Smart má být konečně ziskový, díky novým generacím ForTwo a ForFour
Značka Smart se zatím koncernu Daimler finančně nevyplácí, analytici z firmy Bernstein Research dokonce první generaci ForTwo označili za nejztrátovější automobilový projekt. Nová generace miniaut této značky to má změnit.
„Máme proveditelný obchodní plán s novou generací vozů Smart,“ řekl generální ředitel Daimleru Dieter Zetsche v rozhovoru pro server Automotive News Europe.
Dvojice modelů – ForTwo s jedním a ForFour s dvěma páry dveří – je totiž vyvíjena ve spolupráci s Renaultem. Ten na stejné platformě s pohonem zadních kol a vzadu uloženým motorem postavil aktuální Twingo. ForFour se pak dokonce bude vyrábět u Renaultu, v jeho slovinské továrně v Novom Mestě.
Zároveň ale Zetsche přiznává, že vozy Smart pro Daimler nikdy nebudou dojnou krávou. Velký zisk ani není hlavním úkolem této značky, tou je snížení koncernových emisí oxidu uhličitého. Šéf Daimleru si myslí, že pokud by minivůz značky Smart nevznikl už v devadesátých letech, musel by kvůli emisním normám vzniknout alespoň dnes.
Daimler nezveřejňuje finanční výsledky značky Smart, v oboru se ale obecně tuší, že tato značka koncernu zatím nic nevydělala. Analytici z Bernstein Research dokonce tvrdí, že na prvním Fortwo Daimler utopil v období 1997-2006 sumu 85,5 miliardy korun. Zetsche pouze říká, že Smart finanční bilanci Daimleru zatím nijak neposílil.
Druhou generaci ForFour čekají velké změny. Vedle koncepce dojde ke změně velikosti, novinka proti předchůdci zamíří o segment níže. Předchůdce byl malý hatchback, druhá generace bude minivůz. Šéfka značky Smart Annette Winklerová nové ForFour popisuje jako ForTwo kombi.
I díky změně velikosti má být nové ForFour tím pravým Smartem. Šéf Daimleru si myslí, že dřívější ForFour nemělo ty pravé geny vozů značky Smart. Až na některé designové prvky neměl ForFour s menším ForTwo nic společného.
Smart nezveřejnil prodejní čísla, jaká od nového ForFour očekává. Jistě ale doufá v lepší výsledky než u předchůdce. Ten se vyráběl jen v letech 2004 až 2006. Jeho produkce probíhala v nizozemské továrně NedCar, technika byla sdílena s tehdejším Mitsubishi Colt.