadá jeden z mezikroků mezi počátečními návrhy nového vozu a jeho skutečnou sériovou podobou.

Povedený chameleon

„Linie vozu Škoda VisionS jsou viditelně ovlivněny tradiční českou výrobou křišťálového skla a částečně také kubismem. Tvary jsou čisté, precizní a ostré,“ říká o konceptu autor jeho designu Jozef Kabaň.

Pro nás je mnohem důležitější informací to, že auto prostě vypadá hezky. VisionS navíc již ukazuje velkou část tvarů chystaného SUV. Silueta 4,7 metru dlouhého automobilu zůstane beze změn i v sérii, měnit se budou jen jednotlivé detaily. Samozřejmě nemůžeme čekat vysouvací kliky podobné těm z Tesly Model S. Přestože se Jozefu Kabaňovi údajně náramně líbí, protože zachovávají hladké boky vozu, jejich sériová výroba by byla příliš nákladná.

Stejně tak měňavá zelená barva Island nemá šanci jít do prodeje. Aby byl zachován její efekt měnícího se odstínu, musí být chameleonový lak nanášen ve specificky určeném úhlu, který je pro každý díl jiný. Dělat něco takového v sérii by zkrátka bylo příliš drahé. Nehledě na výši opravy, pokud by se lak někde odřel…

Koncepce přídě s rozdělenými světlomety však zachována bude. Obě části světel se ale budou lehce odlišovat, změní se také maska chladiče, která bude více nakloněná. Navíc samozřejmě nebude svítit jako v konceptu. Změní se také oba nárazníky, vpředu i vzadu.

Dále se můžeme rozloučit s 21palcovými koly s pneumatikami 275/40 R21, které jsou ryze konceptovou záležitostí. Sériové auto by mohlo dostat maximálně dvacítky, i tato velikost je ale zatím jen v jednání. Na hranaté podběhy se ale těšit můžeme.

Dnes šest míst, v sérii až sedm

Jestliže zvenku má VisionS v mnoha ohledech blízko sériovému modelu, interiér je o poznání futurističtější. Je plný dotykových displejů a netradičních řešení. I představitelé Škodovky přiznávají, že tohle je ukázka spíše toho, co bude až za několik let, než toho, co bude v dohledné době.

Velké displeje se každopádně do sériových Škodovek někdy v budoucnu určitě dostanou. Projektový manažer velkého SUV Jiří Dytrych ale upozorňuje na to, že ovládání výhradně přes dotykové obrazovky není vždy výhodou – řidičovi se potřebné tlačítko může hůře hledat. I proto automobilka čile pracuje na tom, jak skloubit dotykové displeje s konvenčními tlačítky.

Pozice za volantem je vyšší, přesně jak má u SUV být, výrazná sedadla příjemně obepínají tělo. Dvouramenný volant se příjemně drží, zajímavostí jsou detaily z ručně broušeného křišťálu. Sledovat displej před sebou nemá v tuto chvíli příliš smysl – nezobrazuje se zde skutečná rychlost, obraz se mění v nastavené smyčce.

Co všechno se dostane z kabiny VisionS do sériového SUV je zatím ve hvězdách. Jistotou je použití (příplatkového) digitálního displeje před řidičem. Zachována pak podle některých zpráv bude i základní architektura palubní desky. Umíme si představit i zachování klik a dekorů na dveřích – byť z jiného materiálu. Naopak s displejem před spolujezdcem skutečně v dohledné době nepočítejme, pro takový prvek si nadále budeme muset chodit jen k Ferrari...

VisionS je šestimístným automobilem, v sérii můžeme počítat se sedmimístným provedením. Byť bude sériové SUV velice prostorným autem, zadní sedačky budou určeny hlavně pro děti, pro dospělé budou poněkud kompromisní záležitostí. K dispozici pak samozřejmě bude i pětimístná verze.

Zavazadelník VisionS má řádově objem 450 litrů. Sériový vůz však bude mít zavazadlový prostor výrazně větší, na definitivní hodnotu si ale zatím musíme počkat.

Základem bude 1.4 TSI

Volič pro jízdu je odlišně tvarovaný než v sériových Škodovkách. Jízdu vpřed zahajujeme zatlačením „bochánku“ na středovém tunelu směrem vpřed, zpátečku volíme zatlačením vzad. Auto se pomalu a bezhlasně rozjíždí, jak jsme zmínili výše, jedeme jen na elektřinu.

VisionS je každopádně prezentován jako plug-in hybrid, který je poháněn kombinací přeplňovaného benzinového čtyřválce 1.4 TSI a dvou elektromotorů – jednoho u zadní nápravy, druhého zakomponovaného do šestistupňové dvouspojkové převodovky. Systémový výkon má činit 165 kW.

