Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

První Porsche 917 se vrátilo do své původní podoby. Podívejte se, jak mu to sluší

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)

Porsche si chce 50. narozeniny svého legendárního typu 917 pořádně užít. Nabízí proto velkolepou galerii snímků první exempláře od jeho renovace přes jízdní záběry až po skupinové fotografie s mladšími sourozenci.

 

Porsche zveřejnilo první snímky zrenovovaného 917-001 již v březnu letošního roku v souvislosti s výročím jeho prvního představení veřejnosti, ale až nyní nabízí skutečně rozsáhlou fotogalerii, jejíž součástí jsou i snímky, které dokumentují i jeho návrat do původní podoby.

Světová výstavní premiéra slavného závodního vozu se odehrála 12. března roku 1969 na autosalonu v Ženevě. Právě tehdy byl veřejnosti odhalen první exemplář Porsche 917-001 s bílou karoserií ozdobenou prvky v zelené barvě a startovním číslem 917 na přídí bocích i zádi, který byl dokončen pouhé dva dny před samotným představením na autosalonu.

O několik týdnu později, 21. dubna 1969, bylo dokončeno 25 vozů nezbytných pro získání homologačního osvědčení od oficiálních orgánů motoristického sportu. Porsche 917 bylo schváleno pro závody.

Porsche 917-001 se však na nikdy nepostavilo na start závodu a sloužilo pro prezentace a testování. Rolf Stommelen jej například 14. května 1969 důkladně vyzkoušel na Nürburgringu a o něco později pak absolvovalo vytrvalostní jízdy ve Weissachu.

Pro autosalon ve Frankfurtu nad Mohanem pořádaný září roku 1969 již bílou karoserii Porsche 917-001 místo zelené přídě zdobily oranžové proužky a startovní číslo 3.

Barevné provedení z autosalonu ve Frankfurtu nad Mohanem se stalo minulostí již koncem září roku 1969, protože v rámci prezentace spolupráce automobilky Porsche se závodním týmem J.W. Automotive Engineering na autosalonu v Londýně pak 917-001 neslo kombinaci modré a oranžové barvy, odhalující sponzorskou společnost Gulf.

V barvách společnosti Gulf bylo Porsche 917-001 využíváno k prezentacím značky během různých motoristických akcí až do června roku 1970, kdy bylo součástí přehlídky závodních vozů značky Porsche na zámku nedalo Le Mans.

Po prvním celkovém vítězství značky Porsche ve slavné čtyřiadvacetihodinovce v Le Mans roku 1970, kterého dosáhla posádka Hans Herrmann a Richard Attwood s typem 917 s krátkou zádí, startovním číslem 23 a karoserií v červenobílé kombinaci týmu Porsche KG Salzburg, došlo na podzim roku 1970 k proměně 917-001 právě do podoby tohoto vítězného vozu a to včetně nové zádě.

V tomto provedení bylo pak Porsche 917-001 vystavováno například na autosalonu v Paříži v říjnu roku 1970. Následně se automobil stal součástí tovární sbírky vozů značky Porsche, kterou nikdy neopustil.

V souvislosti s 50. výročím představení typu 917 veřejnosti a zahájení jeho závodní kariéry se tovární muzeum automobilky Porsche rozhodlo jeho prvnímu exempláři vrátit jeho původní podobu.

Restaurování vozu zabralo více než rok a během této doby byly důkladně zkoumány všechny komponenty, aby byla většina z nich skutečně původní. Došlo ovšem i na výrobu nových dílů a například přední i zadní část karoserie jsou za využití původních výkresů i dobových fotografií vyrobeny za pomoci 3D tisku.

Porsche 917-001 je nyní tedy ve své původní podobě a stane se jednou z hvězd výstavy „Barvy rychlosti – 50 let 917“. Ta bude v továrním muzeu automobilky Porsche veřejnosti přístupná od 14. května do 15. září letošního roku a nabídne přehlídku deseti zástupců slavného Porsche 917, disponujících společně výkonem 7795 koní.

Vedle historických vozů bude představen i koncept moderní interpretace Porsche 917, který je dílem malé skupiny inženýrů a designéru. Podobu tohoto vozu automobilka odhalila nejprve jedinou fotografií, kterou nyní doplňuje několik dalších záběrů. Samotná automobilka uvádí, že se má jednat pouze o studii. Ta nabízí kombinaci současného stylu značky Porsche s liniemi a barvami vítězného 917 z Le Mans roku 1970.

Zdroj: Porsche AG

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)

Doporučujeme

Avatar - Emel
3. 5. 2019 14:23
Re: Hezký
To jsi možná nezachytil pointu. Atkinson měl dlouhá léta McLaren F1 a
boural s ním myslím i víckrát, přičemž jednou to byla skoro totálka.

Nějakej kreativec z Axy k tomu napsal, že "Když už bourá i Mr. Bean ve
formuli, je třeba začít být na silnici náležitě obezřetný. 😯"
https://www.radridim.cz/…at-stejnou-chybu
3. 5. 2019 13:10
Re: Hezký
:-) no jo,tak on se sveze a oni mu to ještě zaplatí :-)
3. 5. 2019 13:09
Re: Hezký
hezký, je vidět žes skutečně nadšenec,ono s rozpočtem který neomezuje
by se asi dalo svézt v lecčems, taky mě to čeká :-)
Avatar - Dinar
3. 5. 2019 07:26
Re: Hezký
Tohle jsou cenová patra spíš pro ty Beany než Dinary. >:D

Svezení s 917 je můj celoživotní sen, na simulátoru s ní mám něco
odjeto, reál musí být fantazie. Jenže, přes jednoho kamaráda v D jsem se
dostal k borcovi, co má 908, se kterou jezdí histocupy a ten, když mě
viděl, tak říká, ať se ani zbytečně nesnažím, že on sice zná jednoho,
který 917k má a nechal ho svézt, ale to auto je prý max pro postavy do
180cm, pokud se máš do auta vejít s helmou na hlavě. Takže to asi
neklapne, ale tu jeho 908 slíbenou mám, jakkoliv s místem je to tam prý
jen o malinko lepší, tak uvidíme. Každopádně, tahle auta jsou prostě
moje vlhké řidičské sny, spolu s ferrari 512M, šestisetkoňové bestie bez
přítlaku, brzd, které nezatáčí... na to je třeba big balls. ;-) ;-)
Avatar - Emel
2. 5. 2019 21:35
Re: Hezký
Nebo Bean :-)

Nedávno v reklamě na nějakou pojišťovnu psali, že naboural formuli... ach
jo :-)