Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Slovenský autoprůmysl je 30 let od rozdělení federace výkonnější než ten český

ČTK
Diskuze (16)

Slovenský automobilový průmysl je po 30 letech od rozdělení federace výkonnější než ten český. Slovensko s počtem 184 aut vyrobených vozů na 1000 obyvatel drží světové prvenství, v Česku podle loňských čísel připadá na 1000 lidí asi 105 vyrobených aut.

Zatímco v roce 1993 vyrábělo Česko více než 220.000 osobních vozů, na Slovensku to byly pouze jednotky tisíc. V současnosti roční produkce v obou zemích přesahuje milion vozů za rok, v Česku působí tři automobilky, na Slovensku čtyři a pátá se tam chystá. Vyplývá to z aktuálních údajů sdružení automobilek v obou zemích.

V České republice před 30 lety již působila značka Škoda, ke které se postupně v novém miléniu přidaly Hyundai a Toyota. Loni tyto automobilky vyrobily dohromady 1,105 milionu osobních vozů, letos se očekává překročení hranice 1,2 milionu. Výrobu v minulých letech ovlivnila covidová pandemie, letos se potýká s nedostatkem součástek a narušenými dodavatelskými řetězci.

Odvětví se podle prezidenta Sdružení automobilového průmyslu Martina Jahna už třetím rokem potýká s kombinací mnoha negativních faktorů. Přetrvává vysoká poptávka po nových automobilech, ale situace ve výrobě zůstává složitá. Ovlivňuje jí přetrvávající nedostatek čipů, lockdown v Číně nebo přerušení dodávek kvůli válce na Ukrajině. Posílit postavení autoprůmyslu v Česku by mohla zvažovaná továrna na baterie do elektromobilů koncernu VW v Líních u Plzně. Rozhodnutí o výběru lokality ale koncern odložil až na příští rok.

Tuzemským automobilkám a výrobcům dílů loni stouply tržby o 5,9 procenta na 1,102 bilionu korun. Objem exportu se zvýšil o 4,5 procenta na 911,5 miliardy korun. Firmám sdružení se podařilo udržet klíčové zaměstnance, jejich celkový počet se zvýšil o 0,8 procenta na 139.228 osob. Automobilky zaměstnávají 13 procent všech pracovníků zpracovatelského průmyslu a vytváří 28 procent tržeb.

Zatímco v roce 1993 vyráběl na Slovensku jednotky tisíc vozů pouze Volkswagen, loni z výrobních linek slovenských továren Jaguar Land Rover, Kia, Stellantis a Volkswagen sjelo podle údajů Svazu automobilového průmyslu Slovenska opět více než jeden milion vozidel. V roce 2019, tedy před epidemií covid-19, bylo v zemi vyrobeno rekordních více než 1,1 milionu vozidel. V uplynulých dvou letech pak výrobu vozidel v zemi ovlivnily dopady koronavirové infekce, jakož i nedostatek polovodičových součástek.

Video se připravuje ...

Význam automobilového průmyslu pro ekonomiku Slovenska v budoucnu ještě více stoupne. Letos v červenci švédská automobilka Volvo Cars oznámila, že postaví na východě Slovenska závod na výrobu elektrických aut.

Předloni se automobilový průmysl na tržbách celého slovenského průmyslu podílel 47,7 procenta a téměř 43 procenty na celkovém exportu země. Na pětimilionovém Slovensku firmy z automobilového průmyslu zaměstnávaly dohromady 164.000 pracovníků. Na slovenské továrny automobilek je v zemi navázána řada výrobců součástek.

ČTK
Diskuze (16)

Doporučujeme

27. 12. 2022 12:26
Re: A to este pride volvo
My dvaja to nevyriešime. Každopádne orientácia ne jediné odvetvie je dvojsečná zbraň a riziko je skutočne nemalé.
27. 12. 2022 10:48
Re: A to este pride volvo
Jak môže niekto vypotiť takú kravinu... Práve pre podobné myslenie sme v takej riti v akej sme.
Avatar - twistedTSD
27. 12. 2022 02:43
Re: A to este pride volvo
Stát není od toho, aby podnikal. Tuplem v neperspektivních odvětvích s minimální přidanou hodnotou.
Avatar - pradeda777
25. 12. 2022 10:21
Re: A to este pride volvo
Hmmm....já si nemyslím, že to, že se s něčím smíříš je nutně projev poraženectví a neschopnosti. Já to spíš vnímám jako logické přijmutí reality se kterou je třeba počítat, než zvážíš další kroky.
Investoři. Kdyby to bylo snadné úspěšně investovat, tak jsme všichni investoři. A protože tomu tak není, tak těch investorů je málo. A čím menši stat, tím méně investorů. Šikovný investor nečeká až dostane šanci, ale aktivně ji vyhledává..... :-!
25. 12. 2022 09:03
Re: A to este pride volvo
Záleží na tom, ktorí ľudia. Naši a naši nie je rozhodne to isté. V jednom prípade sú tam skryté úvodzovky.