Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Skotové staví teréňák na baterky. Dojezdem neohromí, schopnostmi ano

Stanislav Kolman
Diskuze (0)

ATAE je skotský start-up, jenž příští rok odhalí svůj první elektrický vůz do terénu. Mimo jiné láká na nosnost jedné tuny.

Zkratka ATAE znamená All Terrain All Electric. Jak už název napovídá, jde o nového výrobce automobilů, jenž se chce specializovat na terénní elektrická vozidla. Pochází ze Skotska a první produkt představí příští rok. Právě teď jeho prototyp vstupuje do testovací fáze v těch nejnáročnějších podmínkách.

Jak si můžete všimnout v galerii, exteriér zatím zůstává bez lakování a finalizace čeká rovněž kabinu. To však plně funkčnímu terénnímu kousku nebrání ve startu zkušebních procedur. Firma ATAE avizuje, že testování bude probíhat na offroadové trati nedaleko Edinburghu v průběhu příštích dvanácti měsíců. Co nevidět společnost hodlá spustit systém předobjednávek.

Firmu ATAE založili Russ Peterson a Ross Anderson, jako základ pro jejich elektrický model Munro poslouží offroadový speciál Ibex F8, jenž je všeobecně považovaný za jeden z nejodolnějších automobilů vůbec. Tvůrci přiznávají, že nejprve pro roli dárce zvažovali i Land Rover Defender, nakonec se ale rozhodli osadit elektromotory a akumulátory prvně jmenovaného.

Video se připravuje ...

Byť auto již vstupuje do finálního testování, podrobné technické specifikace si výrobce zatím nechává pro sebe. Tvůrci alespoň prozradili, že většina použitých komponentů (včetně baterií) bude pocházet z Velké Británie. Předběžně se hovoří o možnosti rychlonabíjení a dojezdu 240 kilometrů na jedno nabití. Takový údaje na papíře zrovna neohromí, dlouhé vzdálenosti však pro takovýto stroj nejsou prioritou.

Budoucí majitelé se totiž mohou těšit na nosnost jedné tuny, což je mezi elektromobily nebývalá hodnota. Podvozek sériového vozu byl upraven tak, aby zahrnoval konstrukci pro uložení baterií. „Dlouhověkost a opravitelnost jsou pro nás velmi důležité z ekologického i ekonomického hlediska,“ uvedl Anderson. „Skutečnost, že vůz má elektrický pohon, je irelevantní, protože předpokládáme, že co nevidět se takové vozy stanou normou.“

Sériová produkce má odstartovat roku 2022 a hovoří se o tisícovce vyrobených aut ročně. Společnost se samozřejmě nemůže opřít o zavedenou dealerskou síť, Munro se tedy bude prodávat online. Levnější verze s menší baterií a užitkovým zaměřením má startovat na 50.000 librách, což je v přepočtu 1,5 milionu korun. Větší akumulátory či luxusnější interiér budou za příplatek.

Stanislav Kolman
Diskuze (0)

Doporučujeme