Plug-in hybrid by se měl dostat i do sériové výroby, o jeho nasazení ale bude ještě rozhodováno. Přísnějšími flotilovými emisními normami by totiž Škoda měla projít i bez něj. Jistý příchod této verze je tak zatím jen u Superbu.

Nabídka motorů by se neměla tolik lišit od té v současných modelech značky. Benzinovým základem by podle dostupných zpráv mělo být 1.4 TSI s 92 kW. Jistotou je příchod i 1.4 TSI ACT (110 kW) s vypínáním válců. Spotřebu paliva by později mohla šetřit i nově řešená funkce plachtění – auto by za předem daných podmínek nevyřazovalo jen na neutrál, ale zcela by vypnulo motor. Je ale zatím brzy na to odhadovat, kdy by se velké SUV mohlo této techniky dočkat.

Základem velkého SUV bude modulární platforma MQB, její technické řešení bude mít nejblíže tomu ve Volkswagenu Tiguan, rozvor však bude delší – ten u VisionS činí 2.790 mm (+109 mm proti Tiguanu). Architektura vedle zástavby plug-in hybridu umožní i použití pohonu všech kol, který bude řešen mezinápravovou spojkou Haldex páté generace.

Samozřejmě jsme nečekali, že si dnes vyzkoušíme všechny funkce auta – jako u každého prototypu nejsou všechny prvky VisionS plně funkční. Třeba víko zavazadelníku dnes kvůli nedostatku elektřiny neotevřeme, stejně tak bezpečnostní pásy nemáme vytahovat. Pozice vnějších zpětných zrcátek je pak pevně nastavená, a tak dozadu není příliš dobře vidět – jejich rozměry jsou navíc velice minimalistické. Takový charakter je u show caru ale nutné očekávat.

Do prodeje na začátku 2017

Jak rychle jízda s VisionS začala, tak rychle zase skončila. První seznámení se s velkým SUV od Škodovky nás nalákalo, tohle auto rozhodně bude hrát důležitou roli v nabídce mladoboleslavské značky.

Sériová varianta nového sedmimístného SUV z dílny Škody se veřejnosti poprvé představí na podzimním autosalonu v Paříži. Oficiální start prodeje je naplánován na začátek roku 2017, první vozy bychom ale na českých silnicích mohli začít spatřovat již před koncem letošního roku.

Co se týče jména, tak je zatím stále prostor pro spekulace. V souvislosti s chystaným velkým SUV bylo v minulosti zmiňováno hned několik jmen. Ještě v Ženevě šéf českého zastoupení Škoda Luboš Vlček tvrdil, že vedení automobilky se rozhoduje mezi dvěma názvy, nyní projektový manažer vozu Jiří Dytrych již prozradil, že o pojmenování novinky bylo už definitivně rozhodnuto. Jméno však zatím neuvedl, novinku stále nazývá „SUV A+.“

Jestliže v minulosti se nejvíce mluvilo o Polaru a Snowmanovi, poslední zprávy nejčastěji skloňují název Kodiaq. Jméno druhu medvěda hnědého s písmenem Q na konci má automobilka registrované, navíc o něm mluví i naše dobře obeznámené zdroje. Ať už to Kodiaq bude, nebo ne, už se na něj těšíme.

David Bureš
Diskuze (82)
7. 4. 2016 11:37
Re: Vesnička
A hlavně Otíku, hlavně neodcházet před koncem. Ten je vůbec nejlepší. ;-)
Avatar - twistedTSD
6. 4. 2016 21:13
Re: kojdiak
Nemáš pravdu. Spolujezdec se samozřejmě na LCD koukat nebude, ale čistě jen u konceptu také zůstat nemá. Škoda se hodlá téhle "digitalizaci" do budoucna více věnovat a Kodiaq již má dostat pokročilý infotainment (dle vyjádření přímo z automobilky). Osobně by mě nepřekvapilo, kdyby došlo i na přístrojový štít á la Passat.
6. 4. 2016 17:16
Re: Nic pro mě.
Znám škodovky a jejich jízdní vlastnosti. Je špatný kompromis mír jednu platformu pro různě velké a těžká auta. To se musí někde projevit. V normálním provoze to sice nevadí, ale i tak upřednostňuji NEuniversální podvozky.
Avatar - Emel
6. 4. 2016 16:17
Re: existují minimálně dva pojízdé koncepty...
Ale ne... prostě tím, jak se s tím svezli redaktoři auto.cz, šla cena o 10M dolů... už je to ježděnka.
6. 4. 2016 13:56
Re: Nic pro mě.
Ejha. Ako môžeš konštatovať že to auto bude mať horšie jazdné vlastnosti, keď si zatiaľ videl len pár fotiek jeho konceptu? Daj mu šancu.