Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slavné Porsche 917 se mohlo dočkat zajímavé evoluce designu

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Porsche v letošním roce oslavuje 50. narozeniny slavného typu 917 a v souvislosti s nimi připomíná i některé téměř neznámé kapitoly z jeho vývoje. Právě mezi ně patří i model s alternativním designem pro jeden z nejslavnějších exemplářů tohoto vozu.

Porsche 917 patří k nejslavnějším vítězům 24 hodin Le Mans i série Can-Am a zároveň je pro řadu svých příznivců díky filmu Le Mans tou nejzářivější hvězdou stříbrného plátna. Světová výstavní premiéra slavného závodního vozu se odehrála 12. března roku 1969 na autosalonu v Ženevě. Právě tehdy byl veřejnosti představen první exemplář Porsche 917-001 s bílou karoserií, kterou zdobily prvky v zelené barvě a startovní číslo 917 na přídí bocích i zádi.

V následujících měsících a letech se Porsche 917 díky svým schopnostem, výkonům a výsledkům ze závodních tratí zařadilo mezi nejúspěšnější a nejobdivovanější vozy v celé historii automobilismu. Mezi nejslavnější kapitoly v historii tohoto závodního vozu patří první celkové vítězství pro značku ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans roku 1970 i naprostá dominance sérii Can-Am.

Naopak mnohem méně známé kapitoly zastupují jeho vývoj. K těm téměř zapomenutým patří například vývoj alternativního designu pro vůz Porsche 917/20 s přezdívkou Pink Pig (růžový vepř), který proslavilo jeho růžové zbarvení s čárkovaně naznačeným řeznickým schématem dělení prasete, včetně německých názvů.

Porsche jej nyní připomíná právě v souvislosti s 50. narozeninami typu 917 a uvádí, že model pro testy v aerodynamickém tunelu, který pochází z roku 1970, byl nalezen téměř náhodou, i když se vlastně nikdy neztratil a neopustil vývojové oddělení automobilky.  

Model Porsche 917 v měřítku 1:4 působí i dnes velmi futuristickým dojmem, i když pochází z počátku sedmdesátých let dvacátého století. Tento dojem vyvolává především díky aerodynamickým liniím své stříbrné karoserie a zcela zakrytými koly pro zajištění co nejlepšího proudění vzduchu kolem vozu. Pozornost si ovšem zaslouží i propracovaný interiér s moderním rozmístěním a řešením přístrojů i ovladačů.  

Porsche se při vývoji typu 917 s krátkým řešením zadních partií rozhodlo pro v rozvíjení dvou návrhu. První z nich se proměnil ve skutečný závodní automobil, zatímco ten druhý nepřekročil stádium modelu pro testy v aerodynamickém tunelu. Model ve své původní podobě nevynikal nejlepšími aerodynamickými vlastnostmi, ale na jeho vývoji se dál pracoval, až se podařilo dosáhnout dobrých hodnot obtékání vzduchu kolem vozu, přítlaku i reakcí na boční vítr.

Ve skutečný automobil se model nicméně neproměnil, ale i přesto jistým způsobem zasáhl do dalšího vývoje automobilů značky Porsche a to prostřednictvím propracované makety interiéru. V něm je sice stále sedadlo řidiče v typickém provedení pro závodní vozy sedmdesátých let a volant na pravé straně, ale řešení palubní desky směřující svým tvarem i rozmístěním ovládacích prvků na řidiče nabídlo velmi propracovanou ergonomii. Právě díky tomu posloužil model za inspiraci při vývoji interiéru pro Porsche 928.

Model, který je v současnosti prezentován jako znovuobjevený, se veřejnosti poprvé představil již v roce 1978. Tehdy byl totiž jeho obrázek součástí článku o projektech automobilky Porsche pro blízkou i vzdálenou budoucnost.

Zdroj: Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (0)

Doporučujeme